Leon
Leo carcion
Du får gärna förklara vad du menar, för jag har ingen aning.Det är roligt att det här resonemanget i sig är en slippery slope.
Du får gärna förklara vad du menar, för jag har ingen aning.Det är roligt att det här resonemanget i sig är en slippery slope.
Och vill man ha kvar dystopin med hur totalitära megakorpar är så är varje aktie en röst i sig. Då kan man effektivt emulera USAs system med superdelegater, där en stor del av ”demokratin” hamnar hos några få med många röster. Val kan ju då handla mindre om att locka en bred massa (som i en demokrati) utan köra hårt på lobbyism gentemot de stora aktieägarna, som i sin tur kan utgöra en stor majoritet, väldig lik den vi ser i USA.Capitols val är rentav modellerade rakt av på amerikanska, med motsvarande delstatsval och så vidare. Den stora skillnaden är mest att man har "en aktie – en röst".
Nä, det här håller jag med om. Och det blir ju en ren plutokrati, så det funkar fint. Det kan också gå att balansera t.ex. Bauhaus så att det kanske har mer av HREs representativa/pseudo-federala drag än gammaldags preussisk auktoritärism.Och vill man ha kvar dystopin med hur totalitära megakorpar är så är varje aktie en röst i sig. Då kan man effektivt emulera USAs system med superdelegater, där en stor del av ”demokratin” hamnar hos några få med många röster. Val kan ju då handla mindre om att locka en bred massa (som i en demokrati) utan köra hårt på lobbyism gentemot de stora aktieägarna, som i sin tur kan utgöra en stor majoritet, väldig lik den vi ser i USA.
Det går också att göra något i stil med USAs ”tvåtredjedelsregel”, som kom från stater som Virginia, som hade förhållandevis få röstberättigade gentemot andra stater och då fick färre elektoralröster, men hade en betydligt större mängd invånare… för de hade slavar! Då räknades tvåtredjedelar av slavarna in i mängden som utgjorde elektoralröster. Slavar som såklart aldrig fick rösta. Byt ut slav mot anställd så kan man typ plocka det rakt av.
Bara för att man har demokrati betyder det liksom inte att det inte går att göra dystopiskt. Tvärtom, demokratisk dystopi är skitspännande, där man kan väva in hyperkapitalism och korruption.
En intressantare, mer dynamisk spelvärld med potential för intressanta dilemman och moraliska pardoxer där det bästa valet också är det sämsta?Men vad är poängen med det?
Det är jag helt för. Det jag vänder mig mot är skalan "demokratisk - totalitär".En intressantare, mer dynamisk spelvärld med potential för intressanta dilemman och moraliska pardoxer där det bästa valet också är det sämsta?
För mig är det neon-sten-svart metall-gas.En petitess, men något som slog mig. CyberPunk är ju rätt mycket Neon-Plast-Nitar-stål ... vad är MC för material? Läder-Canvas-naturfärgat
Rymd-gabardin, va?En petitess, men något som slog mig. CyberPunk är ju rätt mycket Neon-Plast-Nitar-stål ... vad är MC för material? Läder-Canvas-naturfärgat
Brun satin, buteljgrönt läder, mahognyfärgat, senapsgult tyg, lädergrepp, fiskbensmönstrat tyg, svart oljerock, filthattar … och så lite borstat stål, teflonsvärta, oljeblänk och krom. … men det kanske är ett annat spel.Rymd-gabardin, va?
Jag tycker snarare att det blir mer intressant om de inte är genomruttna, på samma sätt som Legionen blir mycket mer spännande om den inte är genomond. Jag tycker om skalor som går mellan mörkgrått och mellangrått så att säga. Jag gillar tanken på att det ska gå att ha en riktig diskussion om huruvida Capitol eller Bauhaus egentligen har rätt, vilket megaföretags kultur och struktur som är minst skadlig / bäst. Jag gillar också tanken på att man ska kunna fråga sig ifall Megakorparna verkligen är bättre än Mörka Legionen.Men vad är poängen med det? Rymddystopi med saving grace? Enda sättet MC, eller WH40K eller Judge Dredd eller what have you funkar moraliskt är om man utgår från att systemet är genomruttet. Om man ger de här fasciststrukturerna någon sorts (begränsad) legitimitet så är man på en väldigt slippery slope...
Lustigt nog är Bauhaus i princip nazityskland och Mishima i princip kejserliga Japan i gamla MC.Sen hjälper det ju inte att det är de anglo-atlantiska korparna som är mer demokratiska, och de tyskt och japanskt kodade som är mer totalitära. Om man inte gör om Bauhaus till Nazityskland och Mishima till kejserliga Japan. Men de får de ju också ersätta den Mörka Legionen.
Exakt så är det. Har du en aktie så har du en röst, har du hundra aktier så har du hundra röster. Detta beskrivs som "demokratiskt och rättvist" av Capitolboken, men jag upplever den som till ganska stora delar skriven som typ propagandaskrift från Capitol, eller åtminstone ur Capitolskt perspektiv. "Inom Capitol kan vem som helst bli president!" ja, jo, om du har massvis med miljarder med pengar och extremt goda kontakter och så vidare. Och framför allt blir kompis med de där som har flest aktier…Och vill man ha kvar dystopin med hur totalitära megakorpar är så är varje aktie en röst i sig.
I alla versioner har det funnits mindre korporationer etc. I Modiphius hade Luna mer liksom neutral/gemensam struktur i form av Luna PD och sådär, som inte tillhörde megakorparna.Jag har inte läst spelet på länge men som jag minns det kunde människor stå utanför Megakorparna men nu bestämmer vi att så inte är fallet.
Det som skiljer dem framför allt är ju att Bauhaus är enade, konservativa, gamla och står ganska bekvämt med båda fötter på marken. Imperial bildades senare än de andra, och är en liten ettrig och hyper-aggro upstart. Den hungrigaste av alla megakorpar, och extremt splittrad. Det var relativt nyligen fullt krig mellan två grupper av klaner; det skulle aldrig hända inom Bauhaus. Bauhaus är ett folk. Imperial är ett gäng mycket löst sammansatta klaner där det finns enorm bitterhet och konstant tjafs.Om man kör på det där strukturella tänket som krank har ovan så känns det mer och mer svårt att skilja på Bauhaus och Imperial. Båda leker med liknande logiker men med olika kulturell fernissa. Det är ju Imperial framför någon annan som borde ha adelstitlar och ordnar som tema. Den gamla eliten som kontrollerar Megakorpen, har gått till samma skolor (var ligger Rymd-Eton?), His Masters Voice, och varför inte "ett lordship en röst"
Det viktiga, tror jag, är att megakorparna måste ge någon sorts skyddsnät. Om en invånare inte tillhör en megakorp kanske lagarna inte skyddar dem på samma sätt, exempelvis. Sjukhus lågprioriterar dem. Allt kan inte vara kasst att "tillhöra" en megakorporation, annars skulle folk bara lägga sig ned och ruttna.Man kan absolut starta företag utanför megakorparna, tänker jag.
Jag tycker det verkar vara asbra att vara med i en korp helst om man är en rollperson för då är chansen stor att man ligger på plus i början.Det viktiga, tror jag, är att megakorparna måste ge någon sorts skyddsnät. Om de inte tillhör en megakorp kanske lagarna inte skyddar dem på samma sätt, exempelvis. Allt kan inte vara kasst att "tillhöra" en megakorporation, annars skulle folk bara lägga sig ned och ruttna.