Nekromanti Överdriver ni?

En sak som förundrar mig med personerna på detta forum är de rollspelsanekdoter som alla bjuder på. När ni talar om era spelmöten låter allting så levande, så underbart, precis så som jag vill ha det i rollspel.
T.ex. Ymir som lyckades få en av sina spelare att gråta p.g.a. Första Snön. Eller Krille som hade en medspelare som satte sig in i en roll som vietnamläkare med oerhörd teaterkänsla.
Berserk (min vän, medspelare, spelare och SL) hävdar dock att alla som skriver på forumet lyckas försköna sina egna rollspelserfarenheter. Detta grundar han på att han läst några inlägg om sessioner från vårt spel och att de låtit mycket bättre i skrift än vad de egentligen var.

Så till frågan..(frågorna...): Överdriver ni när ni berättar om vad som har hänt? Känner ni att de flesta lyckas få till bättre spel än ni (I get that feeling all the time, damnit)? Och sist men inte minst: Vad är den bästa rollprestationen som en spelare/medspelare till er gjort?

/BD, nyfiken och ROLLspelssugen.

King Kromm

Hero
Överdriver och överdriver, nej, inte egentligen, men visst, tycker också att det ofta kan låta 'bättre' än vad det egentligen är, men tja, det bara blir så. Själv är jag ofta missnöjd med hur det hela går till, men va fan, vi har ju oftast ball på ett eller annat vis så... Och bästa rollprestationen?? tja, vet inte, svårt å säga, men kan ju säga det när jag tyckt att jag fått uppbäst stämmning, eller mest målande. Som jag var nöjd med själv, det var i eon, när rpna efter lite små äventyrandes helt pötsligt ramlat in i någon hemsk ruin och inte visste vad de ville riktigt, men efter ett tag så stötte de på den där riktigt hemska demonen som blev riktigt läskig, men tyvär så förstördes det till vis del av att en av spelarna helst plötlsigt roppar ut:"Det e ju skräck det här...!" blev lite smågrinig på honom....

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vi brukar ha skitroligt men när jag sedan försöker beskriva detta för någon utomstående så framstår vi som värsta knäppskallarna. Vi säger sällan några odödliga repliker som folk kan skratta åt i flera år. Jag brukar få värsta mindervärdeskomplexet när jag läser om riktigt djupa kampanjer som alla utom jag verkar ha spelat eller lustigheter som är så roliga att man skrattar som en dåre bakom datorskärmen. Ändå är jag mer än nöjd med det spelmöten som vi har. Antagligen handlar det mycket om att det finns en hel del duktiga skribenter här på forumen som kan få det tristaste ögonblick att verka lustigt.

En av gruppens spelledare som jag precis bytit av är en mästare på att spela smålustiga, vrickade och allmänt märkliga personer. Särskilt bra är han på att spela lömska gûrder. Återigen kan jag inte riktigt beskriva någon situation då han var extra bra utan nöjer mig med att säga att han oftast blåser liv i den mest oviktiga biperson.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nej

Jag anstränger mig för att använda ett bra språk när jag återger berättelserna, men jag överdriver inte. Berättelsen om Första Snön är återgiven precis som den var, inklusive stycket jag citerade direkt - det tedde sig ju så underbart just på grund av att dialogen faktiskt var precis sådan. Min dåvarande grupp var underbar, helt enkelt, och jag tror att min nuvarande också är det. Visst har vi, som alla andra, scener och dagar då det inte alls blir så bra som man kunde önska, men det är ju inte det man återger - det är ju de minnesvärda bitarna, de där inlevelsen blev total och stämningen blev så tät, som man bemödar sig med att återge här på forumet, som man vill dela med sig av.
Men jag har väldigt höga krav, strävar konstant efter att få till riktigt bra spelande, och är beredd att vidta mått och steg för att få det. Och det får jag också för det mesta, nu som då. Det är ju också därför som rollspel betyder så mycket för mig som det faktiskt gör. Jag erkänner att jag anser och verkligen tror att de allra flesta har lägre kvalitet på sitt rollspelande än mitt, för mitt är så levande, så underbart.

- Ymir, älskar sina spelare. Och sig själv, givetvis :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Inte överdriver, men...

...snarare väljer vilka bitar vi vill berätta.

Jag tror alla har harvat genom speltillfällen då alla varit flamsiga, snackat ovidkommande saker, byggt tärningstorn och så vidare. Men bland detta så finns det guldkorn, och det är dem man pratar om.

Det bästa var nog när en kompis skrev ett tal åt oss när det skulle hållas val i Torsborg efter .... ehh... kommer inte på hans namn.... död - både han och hans syster dog och vi ställde upp i valet - och jädrar vilket tal han hade plitat ner!

Johan K

Gammal & dryg
Nej, faktsikt inte !!

Jag för min del tror faktsikt att det kan bli såpass stolligt som det skrivs här på forumena....
Jag känner inte att nån har "bättre!" spel än nån annnan, bara annorlunda. Eftersom alal grupper har ju sin personliga stil när det gäller spel, regeltolkningar, äventyrupplägg
Min bästa rollspelssituation.. Hmm, bra fråga.. Känns som det är en vår fråga eftersom det finns så många & det är svårt att få dem nerskrivna.

Eksem

Champion
Nää... jag tror inte folk överdriver, men däremot tycker jag ibland att det verkar coolare än vad det faktiskt var när jag läst vad jag skrivit om våra spelmöten. Å andra sidan har jag inte skrivit om några spelmöten där det fällts tårar heller.

Balderk

Swashbuckler
Jag tror inte folk överdriver, men man vet ju aldrig. Varför skulle de överdriva?´Varför skulle Krille överdriva när han pratade om sin medspelare?

Men ja, jag får också den känslan: "Alla spelar roligare än mig" ungefär...

Jag har flera jätte härliga rollspelsminnen, Men de har varit över lång tid osv. Jag gillade verkligen att spela en nersupen Johan Rowlocks i Enemy Withins tredje del, Power Behind the Throne. Det varade över en månad och alla sessioner var jätteroliga. Men jag gick mest omkring ensam eller med en dvärg som också gillade att dricka öl också spela på ett spel kallat snotball. Jag var hur sur och bakfull som helst varje dag och spelade också därefter. Det är nog ett av mina härligare rollspelsminnen.

Men jag har många och inget av dem kommer jag kunna få ner bra i skrift så jag ska inte försöka...

/Balderk, har fått den där känslan i flera inlägg, särskilt från Rising, Ymir och Krille

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
nu när det är jul kan man var snäll har jag hört iaf

så jag tänkte säga något snällt, slicka lite röv och sådant på en gång, började precis spela med en ny spelledare, den spelledaren har en förmåga att verkligen leva sig in i spelet som något jag aldrig varit med om förut.

Så tackar,

/god jul och ett jäkla fint nyår på er!

Sodivra

Champion
Jag är säker på att du har det roligare än mig till exempel - Du blev ju lite fascinerad av min Tribe-rollperson, fast det är nog det enda häftiga rollspelsminne jag har.. Mina spelare är tråkiga. Säkert bara mitt pass av Mutantstaden på ett halvår eller så, också.. Därför måste jag tacka [profil]Morgoth[/profil].. På ett ambitiöst sätt, så det kommer ta ett tag..

Ja, några minnen finns det, men dom är antingen för gamla (=barnsliga) för att vara tydliga eller roliga längre, eller så är dom inte såååå häftiga..

Nåja, jag får väl hoppas på Lilla Staden vid Berget, det är först nu som jag börjat skriva HÄFTIGA kampanjer kom jag på nu.. Nackdelen med att skriva häftiga minikampanjer är ju förstås att man missar häftiga LÅNG-kampanjer.. Äsch, men det är en annan diskussion.. (-Arvidos, som blev lite OT för att han ville tala ut om sitt torftiga rollspelsliv..)

"Nu är det jul igen, och nu är det jul igen och julen varar än till Gothcon!"

DanielSchenström

Swashbuckler
"Överdriver ni när ni berättar om vad som har hänt?"

Nej, men det kan förstås tas bort saker som skulle ta från helhetsintrycket, men det är då saker som inte hör till berättandet ändå (såna detaljer som vissa människor som gillar att berätta tråkiga historier ofta har med.)

"Känner ni att de flesta lyckas få till bättre spel än ni (I get that feeling all the time, damnit)?"

Det finns ett par idéer som jag är avis på att jag inte kommit på själv. Jag har noterat att på fem spelmöten leder jag i genomsnitt ett bra, ett dåligt och tre helt okej spelmöten.

"Och sist men inte minst: Vad är den bästa rollprestationen som en spelare/medspelare till er gjort?"

Jag har en spelare som spelar tjej/kvinna (I VtM) fast han är pojk/man och hans tolkning känns så klockren att jag inte vill kalla det tolkningutan jag upplever hans karaktär som varande som äldigt många tjejer/kvinnor jag stött på i mitt liv.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nej

Jag förskönar inte i någon större utsträckning, nej, måhända ingen alls. Och du är välkommen i min grupp - flytta hit bara.

- Ymir, elitmalmöit

Jimmy_SL

Warrior
Min rollspels grupp är dålig på att spela ut, jag ska ge ett exempel hur jag spelar (jag är bäst på att spela :gremtongue: )

"Jag tittar värdshus världen i ögonen och ger honom ett snabbt leende" - Nå, låt mig se, ett rum för två personer... Hur mycket blir det? -Tre silver Herrn! "Jag stirrar honom i ögonen, och drämmer näven i bordet"- Tre silver!? Det är på ett sketet-värdshus jag ska bo i, inte i något förbannat palats!

Så här spelar min spel personer;

"Jag går in i värdshuset och säger till värdshus världen att jag vill ha ett rum" (Jag säger; Hrrm, det kostar 3 silver herrn) "Okay, jag ger honom pengarna och går till mitt rum"