En annan variant av übermagi
I min spelgrupp har vi valt att göra ritualer bättre (väldigt mycket bättre faktiskt) genom att följa den felaktiga regeln i M&M. Nämligen den som säger att man kan alstra flera gånger av samma aspekt i en ritual. Vilket gör att man kan dra ned på svårighetsgraden på färdighetsslagen eller tidsåtgången för de olika handlingarna avsevärt för större ritualer och göra ritualer mycket kraftfullare än vad man rimligen kunnat annars.
Låt oss ta en titt på den kraftigaste ritualen med flera alstringar (den här är ganska extrem) som hamnat i en rollpersons händer för att åskådliggöra vad jag menar.
Zur Khezars stenkrigare [32]
Även känd som: Frammana golem, Gestala golem.
Färdigheter: Alstra Geotropi (Ob3T6), Alstra Geotropi (Ob3T6), Alstra Geotropi (Ob3T6), Alstra Geotropi (Ob3T6), Alstra Geotropi (Ob3T6), Alstra Geotropi (Ob3T6), Alstra Geotropi (Ob3T6), Alstra Geotropi (Ob3T6), Alstra Geotropi (Ob3T6), Alstra Geotropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6)*, Transformering (Ob3T6)**, Ritual (Ob3T6), Ritual (Ob3T6), Ritual (Ob4T6), Ritual (Ob4T6).
Tidsåtgång: 22 timmar.
Räckvidd: Beröring.
Varaktighet: Permanent.
* Transformering av fyra geotropiska filament till biotropi.
** Transformering av fyrtio geotropiska filament till ataxatropi.
Ritualen kallar fram en fjärde rangens golem. En golem är en geotropisk elementarvarelse som består av lera eller sten och som till formen ser ut som en extremt muskulös humanoid. Om magikern skulle vilja kan han välja att frammana en golem av första, andra eller tredje rangen istället för av fjärde. Observera att en golem som kallas fram ofta blir fientligt inställd till den som väckt den till liv. En nyligen frammanad golem blir förvirrad i en hel runda under vilken magikern har chans att försöka kontrollera den. För att kontrollera en golem krävs det att man använder en ritual avsedd för detta ändamål – exempelvis Zur Khezars kontroll av golem’ – detta kräver dock att du först stängt in den i ett pentagram (skapas i förväg med exempelvis ritualen ’Zur Khezars pentagram’). Exakt vad en golem kan användas till beskrivs i ’Mystik & Magi’ på sidan 83. På sidan 81 i samma bok finns en reaktionstabell som kan användas för att avgöra golemens reaktion.
Designdata:
Zur Khezars stenkrigare: Alstra fem geotropiska filament på två timmar (Ob5T6-Ob2T6=Ob3T6). Alstra fem geotropiska filament på två timmar (Ob5T6-Ob2T6=Ob3T6).
Alstra fem geotropiska filament på två timmar (Ob5T6-Ob2T6=Ob3T6). Alstra fem geotropiska filament på två timmar (Ob5T6-Ob2T6=Ob3T6). Alstra fem geotropiska filament på två timmar (Ob5T6-Ob2T6=Ob3T6). Alstra fem geotropiska filament på två timmar (Ob5T6-Ob2T6=Ob3T6). Alstra fem geotropiska filament på två timmar (Ob5T6-Ob2T6=Ob3T6). Alstra fem geotropiska filament på två timmar (Ob5T6-Ob2T6=Ob3T6).
Alstra fyra geotropiska filament på en timma (Ob4T6-Ob1T6=Ob3T6). Alstra fyra geotropiska filament på en timma (Ob4T6-Ob1T6=Ob3T6). Transformering av fyra geotropiska filament till biotropi utan förlust på en timma (O b4T6-Ob1T6=Ob3T6). Transformering av fyrtio geotropiska filament till ataxatropi utan förlust på en timma (Ob4T6-Ob1T6=Ob3T6). Väva effekten ’Jordharmoni’ med fyra filament (Ob4T6).
Väva effekten ’Gestalta’ med fyra filament (O b4T6). Väva effekten ’Provisorisera’ med åtta filament med och fyra extra filament för att sänka svårigheten fyra nivåer (O b8T6-Ob4T6=Ob4T6). Väva effekten ’Permanenta’ med sexton filament och med tolv extra filament för att sänka svårigheten med tolv nivåer (O b16T6-Ob12T6=Ob4T6).
Ja ni ser vad jag menar med att ritualer bli mäktigare (mycket mäktigare). Dock så är det en del saker som man måste tänka på för att använda sig av detta alternativ av ritualmagi. Dels så krävs det spelare som klarar av att hantera det här, det vill säga att de inte missbrukar detta. Eller ja det är väl upp till de enskilda spelgrupperna hur de vill ha det. T.ex. så har rollpersonen som besitter denna ritual använt den en enda gång på det halvår (irl) som han haft denna kunskap.
Sedan kommer vi till det mer spelbara (...epp...nu krånglar formuleringen men hoppas att ni förstår vad jag menar).
Detta möjliggör kraftfullare magi men många magiker drar sig för att genomföra en sådan här ritual. Dels på grund av att det fortfarande tar (riktigt) lång tid att genomföra, i och för sig är det här en av de mer extrema och man kan göra förhållandevis mäktiga ritualer på mycket kortare tid, vilket är påfrestande, försök själv hålla koncentrationen i 22 timmar (det behövs en dvärg med stenhård vilja för det). Sedan är det risken att något ska gå snett, med så här många moment ökar risken avsevärt. För går det snett här kan det gå riktigt åt helvetet. Det är nämligen inte så intressant (eller jo det är det men inte så angenämt dock) att sitta där med cirka 50 filament i knäet som dissiperas okontrollerat. Detta gör att kraftfullare magi inte är lika vanligt som det skulle kunna ha varit, de flesta tänker sig för en eller två gånger innan de tar itu med något sådant här.
Nästa sak som bidrar med att dessa kraftfulla ritualer är förhållandevis ovanliga är att det tar extremt långt tid för magikern att konstruera ritualen från första början. För att visa vad jag menar tar jag ovanstående ritual som exempel.
Slaget mot Teoretisk magi för att utforma ritualen är lika med det antal handlingar som ingår i ritualen och varje handling tar en veckas (40 timmar) arbete att utforma.
Vi börjar med att räkna antalet handlingar i ritualen ’Zur Khezars stenkrigare’ – 10 alstringar, 2 transformeringar och 4 vävningar (slag mot Ritual) vilket blir sammanlagt 16 handlingar. Ob16T6 mot Teoretisk magi och en tidsåtgång på 16 veckor alltså.
Sedan kan man med ett normalt slag (Ob3T6) mot Räkning sänka svårighetsgraden med en nivå, vi förutsätter att Zur Khezar klarade detta. Då är vi nere på Ob15T6 mot Teoretisk magi och fortfarande 16 veckors tidsåtgång.
En annan sak man kan göra för att sänka svårighetsgraden ytterligare är att vara extra noggrann. Regeltekniskt betyder det att för varje dubbling av tidsåtgången kan man sänka svårighetsgraden en nivå (-Ob1T6).
Zur Khezar är en väldigt duktig magiteoretiker och med lite tur (eller snarare om han inte har otur) kan han klara ett mycket svårt slag (Ob5T6) mot Teoretisk magi, han kanske skulle kunna klara det med någon nivå svårare också men han vill inte riskera att göra om härket så han stannar där. Så då behöver vi sänka svårighetsgraden (Ob15T6-Ob5T6=Ob10T6) 10 nivåer. Vilket betyder att vi får fördubbla tidsåtgången 10 gånger – 2^10=1024. Vilket är lika med att ta tidsåtgången gånger 1024 – 16*1024=16384. Slaget mot Teoretisk magi för att utforma ritualen blir alltså mycket svår (Ob5T6) och tidsåtgången blir 16384 veckor (655360 arbetstimmar) vilket är ungefär 341 mundanaår (ett mundanaår = 48 veckor). Två tre generationer av dvärgar (Zur Khezar, hans fader och farfader) spenderade i princip hela sitt liv med att utforma denna ritual.
Detta gör att spelledaren måste tänka efter innan han slänger in någon überritual, vilken/vilka är det som gjort denna ritual och är det rimligt att de skulle ha lagt ned den tid det tar osv osv. Tänk också på att ifall man misslyckats med slaget mot Teoretisk magi har man ödslat bort ett par århundraden i onödan och fumlar man kommer alla filament att dissiperas okontrollerat. Men sedan är det något coolt över ritualer som tagit generationer att forska fram
/Jaggernaut - ingen fjompmagi här inte