Nekromanti ¿Cuba Libre?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kina och hangarfartyg

Jo, visst är det så. Ett villkor när de köpte Varyag var ju att det aldrig igen skulle användas för militära ändamål; och jag gissar att de inte kommer tumma på den överenskommelsen alltför mycket.

- Ymir, gissar sålunda

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Taiwan-invasion (OT)

Problemet är genomförandet av en stor amfibieoperation.

Overlord lyckades därför att RAF/USAAF hade ägnade månader åt att slå sönder infrastrukturen i norra Frankrike och för att RN/USN kunde erbjuda ett extremt kraftig artilleriunderstöd under markstriderna på kustremsan. (Det finns inga pansarförband som överlever eldgivning från slagskepp.)

Kina kommer inte att ha tid nog för en omfattande förbekämpning av Taiwans militära infrastruktur och saknar den stormeldsförmåga som krävs för att stödja en landstigning mot tätt försvarad kust.

Jag skulle dessutom gissa att Taiwan har feta minfält utanför kusterna och sådana kräver tid att röja. Om de kinesiska minsveparna ska arbeta under beskjutning från fientligt kustartilleri (Hellfire-robotar, med mera), lever de inte länge.

(En orsak att britterna erövrade Port Stanley från landsidan 1982 var att RN saknade stormeldsförmåga. Man kunde bara genomföra landstigning på oförsvarad kust, vilket dock var tämligen enkelt att ordna eftersom de argentinska styrkorna inte var utspridda över öarna.)

krank

Går ondskans ärenden
Re: Vad JAG tror

Nej, Irak hade olja. Shit, är det ingen som hänger med?
Fast om Irak haft olja, men också duktiga affärsmän, hade då affärsmännen kunnat förhindra det hela? =)

krank

Går ondskans ärenden

Fast jag hejjar lugnt på Sovjet. De hade överlägsen nationalsång, snyggare flagga, fetare atombomber, och vann WW2. Plus att de ju är en historisk stat numera, och saker är alltid koolare i retrospektiv.

- Ymir, och så var det ju nåt med att ryska > engelska, också.
Klart de hade. Fast i grenen "tillsätta onda barnamördande diktatorer" tar USA os-guld.

Mekanurg

Fast om Irak haft olja, men också duktiga affärsmän, hade då affärsmännen kunnat förhindra det hela?
Antagligen. De hade säkert fixat ett deal som hade gjort kriget onödigt. I en arabisk basar verkar det mesta vara möjligt. :gremwink:

Arfert

Facit

...hatar du Kina och Sovjet/Ryssland också? Bara för konsekvensens skull?

Marukusu

Hero

Alla goda kommunister fördömer både Ryssland och Kina för deras imperialism även om jag personligen ser den amerikanska imperialismen som långt värre i och med att USA är det enda landet sedan kalla krigets slut som direkt förklarat krig mot och invaderat andra självständiga stater för att utöka sitt inflytande i världen.

Säga vad man vill om Rysslands och Kinas styren och bristande respekt för de mänskliga rättigheterna, men de har ännu inte ockuperat andra länder på samma sätt som USA har gjort.

krank

Går ondskans ärenden

Alla goda kommunister fördömer både Ryssland och Kina för deras imperialism
...och, rimligen, för deras fascism.

Arfert

Facit
Re: Taiwan-invasion (OT)

Tror ite PRCs flygvapen har kapacitet att skaffa luftherravälde... Taiwans flygvapen och allmänna luftförsvar är för modernt för det. Ska man slåss mot moderna amerikanskbyggda (och franska) nya plan kan man inte komma dragande med sovjetiska och kinesiska konstruktioner...utom möjligen de Sukhoi Su-30 kineserna har köpt. Taiwan förfogar över minst 400- attack och jaktplan, vilket är ett STORT flygvapen. (PRC har totalt 2300 plan, men de kan knappast sätta in alla, och då är mycket knappast toppklass.. de kanske kan skaka fram en 400-500 ok jaktflygplan, och dem skulle de knappast riskera att förlora på ett bräde.

Situationen är med andra ord ganska lik den innan Slaget om Storbrittannien... fast styrkeförhållandena är mer gynnsamt för Taiwan än det var britterna.

I framtiden kanske, men inte nu.

Mekanurg

Vad JAG minns

Låt mig se hur gott minne jag har:

Kinesiska militära aggressioner efter 1945:
Tibet 1950 (annexion med militärmakt)
Indien 1962 (annexion av indiska gränsområden med militärmakt)
Sovjetunionen 1969 (misslyckande)
Vietnam 1979 (misslyckande)

Sovjetiska militära aggressioner efter 1945:
DDR 1953 (militärt krossande av protester mot diktaturen för att förhindra regimskifte)
Ungen 1956 (regimskifte med militärmakt)
Tjeckoslovakien 1968 (regimskifte med militärmakt)
Afghanistan 1979 (regimskifte med militärmakt)
Polen 1980 (misslyckande: den sovjetiska mobiliseringen bröt samman när trupperna i Vitryssland inte fick mat till fältförläggningarna, vilket förhindrade ett miliärt angrepp mot Polen)

Arfert, har jag glömt något?

walium

Ganska töntig, faktiskt
En kommentar till tråden

Jag har inte haft ork eller tid att läsa eller skriva på OT-forumet under hela gårdagen och fann i morse att den här tråden formligen hade exploderat. Som vanligt på gott och ont.

Som lärare så tycker jag att det är väldigt roligt att folk är så pass intresserade av politik och att de har så stora kunskaper. Samtidigt så ogillar jag de kategoriska uttalandena, den politiska retoriken och de i många fall ganska ensidiga och svart-vita resonemangen.

Som moderator så tycker jag att det är väldigt roligt att ni ändå för det mesta lyckas behärska er. Samtidigt så ogillar jag den dåliga stämning som så snabbt infinner sig så fort politiska debatter står för dörren. Var är självdistansten? Varför är det nödvändigt att vara så bitska och oförlåtande? Varför ha så många förutfattade meningar om varandra?

Jag kommer att hålla ögonen på den här tråden, för även om luften verkar ha gått ur den så finns här fortfarande gott om sprängstoff kvar. Diskutera gärna politik men gör det på ett sansat och vuxet sätt. Jag vill inte vara en dagisfröken för en grupp ostyriga 5-åringar. :tekopp:

Marukusu

Hero
Re: Vad JAG skrev... [ANT]

...var:

Moi said:
"...även om jag personligen ser den amerikanska imperialismen som långt värre i och med att USA är det enda landet sedan kalla krigets slut som direkt förklarat krig mot och invaderat andra självständiga stater för att utöka sitt inflytande i världen."
Min fetstil.

Marukusu

Hero

"...och, rimligen, för deras fascism."

I normala fall undviker jag jämförelsen med just fascism, men ok - man får ju lov att erkänna att i åtminstone stalinismen har en del klart fascistoida drag.

Arfert

Facit

Det var faktiskt Tyskland som förklarade USA krig FÖRST.
Vaddå redan över? 1941?

..det är iofs mycket möjligt att Sovjet hade kunnat besegra Tyskland ensamt, men det hade varit en betydligt öppnare historia. Speciellt om de inte fått massiv hjäp från konvojerna. Och britternas situation utan USA vore ju minst sagt kass.

..man börjar undra.. finns det nåt lands agerande du överhuvudtaget gillar? :gremgrin: nånsin? :gremgrin:

Marukusu

Hero
Re: En kommentar till tråden

Bortsett från en och annan bitsk kommentar så tycker jag också att diskussionen i den här tråden har gått förvånansvärt lungt och moget tillväga hittills.
Jag ser gärna mer av sånt här i framtiden, politik är alltid kul.

Krille

Super Moderator
Re: Vad JAG minns

Ingen av de där var iofs efter Kalla Krigets slut - i Sovjets fall medgivet klurigt eftersom Sovjetunionen inte längre existerar.

Vad gäller aggressioner så vet jag inte hur du ställer dig till de insatser som Sovjet och Ryssland gjorde för att behålla sitt territorium, som till exempel Litauen eller Tjetjenien; eller för den delen ockupationen av baltstaterna.

Arfert

Facit

det där med nationalsången håller jag med om.. den borde vi snott då åren den var ledig. Överlägset bästa nationalsången någonsin.

Och utan Sovjet hade tyskarna varit en betydligt svårare nöt att knäcka... även om de knappast kunnat vinna i längden.

...men annars sög det där äkta imperialistka skitlandet.

krank

Går ondskans ärenden

..det är iofs mycket möjligt att Sovjet hade kunnat besegra Tyskland ensamt, men det hade varit en betydligt öppnare historia. Speciellt om de inte fått massiv hjäp från konvojerna. Och britternas situation utan USA vore ju minst sagt kass.
Jag vill ju mena att det var ryssarna som satte stopp och halt för tyskarnas expansion, och att det mesta efter det mest handlade om olika sorters uppstädning.

Sedan ser jag ju viss skillnad mellan att USA sitter och stödjer britterna med utrustning och att de faktiskt kliver in och lägger in lite trupper, smäller av en A-bomb och hävdar sig ha avslutat kriget. USA's självgodhet i fallet WW2 är helt sinnessjuk. Nog för att vi gärna skyltar med hur förbannat neutrala vi var, men om amerikanserna får skriva historieböckerna så var det de, ensamma, som vann andra världskriget. Och soviets del glömmer man helst helt och hållet bort.

man börjar undra.. finns det nåt lands agerande du överhuvudtaget gillar? nånsin?
Nej?'

Som antinationalist, antipatriot och så vidare har jag svårt att se "länders" ageranden som positiva. Jag kan gå med på att vissa grupper ibland tagit vettiga beslut - men oftast tas alla beslut av rent egenintresse, och beslut tagna av egenintresse är sällan bra.

Tag sveriges s.k "demokrati", exempelvis. Ett fuskbygge ämnat att lura arbetarklassen att vi faktiskt hade rättvisa, så att de minsann inte behövda göra något uppror. Ett kalkylerat arbete från maktens dåvarande högermän för att kunna behålla makten samtidigt som folket inbillades att de minsann hade något att säga till om.