”X funkar inte i rollspel”

JohanL

Champion
Fast du jämförde ju med Röde Orm? Den är väl full av våld och lidande?
Att läsa Röde orm är roligt. Att läsa Att döda ett barn är alla fall inte roligt.

Jag utgår från att du är med på att tonen spelar roll? En realistisk berättelse om lidandet som galärslav skulle knappast vara särskilt kul, men det är ju inte vad Röde orm är. Blackadder Goes Forth är kul, På västfronten intet nytt är det inte.

Quadrante

Grisbonde
Det är inte så att det inte går att göra, men det tenderar att vara mer omedelbart tillfredsställande att spela goblins som lyckas motstå de övermäktiga rollpersoner som stormar deras hem, än att bli utplånade av dem.
Jo så kan det nog kännas, roligare att vara segrare. Men av de två olika alternativen är bägge en berättelse. Det går liksom inte att ”förlora” en berättelse om den berättas, men det kan vara en tråkig upplevelse eller en kul, beroende på om man uppskattar sånt (som berättades).

Genesis

Ni dés ni maître
Jag menar inte att det här inte funkar för någon, det finns säkert folk som har hittat bra lösningar. Men för mig har detta aldrig funkat.

När vi var tonåringar och spelade så ville någon ibland spela den coola tystlåtna typen som trots att hen inte sa något liksom fängslade folk med sin coola aura. Lite som Snake Plissken eller Clint Eastwoods cowboys. Konsekvensen av det blev alltid att ingen annan kände sig imponerad över över att karaktären skulle vara cool och spelaren kände sig besviken över detta och tillslut utanför då han inte kunde delta lika mycket i konversationerna som andra då han skulle vara tystlåten.

Med andra ord har inte jag hittat något sätt där det funkar att spela en cool tystlåten karaktär i rollspel.
Ja, det där är lurigt. Till stor del handlar det om att alla runt bordet ska hjälpas åt att lyfta fram den här grejen, vara med på att den här rollpersonen är mystisk och ball. Det är ju en roll som definieras mer av andra runt personen än av personen själv.

Sedan tror jag att mer spelarmakt hjälper. Att spelaren själv kan hitta på situationer där arketypen kommer till sin rätt.

Skulle jag göra detta så skulle jag nog köra det i ett spel med en ensam huvudperson. @ceruleanfive har väl ett sådant spel med en ensam, tragisk och tystlåten huvudperson? Jag blev ju bortkallad när jag skulle spela det, men jag var med på rollpersonsskapandet.

Genesis

Ni dés ni maître
Andra kanske fixar sådant, men för mig är ren absurdism i rollspel, där saker bara händer utan rim och reson, något som inte funkar.

Inget I väntan på Godot - rollspelet för mig, alltså.
Ja, det här är ju också något jag gillar, men det är definitivt inte för alla. Men jag har haft ett antal riktigt jäkla bra omgångar med surrealism.

Rickard

Urverk speldesign
Själv undersöker jag [vardag] och att leva som en del av en gemenskap.
Se och höra i Aliatra (där man spelar svenska turister) och Imagine (där man utforskar fiktiva personers minnen och hopp) är två svenska spel i den genren.

För Imagine visste jag inte ens om det var kul när jag skapade det, men eftersom jag utgick från min spelteori kring engagemang så antog jag att det funkade. Spelet var kul, till och med riktigt gripande under vissa spelomgångar, allt på bara en timmes spelande.

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Lite vad jag syftar åt i min tanke om [vardag] och [gemenskap].
Ja. Rent konkret och konceptuellt funderar jag alltså över att olika yrken - alltså en form av expertis - är utgångspunkten i många rollspel. Yrket är, mer eller mindre, det man gör och är bra på. Jag tänker att det också kan handla om vad man är dålig på och försöker undvika. Alltså inte nödvändigtvis ett yrke utan sådant man gör på ett mer mänskligt och personligt plan. Det kan ju skapa både vardag och gemenskap.

Genesis

Ni dés ni maître
Att läsa Röde orm är roligt. Att läsa Att döda ett barn är alla fall inte roligt.

Jag utgår från att du är med på att tonen spelar roll? En realistisk berättelse om lidandet som galärslav skulle knappast vara särskilt kul, men det är ju inte vad Röde orm är. Blackadder Goes Forth är kul, På västfronten intet nytt är det inte.
Ja absolut, det kan jag hålla med om. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lite samma sak med utmaningen att lyfta något tungt, lära sig ett nytt språk eller skriva färdigt en roman innan deadline. Eller, för den delen, vinna en strid.
Ja, alla såna grejer måste ju abstraheras i rollspel – stridssystem kan för all del innebära intressant "gameplay", men jag är ganska säker på att känslan man får som spelare inte har så mycket att göra med hur det känns att faktiskt försöka vinna en strid IRL…

JohanL

Champion
Jo så kan det nog kännas, roligare att vara segrare. Men av de två olika alternativen är bägge en berättelse.
Mycket av behållningen kommer från om vad som händer känns dramatiskt tillfredsställande. Att bara bli överkörda är svårt att få tillfredsställande på det viset (men det är å andra sidan att vinna för enkelt också).

Att tragedier kan fungera är inte direkt en nyhet, men när Aristoteles definierade det handlade det om att dåliga saker händer bra och nobla människor, så att katarsis uppstår. Losers som mycket riktigt också sedan förlorar kommer att kräva att det hela är genomtänkt för att landa väl, annars blir det bara deprimerande. Men det är förstås något som gjorts bra i media många gånger.

Genesis

Ni dés ni maître
Får mig att tänka på denna 😊

View attachment 21592
I Se och göra i Aliatra finns en scen som ska utspelas helt i tystnad, och jag vill minnas att @RasmusL körde ett spel på LinCon där ingen skulle säga något. Det påminner också lite om det norska spelet som heter något i stil med Stokes - Birmingham 0-0, där man ska försöka undvika att säga något intressant under spelets lopp.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
I Se och göra i Aliatra finns en scen som ska utspelas helt i tystnad, och jag vill minnas att @RasmusL körde ett spel på LinCon där ingen skulle säga något. Det påminner också lite om det norska spelet som heter något i stil med Stokes - Birmingham 0-0, där man ska försöka undvika att säga något intressant under spelets lopp.
Låter spännande! Vill vara tydlig med att jag inte har något emot dylika spel, postar ju även skämt om spel och spelsätt som jag är mer van vid 😊

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Känns som det som tydligast utkristalliserats i inläggen ovan. Det som flest har svårast för är:

Det är inte kul
Det är något jag tar avstånd ifrån
Det har inget tydligt mål
Jag spelar en som inte kommer lyckas
Mitt intryck är att det, ofta bara implicit, sägs att det ”inte funkar” att spela figurer som inte är hjältar, experter eller proffs av något slag. De flesta rollspel kretsar ju kring den sortens figurer. Ett äventyr är ofta en utmaning som experterna ska klara av med hjälp av sina expertiser. Det är, så att säga, det som ”funkar”. Men jag tycker ju att det är kreativt och kul att vända på det.

Genesis

Ni dés ni maître
Ja, alla såna grejer måste ju abstraheras i rollspel – stridssystem kan för all del innebära intressant "gameplay", men jag är ganska säker på att känslan man får som spelare inte har så mycket att göra med hur det känns att faktiskt försöka vinna en strid IRL…
Precis. Så om klättringsutmaningar inte funkar så bra i rollspel så får man också säga att strider inte funkar så bra i rollspel. Vilket iofs nog är ett uttalande både du och jag kan skriva under på. :gremgrin:

Bifur

Veteran
Jag har svårt att komma på något som inte funkar (men @krank s exempel är bra).

En sak som är svår är dock att spela utan konflikter (som i utan stakes, utan att rollpersonen vill något). En annan sak som generellt sett är knepig är krigföring (alltså inte strid) eller att låta stora byråkratier verka. (Man kan så klart spela ut den enskildes personliga roll i systemet men det är inte vad jag syftar på.)

JohanL

Champion
Lite samma sak med utmaningen att lyfta något tungt
Ja, ”Spider-Man lifts the heavy thing” är svårt att få till i de flesta rollspel. Grejen är ju inte att det är ett svårt STY-slag som ändå lyckas, utan att det är den externa effekten av en framgångsrik inre kamp.
1734866003376.jpeg

Genesis

Ni dés ni maître
Låter spännande! Vill vara tydlig med att jag inte har något emot dylika spel, postar ju även skämt om spel och spelsätt som jag är mer van vid 😊
Det är jag med på! Och bleedspel och liknande är inte heller riktigt min grej. I scenen i Aliatra handlar det om att flörta med någon som sitter vid ett annar bord på ett café, så där händer det ju en del grejer och det finns ett historiebyggande, så det är ju lite mer än bara ”Ensamma i tystnaden” (vilket låter mer som ett Fastaval-scenario :gremsmirk:).

Quadrante

Grisbonde
Mitt intryck är att det, ofta bara implicit, sägs att det ”inte funkar” att spela figurer som inte är hjältar,
Dito. Även allt annat vi nämt ovan som svårt eller omöjligt. Har haft som bärande element i ett äventyr att lära sig ett nytt språk och progression är i samma takt som spelaren lär sig. Men här används då språket som nyckel att lösa en hel del problem. Vet inte hur det skulle gått om lära sig språk var hela äventyret. Att det funkade berodde mer på spelarens intresse än att det var bra gjort.