Okej, ämnet är nog rätt uttjatat nu, men det kändes ändå som jag behövde en tråd för att lösa knutarna i mina senaste tankar..
Kommer ni ihåg Form/Erfarenhet-systemet? Jag gör en sammanfattning..
När du slår för en färdighet använder du två värden, Form och Erfarenhet.
Form står för din potential, vilken Form du är i - Unga människor har godare Form. Form är explosivt, snabbt, improviserande.. Har du god Form så har du lättare att satsa högt och anstränga dig.
Erfarenhet står för din kunskap, hur erfaren du är - Äldre människor har högre Erfarenhet, och "dumma" varelser som troll och liknande har förmodligen mer Form än Erfarenhet i sina färdigheter. Erfarenhet är säkert, lugnt, metodiskt och långsamt.. Har du god Erfarenhet så är du säkrare på vad du kan klara av.
Form går på en skala från -5 till +5, där 0 är normalt. Erfarenhet börjar på 0 och 10 är ett slags max.
När spelaren slår ett färdighetsslag så väljer hon först hur många tärningar hon ska använda. Ju fler tärningar, desto hårdare går man ut, desto mer satsar man. Tärningarna är vanliga sexsidiga tärningar, och två till tre får ses som normalt.
Tärningarna slås, och sedan plockar man bort alla som visar lägre än antalet tärningar rullade, minus Form i färdigheten.
Om rollpersonen tillexempel har 0 i Form för den färdigheten och spelaren rullar 3 tärningar, så plockar spelaren bort alla tärningar som visar under tre.
Om rollpersonen har +2 i Form och spelaren rullar 4 tärningar så plockar spelaren bort alla tärningar som visar under två. (4 minus 2 = 2)
Om rollpersonen har -1 i Form och spelaren rullar 3 tärningar så plockar spelaren bort alla tärningar som visar under 4. (3 minus -1 = 4)
Efter detta räknar man ihop tärningarna och lägger på Erfarenhet för att få en slutsumma som jämförs med en svårighetsgrad.
Lite överkurs man kan hoppa över:
Specialeffekter finns, som att ju fler tärningar du plockar bort desto mer tröttar du ut dig, eller vad nu insatsen var. Ju fler tärningar du rullar, desto snabbare ska handlingen anses gå till. Du kan dela upp en handling i delmoment och slå för varje, vilket gör varje enskild del lättare. Ibland kan SL bestämma hur många tärningar spelarna får använda.
Detta gör att det är uttröttande att satsa högt, Form blir snabbare och Erfarenhet mer metodiskt, (det är bättre att ha hög erfarenhet om man delar upp en handling i flera smådelar) och eftersom man ibland bestämmer antalet tärningar så är ibland Form eller Erfarenhet bättre än sin motsats. (Exempelvis när en låsdyrkare ska försöka känna igen ett lås -erfarenhet- snarare än bara dyrka upp det -form och erfarenhet)
Okej, det var introduktionen till mitt system. Ganska långt, eller hur? Det är lite det som är problemet, systemet är rätt krångligt. Man måste göra två uträkningar och ha en effekt i minnet, dvs, man måste räkna ihop tärningarna, lägga på erfarenhet, och komma ihåg att ta bort alla tärningar som visar tillräckligt lågt. Man måste kolla upp två värden för färdigheten, Form och Erfarenhet. Jämför med Eon som utmålas som rätt segt, där man gör en uträkning och har en effekt i minnet: Man räknar ihop tärningarna och kommer ihåg att slå om alla sexor.
Så, finns det något sätt att göra det enklare, och helst behålla så mycket som möjligt av dom goda bitarna? Jag har redan börjat fundera på att kolla mer på tärningarna och deras utslag, snarare än att behöva räkna ihop alla, inom t. ex magi så ska man ändå fokusera på tärningarna, (slå dom.. använd om dom du inte tar bort i flera steg.. lägg dom du tar bort i en hög för att markera okontrollerad magi..) så det kanske vore smart att arbeta in det på ett bättre sätt.
Nackdelen med det är att om man inte räknar ihop siffrorna så får man inte så där snygga svängande resultat för höga satsningar. Man kan ju göra så att man till exempel tar den högsta siffran, plus ett för varje lyckad tärning, eller plus erfarenhet, ta det som är högst.. Men med T6:or så blir 5 eller 6 nästan alltid den högsta siffran, och byter jag till en T10-skala så behövs högar med tärningar.. Annars hade det kunnat vara en rätt god idé.
Några tankar eller idéer? Är det överhuvudtaget för krångligt, eller är det acceptabelt?
Kommer ni ihåg Form/Erfarenhet-systemet? Jag gör en sammanfattning..
När du slår för en färdighet använder du två värden, Form och Erfarenhet.
Form står för din potential, vilken Form du är i - Unga människor har godare Form. Form är explosivt, snabbt, improviserande.. Har du god Form så har du lättare att satsa högt och anstränga dig.
Erfarenhet står för din kunskap, hur erfaren du är - Äldre människor har högre Erfarenhet, och "dumma" varelser som troll och liknande har förmodligen mer Form än Erfarenhet i sina färdigheter. Erfarenhet är säkert, lugnt, metodiskt och långsamt.. Har du god Erfarenhet så är du säkrare på vad du kan klara av.
Form går på en skala från -5 till +5, där 0 är normalt. Erfarenhet börjar på 0 och 10 är ett slags max.
När spelaren slår ett färdighetsslag så väljer hon först hur många tärningar hon ska använda. Ju fler tärningar, desto hårdare går man ut, desto mer satsar man. Tärningarna är vanliga sexsidiga tärningar, och två till tre får ses som normalt.
Tärningarna slås, och sedan plockar man bort alla som visar lägre än antalet tärningar rullade, minus Form i färdigheten.
Om rollpersonen tillexempel har 0 i Form för den färdigheten och spelaren rullar 3 tärningar, så plockar spelaren bort alla tärningar som visar under tre.
Om rollpersonen har +2 i Form och spelaren rullar 4 tärningar så plockar spelaren bort alla tärningar som visar under två. (4 minus 2 = 2)
Om rollpersonen har -1 i Form och spelaren rullar 3 tärningar så plockar spelaren bort alla tärningar som visar under 4. (3 minus -1 = 4)
Efter detta räknar man ihop tärningarna och lägger på Erfarenhet för att få en slutsumma som jämförs med en svårighetsgrad.
Lite överkurs man kan hoppa över:
Specialeffekter finns, som att ju fler tärningar du plockar bort desto mer tröttar du ut dig, eller vad nu insatsen var. Ju fler tärningar du rullar, desto snabbare ska handlingen anses gå till. Du kan dela upp en handling i delmoment och slå för varje, vilket gör varje enskild del lättare. Ibland kan SL bestämma hur många tärningar spelarna får använda.
Detta gör att det är uttröttande att satsa högt, Form blir snabbare och Erfarenhet mer metodiskt, (det är bättre att ha hög erfarenhet om man delar upp en handling i flera smådelar) och eftersom man ibland bestämmer antalet tärningar så är ibland Form eller Erfarenhet bättre än sin motsats. (Exempelvis när en låsdyrkare ska försöka känna igen ett lås -erfarenhet- snarare än bara dyrka upp det -form och erfarenhet)
Okej, det var introduktionen till mitt system. Ganska långt, eller hur? Det är lite det som är problemet, systemet är rätt krångligt. Man måste göra två uträkningar och ha en effekt i minnet, dvs, man måste räkna ihop tärningarna, lägga på erfarenhet, och komma ihåg att ta bort alla tärningar som visar tillräckligt lågt. Man måste kolla upp två värden för färdigheten, Form och Erfarenhet. Jämför med Eon som utmålas som rätt segt, där man gör en uträkning och har en effekt i minnet: Man räknar ihop tärningarna och kommer ihåg att slå om alla sexor.
Så, finns det något sätt att göra det enklare, och helst behålla så mycket som möjligt av dom goda bitarna? Jag har redan börjat fundera på att kolla mer på tärningarna och deras utslag, snarare än att behöva räkna ihop alla, inom t. ex magi så ska man ändå fokusera på tärningarna, (slå dom.. använd om dom du inte tar bort i flera steg.. lägg dom du tar bort i en hög för att markera okontrollerad magi..) så det kanske vore smart att arbeta in det på ett bättre sätt.
Nackdelen med det är att om man inte räknar ihop siffrorna så får man inte så där snygga svängande resultat för höga satsningar. Man kan ju göra så att man till exempel tar den högsta siffran, plus ett för varje lyckad tärning, eller plus erfarenhet, ta det som är högst.. Men med T6:or så blir 5 eller 6 nästan alltid den högsta siffran, och byter jag till en T10-skala så behövs högar med tärningar.. Annars hade det kunnat vara en rätt god idé.
Några tankar eller idéer? Är det överhuvudtaget för krångligt, eller är det acceptabelt?