Nekromanti Übermagi!

Köttsår

Veteran
Re: Übermagi = farligt farligt!

En skicklig magiker tolkar jag som en med typ 20 i sina färdigheter,

wtf.. skulle ju kosta 57 enheter att höja en enda färdighet så mycket.. av 180 enheter för en framgångsrik magiker i en thakalatribunal.. kommer bli rätt inkompetent i det mesta andra om man ska höja flera färdigheter så högt..

..och det är fortfarande 2,08% chans för fummel med Ob3T6 mot 20. det är typ en på 50, visst, det vågar man göra rätt mycket, men hur mycket? och hur tuffa är egentligen rang 1 salamandrar??
om det finns i alla fall 50 magiker som ställer upp, och hälften av dem frammanar salamandrar (resten kontrollerar), och varje magiker gör 100 salamandrar (och offrar lite quadosh för den goda sakens skull) så är det 2500 salamandrar.. om det nu finns 50 magiker med sådana färdighetsvärden som är villiga att offra quadosh för det.
2500 salamandrar är väl märkbart, som ett distraktionsmoment om inte annat, men jämfört med resten av thalamurs här kan det inte vara så imponerande. inte med rang 1.
framför allt inte eftersom consaber skulle kunna göra samma sak, och säkert kontra i alla fall hälften av dem med egna rang 1 undiner eller annat.

jag vill alltså hävda att oavsett vad drakar och elementarfurstar nu eventuellt gör eller inte gör, så kommer det ändå inte att fungera att genomföra på så stor skala att det blir användbart

DarkRaven_UBBT

Veteran

*wtf.. skulle ju kosta 57 enheter att höja en enda färdighet så mycket*

Vem har sagt att man nu MÅSTE höja färdigheten till 20 från början? Så vitt jag vet så står det klart och tydligt i regelboken att man kan höja färdigheter med träning och bonuspoäng från en snäll (läs mutad) SL.

Och om det är en SLP som det handlar om så behöver den inte följa normala karaktärskapar regler.

wallahad

Swordsman

Håller med Regmolar.
I Mystik & Magi så tar en Lektor upp just en sådan händelse.

Något om en demonisk manifistering, som gjorde att "tätheten" mellan fillamenten, (har för mig benämdes Taum?) ökade rejält.

Som jag ser det, ju fler magiska effekter samlade på ett ställe, ju tjockare blir den magiska soppan.
Dock så skulle jag inte säga så mycket, pga magiskolor, om de första 100Magnituderna.
Men allt utöver det skulle jag som SL börja fundera på.

Då det desutom är en fråga om gestaltning av +100 elementarvarelse så skulle jag villja på peka att möjligheten att en kraftigare elementar uppmärksammar vad som händer finns.
Vad den sedan gör... Tja, ju fler som försvinner, desto större blir det magiska flödet, ju fler lockas till platsen.
För eller senare skiter det sig kungligt.

Hjalle

Swashbuckler

Och varför har Rhazcom Manziir färdighetsvärde 24 i sin stridskonst då?

-Hjalle, vill mena att det inte borde vara så ovanligt med färdighetsvärden uppemot 20 i Mundana.

Köttsår

Veteran

Vem har sagt att man nu MÅSTE höja färdigheten till 20 från början?

nej, det måste man ju inte.. fatum är att om man börjar spelet med att bara låta sin karaktär plugga, istället för att göra några äventyr, så skulle han snabbt bli mycket bättre.. men, jag ville mest göra en poäng: om en framgångsrik (alltså, bättre än en medelmåttig) magiker anses ha erfarenhet motsvarande 180 enheter, så är det nog rätt ovanligt med sånna magiker som har 20 i någon färdighet. och att det finns många magiker känns som en förutsättning för att salamander-hären ska kunna skapas. en magiker lär ju inte vilja fortsätta att förlora hur mycket quadosh som helst

Och om det är en SLP som det handlar om så behöver den inte följa normala karaktärskapar regler.

en spelarperson behöver väl inte heller följa normala karaktärsskaparregler om man ska vara sån, det är ju bara ett förslag på hur man kan göra. men om man tycker det är ett rimligt förslag, bör det väl gälla på ett ungefär även för SLPs.

nordan

Swordsman
Re: Den tomma effekten

Eldharmonin glömde jag bort, en ren klantighet från mig. Och så hade jag tänkt mig att man skulle nedkalla i någon sorts pentagram, men jag var rätt otydlig på den punkten.

Alltså, det jag har tänkt mig är följande:
Om man nu vill improvisera fram effekten "döda" på en annan kille... varför då använda "den tomma effekten"? Varför inte bara först väva "beröring", "avstånd" och sedan "döda"?
Jag är medveten om att man kan argumentera om att man måste väva avstånd och beröring PÅ någonting, men varför inte bara använda sunt förnuft och säga att metaeffekter kan invänta en annan effekt? Jag förstår inte vad problemet med detta skulle vara. Vill man ha en praktisk förklaring så kan man väl säga att effekten "beröring" vidgar magikerns potentiella verkansområde till en berörd entitet, och "avstånd" vidgar verkansområdet till trettio meter, så länge magikern fortsätter besvärja.
Jag antar att den här diskussionen har varit uppe förut?

nordan

Swordsman
Re: Den tomma effekten (också svar till avslagen)

Det är nice när sådant som dyker upp som husregler så småningom implementeras.

Är den tomma effekten nödvändig utöver att den åtgärdar ett rent formellt problem? Att man inte kan ändra avstånd eller varaktighet på en "redan lagd" besvärjelse förstår jag, men vad är det som hindrar att man ser en improviserad besvärjelse som "öppen" tills dess att man slutar besvärja? (det vill säga, se den som öppen så länge en besvärjelse alltid följs av en alstring som följs av en besvärjelse osv)

Jag förstår hur den är tänkt att användas osv. Det jag är ute efter är om det finns någon "nackdel" med mitt sätt att tänka ovan. Jag är medveten om de problem som skulle uppstå om man bara helt sonika kunde lägga ökad varaktighet på en redan aktiv besvärjelse och jag tycker inte att de problemen följer av att man skulle betrakta en följd av improvisationer som "öppen". Jag är också medveten om att icke-metaeffekter tar sin verkan omedelbart efter besvärjelseslaget när man improviserar och att man därför vill kunna "spara" till exempel effekten avstånd eller permanenta. Men varför kan man inte bara låta dem "hänga i luften" tills nästa effekt?

Jag vill alltså inte klanka ner på den tomma effekten vilket är en mycket bra idé utan försöker bara luska ut om det finns nackdelar med att istället göra på det sätt som jag tänk mig.

nordan

Swordsman

Det man ska tänka på är att en rollperson ofta är ung. Man slår ju bil + ob3t6 och då blir man inte ofta gammal. en medelmåttig rollperson borde starta 22 år gammal (11 i medelbil + 11 i medel på ob3t6). Om man utgår från att en rollperson av normal ålder men ändå framgångsrik har 180 enheter, så borde ju den "medelmåttige" 40-åringen ha utgått från dessa värden, och alltså vara betydligt skickligare efter 20 års yrkesverksamhet.

Detta medför dock att alla som faktiskt skapas äldre än 22 får starta från ett läge där de är sämre än sina "medeljämnåriga" med samma karriär. Det medför också problemet att de raser som har skenbar ålder är rätt så inkompetenta jämfört med sina mänskliga generationskamrater (vilket jag har för mig förklaras i alla fall i alver med att de inte har samma inställning till inlärning som människor osv.)

Inför längre kampanjer vill jag alltid att mina spelare startar i yngre år så att de har tid att utvecklas. Det är naturligtvis inget jag tvingar dem till men något jag rekommenderar. Dessutom, ju yngre rollperson desto "blankare" ark att skriva historia och personlighet på. Nu blev jag helt OT.

/Nordan

Avslagen_Cola

Warrior

Kanske man borde fixa nåt sånt avsnitt till nästa magibok, där de tar upp lite om den magiska väven och hur den påverkas av magisk kraft, låg qadosh osv?

Jag skulle verkligen vilja att minst en spelare försökte med detta... det skulle bli så grymt :gremelak:
Gärna en hovmagiker också, mitt i kungens slott :gremgrin:

Avslagen_Cola

Warrior

Börjar förstå ditt tankesätt och rent magiteoretiskt så skulle det kunna fungera så om man bara bestämde sig för det. Ditt resonemang att man skulle lägga metaeffekten först gillar jag.

Dock så skulle det innebära att effekterna inte alls begränsas av deras "egentliga" räckvidd och varaktighet, att lägga provisorisk mörkersyn blir en lätt sak, likaså att permanenta en golem. Detta gör improviserad magi mycket mer överlägsen än formaliserad, det skulle faktiskt enligt mig ta bort den enda riktiga fördelen med formaliserad magi.

Sen så skulle det ju innebära en viss risk då man tvingas att alstra ataxatropi och de flesta magiker tänker nog efter både en och två gånger innan de alstrar ataxatropi två gånger på Ob4T6 (vilket krävs för att permanenta en rang 2 elementar). Om man misslyckas med besvärjelseslaget blir de köttsoppa, ungefär.

Köttsår

Veteran

man får ju visserligen en bonus till antalet enheter om man är äldre än.. ehh.. 30? det står i boken i alla fall.. men visst, man kan nog tänka sig att många magiker har mer än 180 enheter, framför allt dvärgiska och alviska magiker.. sambandet mellan BIL och ålder/skenbar ålder är en rätt skum regel. jag tror nog att jag inte ska använda den mer.

Avslagen_Cola

Warrior

Du behöver inte vara så knuten till just enheter när du bedömer skickligheten hos en person. Om du kollar på alla berömda och skickliga SLP:er så är de rätt så duktiga, de har höga värden.
Kan ju nämna att alviska vapenmästare har 34, 29 och 24 i sina stridskonster. En magiker bör kunna uppnå samma värde i sina färdigheter, tycker man. De människor som nämns har 21, 20, 23, 24, 22, 24, 22 och 22. Antar att du förstår min tanke här, att uppnå värden över 20 är inte en omöjlighet men kräver både talang och idogt tränande.

Tycker att Eons extra enheter för ålder representerar att man suttit i ölstugan halva tiden, inte gjort något utmanande osv. Mera levt ett vanligt liv, då behöver inte färdigheterna höjas så mycket.

coconets

Veteran

Jag är medveten om att man kan argumentera om att man måste väva avstånd och beröring PÅ någonting, men varför inte bara använda sunt förnuft och säga att metaeffekter kan invänta en annan effekt?
Är det verkligen sunt förnuft?
Det står så här:"Om flera effekter ingår i den improviserade besvärjelsen så färdigställs varje effekt så fort den är vävd - inte då alla effekter är vävda som för formaliserade besvärjelser"

Varför skulle färdigt "avstånd" kunna vänta? Den är ju färdigställd, lagd och manifisterad långt innan din effekt döda är lagd.

Då skulle "sunt förnuft" vara att frångå magins grundläggande regler, så som jag förstår dom, för att dom ska passa extemporatörens vilja. Då om något skulle väl gudarna vara tokiga?

Dii minores

Wickz

Veteran

En alv med skenbar ålder på 20 år är (i faktiskt ålder) mellan 32-35 år.
Det ger + 10 enheter (tabell R1-6 i sb) vilket tordes innebära att en tillsynes 20 årig alv är mycket bättre än en 20 årig människa.
Den 20 åriga alven är snarare i kalss emd en 32 årig människa /med undantag för att dne har ett slag mindre på bakgrundstabbellen).

Så jag anser inte att andra raser med skenbar ålder lider några som ehlst problem, snarare tvärtom.
Jag gillar inte tanken på alver för att dom blir för duktiga i jämförelse med människor.

Däremot så är det samma enheter för en 18 åring som för en 18 åring vilket kan tyckas lite udnerligt, emn förklaras säkerligen emd att alla lär sig olika snabbt, alltså har jag en 18 åring så kanske han var lite seg trotts allt :gremgrin:

Köttsår

Veteran

Om du kollar på alla berömda och skickliga SLP:er så är de rätt så duktiga, de har höga värden

kanske därför de är så berömda? och de lär väl vara lättlärda i färdigheten, dels ha ambition och möjlighet att träna mycket, dels en jäkla flyt med höjningsslagen.. det lär vara ganska sällsynt

Antar att du förstår min tanke här, att uppnå värden över 20 är inte en omöjlighet men kräver både talang och idogt tränande.

jovisst, jag har haft spelare med över 20 i färdigheter (som börjat med 15, inte lättlärd), men det kräver en del tur. det finns så klart ingen anledning till at SLPs inte skulle kunna ha sånna värden. min poäng var att det var så pass ovanligt att det inte går att genomföra übermagin i praktiken. antingen krävs det att de flesta av de 600 magikerna i tribunalerna är så skickliga, eller att enskilda magiker kan fortsätta och producera tusentals salamandrar. inget av dem är trovärdigt i mina ögon. det är däremot en cool idee tycker jag, med influxerna.. men det kanske går bättre att använda till något annat än salamandrar

Avslagen_Cola

Warrior

Hade mer tänkt mig en maktgalen person, men strunt samma. Var mest en kul idé, kommer nog inte slänga in det i nåt äventyr, inte än iaf.

Influxerna är ju bara allmänna grejer, sen finns det ju också artefakter som ger lättare på alstringsslag (dock endast rätt legendariska sådana).

nordan

Swordsman

En 32-årig alv som är skenbart 20 har 10 enheter mer än en människa som är 20, vilket inte är så stort övertag. Däremot har en 32-årig människa betydligt fler(jag skulle säga minst 50) "enheter" än en 32-årig alv (faktisk ålder).

nordan

Swordsman

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig med att framställa att jag är fullt medveten om vad reglerna säger. Det jag menar är, att en "metaeffekt" (varifrån namnet nu kom) inte har någon som helst verkan ensam, så varför skulle den ens ta effekt ensam? Om man kallar den en modifikator av en annan EFFEKTS attribut blir man bunden till den tomma effekten, men om man kallar den modifikator av BESVÄRJARENS attribut kan man istället klara sig utan den.

Det här är väl egentligen en ren åsiktsfråga, får se om det dyker upp några faktiska luckor (tekniska) i idén.

nordan

Swordsman

Det där med provisorisk mörkersyn förstod jag inte riktigt... Det kan man ju göra med en ritual och eftersom magikern bara kan ha en provisorisk effekt av samma typ igång samtidigt skulle man väl egentligen inte ha nytta av att det tar några minuter istället för några timmar? Gör man det vid 23 års ålder sitter det ju hela livet sedan, så länge ingen tar bort det. Fast samtidigt ser jag vad det är du försöker påvisa med exemplet. Man skulle på sätt och vis sätta ritualer lite i skymundan, i alla fall för lägre nivåers effekter. Formaliserade besvärjelser är ju fortfarande överlägset mycket snabbare (improviserat vs. formaliserat, inga ritualer i åtanke). Måste nog göra lite tester där. Blir det mycket svårare att skapa till exempel en permanent golem rang 1 med "den tomma effekten" än med mitt förslag?