Re: Verkhoyansk by Night
Vladivostok är ballast by far. Därefter kommer Murmansk, Novosibirsk, Krasnoyarsk och Ulan-Ude, utan inbördes rangordning. Det är ju delen -bortom- Uralbergen och/eller norr om polcirkeln som är intressant i Ryssland. Särskilt delrepublikerna Tuva och Sakha är superhäftiga; check'em out. En annan lämplig ort hade kunnat vara Yoshkar-Ola, som lär ha högst misärfaktor i hela Ryssland. Den har iaf högst självmordsstatistik av alla städer på jorden. Verkohyansk by Night vore rätt häftigt också; mest för att det är den kallaste skithålan på norra halvklotet. Med lite tur finns där kanske en ensam vilsekommen Gangrel-methuselah inkapslad i nån glaciär.
Om självmordsstatistiken i Yoshkar-Ola, och mycket annat, kan man dessutom läsa i Ryssland-temanumret av Vice. Det är en intressant och ironisk inblick i total misär, och finns upplagt i sin helhet
här
Jag har extremt dålig koll på ryska, men några gamla östeuropeiska adelstitlar du skulle kunna forska vidare i är: tsar/tsaritsa (kejsare/kejsarinna), tsarevna är tsardotter, tsarevitj är tsarson, korolv/koroleva (kung/drottning), gertsog/gertsorinja (hertig/hertiginna, sannolikt från tyskans hertzog), graf/grafinja (greve/grevinna), dvorjnin/dvorjninja (baron/baronessa), ryar (riddare), boyar (hög adelsman), vojvod (typ guvernör/hertig; den titeln har WW använt på en del slp:er redan, till exempel Velya the Vivissectionist), markiz (markis), bogatyr (hjälteriddare). Det finns sannolikt en hel del muslimska vampyrer i Ryssland också, i gamla WoD använde dessa arabiska och turkmongoliska titlar såsom bei, emir och khagan. Du hittar nog något lämpligt om du browsar lite ordlistor och rotar på wikipedia. På engelska hade både manliga och kvinnliga furstar titeln 'prince' iallafall i gamla WoD; ryskan är ett språk med extremt mycket genusböjningar, så det är nog inte så på ryska.
Jag spelledde en gång en Vampire-kampanj i Ryssland. Det var också i gamla WoD dock; jag är inte intresserad av det nya. Kampanjen baserade sig på 'The little mother'-scenariot i 'Nights of Prophecy'; som i stort handlar om hur rollpersonerna blir hjälplösa åskådare när nictukun Vasilisa utplånar Baba Yaga; en nosferatu-methuselah som höll Ryssland i ett hjärngrepp. Jag gillade inte riktigt 'hjälplösa åskådare'-biten, så jag moddade scenariot en del...resultatet blev en komplicerad kampanj som aldrig kom längre än till St Petersburg - mötet med Baba-Yaga äger rum långt borta i Sibirien; men så långt spelade vi aldrig.
Plotten intresserar dig kanske inte så mycket, så jag ska inte gå in på den - den var ändå ointressant och förvirrad. Jag har dock ett litet karaktärsgalleri jag kan dela med mig av om du är intresserad; men det involverar många plotts från gamla Vampire. Jag lade iaf ganska litet fokus just på den misär man har lätt att föreställa sig när man spelar i Ryssland, just eftersom kampanjen tilldrog i St Petersburg som kändes som en mer glassig stad. (Notervärt kan vara att Moskva har flest dollarmiljonärer av alla städer i världen - det kryllar av rika i Ryssland, det är mest att klyftorna är enorma). Snarare fanns det ganska mycket känsla av kultur och förfining och den rika,sidan av Ryssland (som egentligen är ännu obehagligare än den fattiga. Eremitaget och Vinterpalatset och sådär y'know; dyra shoppinggallerior, turiststråk, glassiga Ventruer i snygga kritstrecksrandiga kostymer som sålde ut borttappade kärnvapen till Kina och uighurmaffian och använde skuldslavar till att bygga pipelines från Baku till Kazakhstan...alla former av ekonomisk korruption och kapitalistiskt förtryck liksom. Som brukligt när jag spelleder Vampire hade jag också med en historisk aspekt, jag finner det oemotståndligt iochmed att vampyrerna är odödliga och alltid har nån slags band till historien; det förflutna var alltid närvarande. Det märktes såklart på vampyrerna främst, de var alla barn av olika tider och förhållanden, men det fanns också en massa gamla artefakter och myter i omlopp och sådär. Jag älskar Rysslands förflutna som det kulturhistoriska gränslandet mellan Europa och Centralasien; när man spelleder i ett land med så intressant historia vore det bara skamligt att inte använda den till fullo. Just hela Baba-Yaga-grejen i det officiella WoD anspelar ju också kraftigt på gamla ryska myter och sagor, så den var förstås inte till nackdel. Det enskilda jag minns tydligast från min St Petersburg-kampanj var dock 'Club Gaslight', en liten drift med nutidens ryska klubbkultur som jag uppfattade den. Det var en dekadent inneklubb som också var ett av stadens elyséum, vars stora grej var att man andades in helt jävla vanlig frisk luft via plastmunstycken som fanns upphängda vid sofforna. Den idén uppskattades mycket av spelarna av någon anledning.
Jag är lite bitter över att kampanjen aldrig blev den Ryssland-odyssé jag hade hoppats på. Först skulle jag ta rollpersonerna till Alma-Ata i Kazakhstan där de skulle leta efter ett gammalt mongolspöke som skulle leverera en viktig ledtråd och var bundet till en försvunnen nationalromantisk tavla. Sedan skulle de vidare till Krasnoyarsk för att där bekämpa Nestor, Baba Yagas hovmagiker, och en av hörnstenarna som upprätthöll hennes välde. Där nånstans tänkte jag att de på ett ohyggligt sunkigt och nedgånget mentalsjukhus skulle hitta en liten söt vampyrflicka på skenbart sju år eller så, som skulle bete sig lite galet men allmänt gulligt, och förhoppningsvis få följa med dem vidare mot Fjärran Östern. Flickan skulle ha skumma insikter i Baba Yagas whereabouts, och slutligen leda rollpersonerna till en märkligt specifik plats i Sakhas oändliga skogar...och till Baba Yaga herself. Nånstans där skulle flickan visa sig vara nictukun Vasilia, ett tiotusenårigt monster skickat av Nosferatus antediluvian för att göra slut på Baba Yagas skräckvälde once and for all. Hur det sedan skulle gå vet jag inte...nosferatun i spelgruppen skulle förstås behöva dö för nictukuns händer, men det var spelaren redan förberedd på...resten av rollisarna skulle väl hastigt och lustigt få välja mellan två lika otäcka sidor...eller hitta ett eget tredje alternativ...och något sätt att överleva det. Och Ryssland skulle väl aldrig bli sig likt.
Men, som sagt, är det knark och misär och snedfördelning du vill fokusera på, läs verkligen det där Vice-numret.
- Ymir, nostalgisk