Finns det ett sätt att skriva som gör det optimalt för spelande?
Jag tycker ju inte det själv, men det är lite som att fråga en nykterist vilket vin du ska ha till maten.
De två "versioner" som finns av one-shotten
Grand Slam som vi körde i min grupp under pandemin är ett rätt intressant exempel tycker jag.
Det här var mina startanteckningar:
Utöver dem fanns det ganska detaljerade rollpersonsbeskrivningar, med färdigheter, cyberware, etc. Men egentligen inget om hur dessa ska användas—jag gillar spel med färdigheter just för att de även kan beskriva individer på ett rätt kort och koncist sätt. Även om du aldrig slår "Instrument—Guitar" eller "Singing" så säger det något att rollpersonen har dessa (i detta fallet är han sångare i ett punkband). Likadant med något som Allies eller Adversaries eller Enemy eller vad det nu ska kallas.
Lägg till några väldigt lösa "facts", och det är egentligen alla anteckningar jag hade:
Till saken hör ju att jag jobbat på dagstidning, så att skriva
volym av text på kort tid är inte ett problem.
Men det förvånade mig ändå hur mycket mer som behövdes för att formulera outtalade detaljer när det skulle pdf:as och läggas upp på nätet, exempelvis vilken syn på genren "cyberpunk" som vi hade i gruppen när vi spelade. Finns här som pdf:
http://www.rollspel.nu/threads/renskrivna-one-shots.76017/ för den som vill jämföra.
Ska jag vara helt ärlig tycker jag att pdf-versionen är markant mycket mindre spelbar. Den är tydligare som läsning, men den antyder massor med saker (e.g., linjäritet) helt enkelt genom att vara skriven sida för sida i en pdf. Den är oändligt mycket mer
läsbar än mina privata lunchrastsanteckningar däremot. Det är delvis varför jag valde att skriva med spelarna som var med som "Original cast", för jag känner att det var
vi som gjorde scenariot till vad det blev.
I vår spelgrupp pratar vi än idag om karaktären "Troy", närmast som en individ, för spelaren som gestaltade honom var fecking magisk. I en annan grupp finns det ju inget sätt att fånga den magin egentligen. Det kanske faller platt, eller är en annan roll som blir magisk tack vare en inspirerad spelare eller spelledare.
Troy