Nekromanti ”Idag vill jag ha …”

anth

Vetefan
Det är ju ändå december...

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/23gu1Oxw6gA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/23gu1Oxw6gA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Visserligen kommer jag aldrig att lyckas slå Anths önskan, men jag kom på vad jag verkligen vill ha:

Ett hyfsat realistiskt rollspel där man spelar virologer. Ni vet, ett sånt där specialteam som figurerar i alla hollywoodfilmer om virusutbrått (som Outbreak, till exempel). Kuska runt och undersöka döda kroppar, räkna ut vad viruset har för egenskaper, testa olika botemedel... Det vore awesome.

Idag vill jag ha...
...en idé hur Canis Mysterium kopplar till Dunwich på ett bättre sätt än enbart nära avstånd. Och en känsla av att det faktiskt vore värt något.

krank

Idag är jag nog faktiskt jävligt sugen på att vara spelare i D&D4/Essentials. Helst något köpeäventyr; när jag klarar sådana får jag alltid den där gosiga känslan man också får av att klara en bana i ett TV-spel eller så. En skön känsla av accomplishment, att få kryssa i en ruta "japp, det äventyret har jag klarat".

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
krank said:
Idag är jag nog faktiskt jävligt sugen på att vara spelare i D&D4. Helst något köpeäventyr; när jag klarar sådana får jag alltid den där gosiga känslan man också får av att klara en bana i ett TV-spel eller så. EN skön känsla av accomplishment, att få kryssa i en ruta "japp, det äventyret har jag klarat".
Nu när jag läste det här så blev även jag sugen på det, låter skoj.

Krille said:
Hans E Magnusson said:
En förklaring av vad krille menar med
Krille said:
.. mer grunks till Spelet om Morwhayle.
Mer äventyr.

Mer karaktärsblad.

Mer bakgrund.

Mer Bergting.

Mer äventyr.

Mer Dantelicious form.

Mer box.

Mer äventyr.

MER!!! Vad som helst, så länge som det är till spelet om Morwhayle!

Eller om man så vill, mer grunks till Spelet om Morwhayle.
Kul att höra!
Vi jobbar på det. :gremsmile:
Ett nytt äventyr finns i nya Fenix till att börja med.

antorax

Swordsman
Idag vill jag ha nya rollspelsböcker. De tre nya böckerna till Fate Core, Hillfolk, Western 4 och Eon 4. Fokus ligger på de senare som jag skulle kunna döda får att få idag!

Och en riktigt riktigt bra spelledarbok frikopplad från system/värld som ger mig MASSA tips på hur jag ska bygga äventyr, konflikter, scener, miljöer och personer. En HANDBOK.

krank

Fryksdal said:
Och en riktigt riktigt bra spelledarbok frikopplad från system/värld som ger mig MASSA tips på hur jag ska bygga äventyr, konflikter, scener, miljöer och personer. En HANDBOK.
+1000

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ära den som äras bör (Off topic som fan)

Krille said:
Mer Dantelicious form.
Alltid roligt att höra.

Men den övergripande formen är först och främst Fria ligans Christian Granaths.

Jag har typograferat, layoutat och gjort original, men Christian har formgivit det mesta.

Även då jag fick i stort sett fria händer (låda, lösblad, omslag, titelsidor och innehållsförteckningar) bygger formen på Christians grunddesign (och, förstås, även på hur Semic formgivit Morwhayle-romanerna).

Mina egentliga bidrag till utseendet på böckernas inlaga inskränker sig till: a) kapitäler på de tre första orden i ett textstycke efter kapitel- eller avsnittsrubrik; b) tillägg av kolumntitel för lättare navigering av böckerna; c) kapitelrubriker i mörkt turkos i stället för svart; d) negativ text i ljust beige i stället för vit; e) typografipill (grad, kägel, vikt, tecken- och ordmellanrum, etc.).

Resten är Christians förtjänst.

Och nu vet ni på ett ungefär skillnaden mellan en AD (Christian) och en originalare (jag).

antorax

Swordsman
varför finns det inga sådana böcker? borde ju bli den BÄSTASTE boken!

alla ni svenska spelskapare! skriv! skriv!

krank

Fryksdal said:
varför finns det inga sådana böcker? borde ju bli den BÄSTASTE boken!

alla ni svenska spelskapare! skriv! skriv!
Därför att:

1) Det är väldigt svårt att hitta två spelledare som behöver samma sorts hjälp med samma saker.
2) De flesta som ids skriva böcker skriver redan böcker, och det är roligare att skriva rollspel än tips.
3) Man är rädd att andra ska se hur dålig spelledare man är genom vilka taffliga tips man kommer med.

Kanske?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Fryksdal said:
Den finns redan. Den heter Visioner och fantasier. Eller okej, första (regler) och sista kapitlet (äventyr) är till Bortom, men i övrigt innehåller det massa tips och råd för just spelledare för att bygga äventyr. :gremsmile:

Arfert

Facit
Re: Ära den som äras bör (Off topic som fan)

Dante said:
Krille said:
Mer Dantelicious form.
Alltid roligt att höra.

Jag har typograferat, layoutat och gjort original, men Christian har formgivit det mesta.

Även då jag fick i stort sett fria händer (låda, lösblad, omslag, titelsidor och innehållsförteckningar) bygger formen på Christians grunddesign (och, förstås, även på hur Semic formgivit Morwhayle-romanerna).

Mina egentliga bidrag till utseendet på böckernas inlaga inskränker sig till: a) kapitäler på de tre första orden i ett textstycke efter kapitel eller avsnittsrubrik; b) tillägg av kolumntitel för lättare navigering av böckerna; c) kapitelrubriker i mörkt turkos i stället för svart; d) negativ text i ljust beige i stället för vit; e) typografipill (grad, kägel, vikt, tecken- och ordmellanrum, etc.).

Och nu vet ni på ett ungefär skillnaden mellan en AD (Christian) och en originalare (jag).
Vad kostar du, Dante? *nyfiken*

chrull

Stockholm Kartell
Re: Ära den som äras bör (Off topic som fan)

Arfert said:
Dante said:
Krille said:
Mer Dantelicious form.
Alltid roligt att höra.

Mina egentliga bidrag till utseendet på böckernas inlaga inskränker sig till: a) kapitäler på de tre första orden i ett textstycke efter kapitel eller avsnittsrubrik; b) tillägg av kolumntitel för lättare navigering av böckerna; c) kapitelrubriker i mörkt turkos i stället för svart; d) negativ text i ljust beige i stället för vit; e) typografipill (grad, kägel, vikt, tecken- och ordmellanrum, etc.).

Vad kostar du, Dante? *nyfiken*

Eksem

Champion
Robin D Laws har ju skrivit en del i den genren (där huvudverket är Robin's Laws of Good Gamemastering), och Dungeon Master for Dummies-böckerna är inte helt systembundna faktiskt (men bygger iofs också på Robin D Laws grejjer). Jag vill också minnas att John Wick skrivit något i ämnet?

Med det sagt så är jag inte säker på att alla skulle ställa upp på vad någon av ovanstående böcker anser är good games mastery, eller att de faktiskt täcker ens alla de områden som föreslogs.

God45

#PrayersForBahakan
John Wick boken Play Dirty är riktigt, riktigt rolig. Men den är en absolut fruktansvärd guide till hur man ska GM:a. Speciellt om man är en ny spelledare.

Johan K

Gammal & dryg
Idag vill jag ha en spelgupp med folk som lirar M:UA & gärna en gamla rävar i nämnda spel.