Re: Fast spelmässigt...
Hoppas du inte antyder att Åke Green, den onde prästen, är en stjärnögd paladin.
Kanske läste jag slarvigt, men jag såg inte till hans namn i artikeln. Här verkade det gälla bruk av ond magi, inte uttalanden om sexuell läggning.
Green verkar vara en mycket from man, men de uttalanden som refererats i media verkar inte förenliga med definitionen på goda alignment i DnD - eftersom sådana förutsätter respekt för alla medvetna varelsers värdighet. Men det här är klassisk paladiner-skenheliga-eller-inte-diskussionsmark.
Enligt folket på Världen idag verkar de ha agerat ungefär som paladiner i DnD eftersom en sådan: "combines a commitment to oppose evil with the discipline to fight relentlessly. She tells the truth, keeps her word, helps those in need, and speaks out against injustice."
Givet att de där konstinstallationerna och Dalai Lama är onda har de agerat precis som de skall. De har av barmhärtighet och laglydighet inte försökt slå ihjäl skurkarna, men däremot tydligt talat om vad de har gjort och försökt sprida budskapet.
Jag kunde ha använt ordet "präster" istället, men jag ville få med klangen av att ha en både bergfast och skarpt moraliserande världsbild där gott står mot ont.