Är det bara illustratörer som kräver betalt - varför?

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,494
Om någon vill använda outputen av ditt arbete för att själv tjäna pengar (om så bara ”gå jämnt”) så ska du ta betalt.

Räkna på hur många timmar arbetet tar. Dela ditt arvode med antal timmar. Känns det som ett rimligt timmarvode?

Jämför tex med timlönen på McDonnalds för att få lite perspektiv. (Typ 100kr/h, give or take.)
För att förtydliga: är ”tjäna pengar” allt från ”PDF:er som är ’betala vad du vill’ och hela vägen upp till etablerade förlag som skriver saker för ett befintligt och etablerat IP och ger ut på internationell marknad?

Jag blir lite kluven då - å ena sidan är det lovvärt med ”rimlig lön för rimligt arbete”, å andra sidan tycks det automatiskt diskvalificera alla projekt som inte har en stor upplaga eller en lyckad kickstarter i ryggen från att göra annat än göra precis allt på egen hand?
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
OK, om jag kollar på mina royalties så kommer jag inte i närheten av det. Slutsatsen blir typ åter igen "om du känner självrespekt ska du sluta skriva för spelet du gillar".
Nej. Verkligen inte. För den andra sidan av det här är följande: pengar suger också glädjen ur kreativiteten. Du vet, det händer att min fru eller nån vän tittar på mitt rollspel som jag just nu skriver och postar om här och säger wow, du borde göra det till en serie ungdomsböcker, eller kontakta ett rollspelsförlag, men jag vägrar att ens tänka på det, för det är en sån lyx att få skriva något som inte behöver bli till en vara eller produkt på det sättet, utan där glädjen bara är att skapa och tänka ut en egen värld. Jag kommer väl förr eller senare pimpa ut min lilla fjäril, för att tala med Kendrick Lamar, men kan du stanna kvar i det där så varför inte?

Jag pratade med en vän igår, och skämtade om hennes eventuella flygskam, och hon sa att hon var den sortens kommunist som inte alls trodde på privatmoral, och jag sa till henne att min erfarenhet var att inga kommunister trodde på någon moral överhuvudtaget, och skrattade, men det är ju totalt OT; poängen är att vad gäller just din fråga om du eventuella förstör för andra genom att inte ta "ordentligt" betalt, tycker jag absolut att du ska tänka som the proverbial kommunist: problemet är inte de vad enskilda rollspelsskribenterna gör, utan avsaknaden av något som liknar författarförbundet; lösningen är inte att alla bara är "goda" och "solidariska" mot varandra, utan att ni går samman och tar fram ett par vettiga standardavtal, där man t.ex. får en liten procent på försäljningspriset, och där det i fall där det är betydelsefullt finns klausuler om vart varumärken och IP:n hamnar. Sen behöver alla ändå inte följa dem, men då har man nått att förhålla sig till.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,631
Det är för att få personer ser till exempel ”korrläsa” som en speciell färdighet. Det kan alla göra! Så är det med nästan allt kreativt arbete i en eller annan grad. Och det är såklart felaktig uppfattning.
Precis! Det är visserligen sant att alla kan läsa en text och hitta eventuella skriv- och stavfel. Men det är långt ifrån alla som hittar språkliga fel, syftningsfel, eller som kan komma med förslag på ändringar för ökad läsbarhet. Korrekturläsning är mitt lilla bidrag till rollspelshobbyn, men numera tar jag mig bara an sådant som jag brinner för, eftersom det är väldigt många obetalda timmar och ändå ingen som märker av resultatet. Korrekturläsningen av en produkt kommenteras bara om den är dålig, ytterst sällan om den är bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
I rollspelsbranschen får jag intrycket att skribenter som inte aktivt marknadsför sig själva blir väldigt osynliga. När jag senast fick min första produkt där jag varit huvudförfattare recenserad i Fenix var betyget utmärkt – men det stod inget om hur jag skrev, och mitt namn nämndes inte ens, vilket också tycks vara normen. Om det är något jag ser som ett problem är det detta – att den i stort sett enda tidskriften för rollspelsrecensioner inte ser böckernas författare som viktiga nog att sätta ut namn på, utan enbart hänvisar till vilket förlag som givit ut dem.
Mmm... Jag var ju lite inne på det innan, men från ett annat håll. Rollspel är spel. De produceras som spel, konsumeras som spel och betraktas som spel. Och ja, de är ju spel. Men de är också så mycket mer.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
Korrekturläsningen av en produkt kommenteras bara om den är dålig, ytterst sällan om den är bra.
Det är med andra ord som att arbeta för CIA. Översättare har ju lite samma problem, även om de numera ibland lyfts fram i recensioner också i positiva ordalag. Men duktiga korrläsare som lämnat, på ett eller annat sätt, borde få en liten svart stjärna på väggen i förlagshusen. Redaktörer också, för övrigt.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,935
Location
Värnhem, Malmö
Sant. Men att känna sig blåst dödar också kreativiteten.

Ska man ta dåligt betalt, ska man ta dåligt betalt med flit.
Jag känner mig mycket mer blåst i mitt vardagsliv, där jag med en masterexamen ändå inte får mer än timvik med 140 spänn i timmen utan chans till fast tjänst. Skrivandet är en petitess i sammanhanget.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,920
Location
Stockholm
För att förtydliga: är ”tjäna pengar” allt från ”PDF:er som är ’betala vad du vill’ och hela vägen upp till etablerade förlag som skriver saker för ett befintligt och etablerat IP och ger ut på internationell marknad?

Jag blir lite kluven då - å ena sidan är det lovvärt med ”rimlig lön för rimligt arbete”, å andra sidan tycks det automatiskt diskvalificera alla projekt som inte har en stor upplaga eller en lyckad kickstarter i ryggen från att göra annat än göra precis allt på egen hand?
Om något ska säljas för pengar, ska man ha betalt. Sen får man vara realistisk utifrån projekt också. Men nånstans måste man ha en gräns för vad som är värt ens tid.

Rollspel är så knepigt, då en vanlig del av hobbyn är att göra rollspel. Ganska unik grej. De som älskar poker börjar sällan tillverka egna kort.

Så det gör allt lite suddigt.

Men tänk så här: no budget-projektet du la 80h på för totalt 500 kr exploderar och säljer som fan. Skaparen - som du fick 500kr av - blir en stjärna i branschen, speciellt hyllad för [det du bidrog med]. Skulle det kännas ok?

Kan skaparen inte betala i cash, be om 0,01% av försäljning eller whatever.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,255
Location
Stockholm
Bara som ett inflik kring korrektur och redigering så kan jag nämna att det inom indie/OSR-scenen har dykt upp ett gäng personer som blivit något av ”namn” inom det området på senare år. Till exempel personer som Jarrett Crader och Fiona Maeve Geist och deras Moonrat Conspiracy, och Walton Wood. De och andra har gjort ett bra jobb med att lyfta fram värdet av bra, välredigerad text och vikten av den redigering och korrektur som krävs för att uppnå detta (och inte minst att detta måste få kosta pengar). Förvisso ett litet hörn av en liten hobby, men det finns ändå hopp för textens värde i vår kära hobby!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,494
Om något ska säljas för pengar, ska man ha betalt. Sen får man vara realistisk utifrån projekt också. Men nånstans måste man ha en gräns för vad som är värt ens tid.


Rollspel är så knepigt, då en vanlig del av hobbyn är att göra rollspel. Ganska unik grej. De som älskar poker börjar sällan tillverka egna kort.

Så det gör allt lite suddigt.

Men tänk så här: no budget-projektet du la 80h på för totalt 500 kr exploderar och säljer som fan. Skaparen - som du fick 500kr av - blir en stjärna i branschen, speciellt hyllad för [det du bidrog med]. Skulle det kännas ok?

Kan skaparen inte betala i cash, be om 0,01% av försäljning eller whatever.
EDIT: inser att jag är flera sidor efter diskussionen. Det nedan har diskuterats redan.

Det här låter bra! Det skulle vara trevligt om det fanns några standardupplägg som man kunde peka på/erbjuda så att man slapp ha diskussionen från en blankt papper då man får för sig att hjälpa till lite.

För egen del så har jag/kommer jag troligen att enbart bidra till projekt där procent på vinsten kommer att handla om enstaka kronor, och därmed totalt irrelevant för mig. Men det känns kanske bra i maggropen om jag kan vara med och driva på en förändring som kommer andra till gagn? Och om jag förstår tråden rätt skulle det då innebära att alltid ha en, på förhand bestämd, ersättning kopplad till typ försäljningssiffror oavsett om det rör sig om text/korr/whatever?
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,788
Location
Göteborg
Som rollspelsmakare tyckte jag alltid att illustrationer var för dyra. Nu, som nybakad illustratör, tycker jag att de är för billiga : )

När det gäller spelutgivning använder jag enbart royalties för skribenter. De som skrev mina tidiga bokprojekt fick någorlunda bra betalt över tid (betydligt mer än jag hade kunnat betala i förskott), så eventuellt blivande skribenter vet ungefär hur mycket pengar det kan tänkas bli. Hittills har både de och jag blivit nöjda.

Lägger royalties onödigt stor risk hos skribenten? Nej, jag tycker inte det (och jag jobbar ofta i andra projekt för enbart royalties). Det är en rimlig riskdelning, särskilt när en producent satsar tid och reda pengar i projektet och då tar en större ekonomisk risk.

Mitt i den här diskussionen står problemet att rollspel är svåra att få lönsamma. De kostar en hel del att producera och upplagorna är ofta små. Alla inblandade får slåss om ganska små summor.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
lösningen är inte att alla bara är "goda" och "solidariska" mot varandra, utan att ni går samman och tar fram ett par vettiga standardavtal, där man t.ex. får en liten procent på försäljningspriset, och där det i fall där det är betydelsefullt finns klausuler om vart varumärken och IP:n hamnar. Sen behöver alla ändå inte följa dem, men då har man nått att förhålla sig till.
Det hade inte gått, för de pengarna finns inte. Alltså, att få procent av försäljningen är standardbetalning för rollspelskribenter, men om de procentandelarna ens skulle vara i närheten av vad tecknare får i lön, då hade det aldrig mer kunnat göras några stora svenska rollspel, och knappt engelska heller, för förlagen hade inte haft råd med det.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bara som ett inflik kring korrektur och redigering så kan jag nämna att det inom indie/OSR-scenen har dykt upp ett gäng personer som blivit något av ”namn” inom det området på senare år. Till exempel personer som Jarrett Crader och Fiona Maeve Geist och deras Moonrat Conspiracy, och Walton Wood. De och andra har gjort ett bra jobb med att lyfta fram värdet av bra, välredigerad text och vikten av den redigering och korrektur som krävs för att uppnå detta (och inte minst att detta måste få kosta pengar). Förvisso ett litet hörn av en liten hobby, men det finns ändå hopp för textens värde i vår kära hobby!
På engelska möjligtvis. På svenska, aldrig någonsin.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är inte säker på den här ofta upprepade klyschan att pengar suger glädjen ur kreativiteten. Jag har nu i exakt ett år fått 28000 i månaden för att vara kreativ 40 timmar i veckan. Ibland har det varit tungt och frustrerande, sure, men det har mitt tidigare arbete med rollspel också varit. För det mesta har det varit underbart.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
Det hade inte gått, för de pengarna finns inte. Alltså, att få procent av försäljningen är standardbetalning för rollspelskribenter, men om de procentandelarna ens skulle vara i närheten av vad tecknare får i lön, då hade det aldrig mer kunnat göras några stora svenska rollspel, och knappt engelska heller, för förlagen hade inte haft råd med det.
Alltså jag har verkligen ingen åsikt om hur stora procentandelarna ska vara för skribenter respektive illustratörer i rollspelsbranschen. Men om jag skrev för ett rollspel, skulle jag vilja ha betalt per sålt ex istället för en engångssumma. För OM det jag skrivit blev hemskt framgångsrikt skulle det kännas kasst att inte få del av pengarna som någon annan tjänade på mitt arbete. Och folk har uttryckt i tråden att så ibland har varit fallet. Jag förhöll mig till det.

Men om det redan är standard med procent - då fattar jag nog inte invändningen? Jag har inte sagt något om hur skribenters procent ska förhålla sig till illustratörers lön. Kanske svarar du någon annan, eller så hamnade jag OT med mitt inlägg, och du tolkar det jag skrev som ett försök att jämka mellan illustratörers illustra lyxliv och barskrapade skribenter. Det var inte tanken. Ursäkta om jag var oklar.

Får illustratörer som regel också en procentandel? Eller köper man loss en bild för en engångssumma? I det senare fallet känns det knivigt att alls jämföra med en procentandel - den som gör omslag till mina böcker får ju en fast summa, och sen är det klart. Säljer min bok sen ingenting, fick hon väl mer än jag, men säljer jag tiotusen ex, får jag ju mer än henne.

Jag tror att vi möjligen pratar förbi varandra.

Vad gäller standardiserade avtal - min poäng där var att de som eventuellt antyder att @svartefaraonen borde göra si eller så för att inte sänka andras arvoden, vilket jag uppfattade att han lite grann kände - de borde istället försöka skapa standardavtal som majoriteten av branschen - både kreatörer och förlag - accepterar som ekonomiskt rimliga. Kanske blir de avtalen rätt dåliga, och skribenterna förblir missnöjda, om de nu är missnöjda, men då har man i alla fall en mall att förhålla sig till när man kommer in som helt grön och blir erbjuden något, och branschen kan förhålla sig till förlag som regelmässigt bryter mot vad man förhandlat fram som en sorts minimalt schyssta villkor. Jag vet inte, men så funkar det för författare, för vi har tack och lov ett förbund som har tagit en sån förhandling, och typ så ser det väl ut i alla andra branscher också där det finns någon sorts facklig organisering. Som sagt, man får väl förhandla och komma överens så att det går runt för alla, och ingen behöver känna sig fullständigt lurad; någon har ju trots allt uttryckt såna känslor i tråden. Jag har svårt att fatta varför det inte skulle gå? Förutsatt alltså att folk efterlyser någon sorts ”solidaritet” kollegor emellan.
 
Last edited:

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alltså jag har verkligen ingen åsikt om hur stora procentandelarna ska vara för skribenter respektive illustratörer i rollspelsbranschen.
yeah, jag missförstod dig, jag trodde du pratade om att jämka skillnaderna mellan skribenter och illustratörer, men inser nu att så inte var fallet.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Får illustratörer som regel också en procentandel? Eller köper man loss en bild för en engångssumma? I det senare fallet känns det knivigt att alls jämföra med en procentandel - den som gör omslag till mina böcker får ju en fast summa, och sen är det klart. Säljer min bok sen ingenting, fick hon väl mer än jag, men säljer jag tiotusen ex, får jag ju mer än henne.
I regel arbetar illustratörer för en engångssumma, men rollspelen skulle behöva sälja i extremt orimliga antal (100 000+ ex) för att vi skribenter skulle komma upp i en timlön som vagt motsvarade illustratörernas (åtminstone i den typ av regeldesign- och texttunga rollspel jag alltid har arbetat med). Eftersom D&D åtnjuter en bisarrt dominant position på rollspelsmarknaden har få andra rollspel någon chans att komma upp i de respektabla försäljningssiffror som hade krävts för att författarna skulle få rimliga löner, och i synnerhet inte rollspel på svenska, givetvis.

(Som jämförelse kan nämnas att Crusader Kings, spelet jag jobbar med där tecknare och content designers har mer jämförbara villkor, har sålt +2 miljoner ex).

Jag vill återigen betona att detta inte är rollspelsföretagens fel; alla företag jag jobbat för i branschen har gjort sitt yttersta för att kompensera mig så skäligt de kunnat. Det är snarare, som tidigare sagts, en issue med hur illustrationer och tecknare värderas och hur deras insats anses påverka försäljningen.
 
Last edited:
Top