Övertagen kan ju representera extra anfalls handlingar kanske? Och då menar jag i samma runda (den första), så att allt utspelar sig då, och att det sen går över till att fungera normalt vid den andra rundan. För att på något sätt peka på att försvararen faktiskt blev överrumplad utav hur våldsamt snabbt som den andra gav sig på dem.
Jag lutar emot att det ska kosta 2 övertag per steg... just pga hur bra det låter att få en extra anfalls handling.
Så "Fördelen" som reaktionsvinnaren kan köpa här då är
"Överväldiga [2]"... där Överväldiga ger ett extra anfall när den köps, men kan bara löpas max 2 gånger (det är ju trots allt en väldigt kraftful Fördel.) Den kanske till och med bör kosta 3 övertag istället... det är ju något som man får speltesta och argumentera om vad som funkar bäst... men för närvarande kommer jag utgå ifrån 2 övertag.
Så vid 2 övertag så får man ju 1 extra anfall (så man har totalt 2 anfall) vid öppningen av striden, och vid 4 övertag så kan anfallaren köpa totalt 2 extra anfall (så kommer ha totalt 3 anfall vid detta lägget) vid öppningen av striden... men att det skulle vara som sagt max, att få 2 extra anfall så man har 3 totalt i öppningen... annars kan det nog bli lite för mycket om man inte stoppar det där... och 2-3 anfall låter någerlunda rimmligt för mig att en person kanske hinner slänga iväg mot en överrumplad försvararen, innan försvararen hinner lunga ner situationen och åter igen vara på "stabil mark" där allt funkar som normalt efter det.
Försvararen får ju så klart försvara sig som vanligt mot samtliga anfall. Både anfallaren och försvararen bör tvingas till att betala 1 extra utmattning för både andra och tredje anfallet/försvaret (det första kostar inget extra, tycker jag i alla fall). Sen kör man bara varje anfall/försvar för sig och räknar ut effekterna utav det (minus hela delen med vem som blir anfallare/försvarare härnest... anfallaren kommer ju vara anfallare igenom hela öppningsrundan ju), innan man gör nästa anfall/försvar (för striden kan ju eventuelt vara över redan efter det första anfallet ju). Utöver det så tror jag inte att man behöver slänga in några andra regler i det än så... förutom att det bara är det sista anfallet/försvaret i hela sekvensen som avgör vem som kommer vara anfallare och försvarare i nästa runda... vilket ju betyder att det är lönlöst att använda "Kontring" på något annat försvarsslag än det sista.
Det get också lite av en cinematisk grej över det hela... anfallaren som helt plötsligt slänger sig fram mot försvararen som knappt hinner reagera, följt av att anfallaren hugger/sticker mot försvararen i en konstant rörelse, medan försvararen försöker nästan förtvivlat försvara sig från skuren av anfall... vilket tillslut leder fram till att anfallaren antingen lyckas hålla försvararen ur balans hela vägen fram till slutet utav andra rundan (för denne vann ju då sista handlingen i första rundan, så andra rundan blir ju på så sätt en fortsättning utav första rundan fast med bara 1 anfall)... eller att anfallaren översträckte sig, och/eller gjorde ett mistag, med sitt sista anfall i första rundan, så att försvararen helt plötsligt lyckades vända på det hela med att kanske plötsligt gräva ner sin ena fot i marken och tar spjärn när den slår undan anfallarens sista anfall, så att försvararen sen kan kontra (med eller utan den faktiska försvarshandlingen kontra då) in sitt anfall i andra rundan. Heh... jag ser scenen liksom rulla framför mina ögon just nu.
Jag ser också en andra Fördel som skulle kunna funka, som bara kostar 1 (reactionsslags) övertag att köpa vid öppningen utav striden. Vad jag ser här är en Fördel som heter
"Överraska [1]"... där Överraska ger anfallaren +1 på alla anfallarens anfalls (vapenfärdighets) tärningsslag i öppnings rundan (inte +1T6, utan bara 0T6+1). Då får man ju användning utav de där antalen övertag som hade blivit oanvända annars om man bara hade haft Överväldiga (vilket jag tror är en Fördel som alla skulle köpa istället för att köpa 2 Överraska).
Överraska och Överväldiga i kombination kan ju bli riktigt jäkla starkt... men det kommer ju krävas många reaktionsslags övertag för att nå en kombination som skulle vara riktigt jävla stark... skulle kosta 6 övertag att få två extra andfall, med +2 på alla sina anfall slag ju, så man måste ju då slå 30 högre än motståndaren, vilket allt som oftast är en rätt stor bedrift.
Sen är ju frågan om Överväldiga bör kosta 2 eller 3 Övertag. Jag börjar nästan luta mot att det ska kosta 3... för med en kostnad på 2 så kan jag ju säga att jag 100% av gångerna skulle använda 2 övertag till att köpa Överväldiga iställer för att köpa 2 omgångar utav Överraska... ett helt extra anfall tycker jag är långt mycket bättre än at få +2 på sitt tärningsslag. Men om Överväldiga kostade 3... då helt plötsligt så skulle där finnas en chans att jag kanske köpte +3 på mitt tärningslag istället, där moståndaren delvis avgör vad jag skulle göra. Ett extra anfall som kostar 3 väger fortfarande lite tyngre än +3 på ens tärningsslag för mig, och jag skulle nog välja ett extra anfall större delen av gångerna ändå... men chansen finns där att +3 på tärningsslaget istället slinker in där nån gång då och då. Det skulle visserligen kosta spelaren 6 övertag att få 2 extra anfall... men det går nog leva med det tror jag.
Vad tror ni? 2 eller 3 övertag för att köpa "Överväldiga"?