I en strävan att göra det så överpedagogiskt som möjligt så har jag i mitt rollspel delat upp det som traditionell kallas för färdigheter i tre olika kategorier:
1. Handlingar
Avser korta handlingar som tar max 5 sekunder att genomföra såsom Hoppa, Attackera, Undvika, Kasta, Välta o s v
2. Kompetenser
Innefattar praktiska kunskaper som för det mesta tar lite längre tid att tillämpa, såsom Första hjälpen, Fiske, Jakt, Orientering, Korgflätning, Hypnos o s v
3. Lärdomar
Teoretisk kunskap inom olika områden, som inte innefattar att man utför några praktiska handlingar, t ex Lärdomar om Religioner, Lärdomar om Zoologi, m.m.
Sammanfattningsvis, så är handlingar starkt nischade på saker som man gör på ett ögonblick, Kompetenser är en mix av praktik och teori, Lärdomar innebär rena faktakunskaper.
För att inte få en ohanterlig mängd handlingar har jag abstraherat dem mycket och försökt fånga kärnan i vilka handlingar man kan tänkas utföra i rollspel generellt och i min spelvärld specifikt. Dessutom har jag utformat ett enkelt sätt att snabbt skapa nya handlingstyper under spel om behov för det uppstår.
Handlingar och kompetenser kan man försöka utföra utan något skicklighetsvärde, något som endast baseras på naturlig förutsättning och intuition (slump + egenskaper), men svårighetströskel för att lyckas med kompetenser utan förkunskaper är betydligt högre än för handlingar.
Är det bättre att kalla allt för Färdigheter och ange typ av färdighet? Är det förvirrande när man har så många olika "färdighetsbenämningar" eller gör det saker och ting klarare?
Jag förstår att det kan innebära problem att placera in vissa "Färdigheter" i rätt kategori, men jag tycker att det ser prydligt ut...
Är det helt åt skogen (lider jag av regelblindhet och storhetsvansinne) eller tror ni att det är spelbart? Just den här regelaspekten har jag inte speltestat med någon än...
1. Handlingar
Avser korta handlingar som tar max 5 sekunder att genomföra såsom Hoppa, Attackera, Undvika, Kasta, Välta o s v
2. Kompetenser
Innefattar praktiska kunskaper som för det mesta tar lite längre tid att tillämpa, såsom Första hjälpen, Fiske, Jakt, Orientering, Korgflätning, Hypnos o s v
3. Lärdomar
Teoretisk kunskap inom olika områden, som inte innefattar att man utför några praktiska handlingar, t ex Lärdomar om Religioner, Lärdomar om Zoologi, m.m.
Sammanfattningsvis, så är handlingar starkt nischade på saker som man gör på ett ögonblick, Kompetenser är en mix av praktik och teori, Lärdomar innebär rena faktakunskaper.
För att inte få en ohanterlig mängd handlingar har jag abstraherat dem mycket och försökt fånga kärnan i vilka handlingar man kan tänkas utföra i rollspel generellt och i min spelvärld specifikt. Dessutom har jag utformat ett enkelt sätt att snabbt skapa nya handlingstyper under spel om behov för det uppstår.
Handlingar och kompetenser kan man försöka utföra utan något skicklighetsvärde, något som endast baseras på naturlig förutsättning och intuition (slump + egenskaper), men svårighetströskel för att lyckas med kompetenser utan förkunskaper är betydligt högre än för handlingar.
Är det bättre att kalla allt för Färdigheter och ange typ av färdighet? Är det förvirrande när man har så många olika "färdighetsbenämningar" eller gör det saker och ting klarare?
Jag förstår att det kan innebära problem att placera in vissa "Färdigheter" i rätt kategori, men jag tycker att det ser prydligt ut...
Är det helt åt skogen (lider jag av regelblindhet och storhetsvansinne) eller tror ni att det är spelbart? Just den här regelaspekten har jag inte speltestat med någon än...