Nekromanti Är det någon mer än jag?

Ram

Skev
Re: Nackdelen med de specifika forumen

Bra poäng. Jag har inte reflekterat över inställningsalternativ...

Vad går att göra rent visningsmässigt egentligen? Är det möjligt t.ex. att skapa en tråd som är synlig både på ett specifikt forum och på t.ex. Rollspelsmakande-forumet, just för de ämnen som berör regeldiskussioner, inte bara frågor, klargöranden och andra saker som är spelspecifika men kanske inte av mer generellt diskussionsintresse?

Olle Linge

Snigel
Re: Nackdelen med de specifika forumen

Vad går att göra rent visningsmässigt egentligen? Är det möjligt t.ex. att skapa en tråd som är synlig både på ett specifikt forum och på t.ex. Rollspelsmakande-forumet, just för de ämnen som berör regeldiskussioner, inte bara frågor, klargöranden och andra saker som är spelspecifika men kanske inte av mer generellt diskussionsintresse?
Tyvärr är det samma gamla tråkiga svar: Ja, det går i nyare versioner av systemet. Det är förmodligen det optimala, för då slipper man hela den här problematiken. Eftersom jag numera är vanlig användare, överlåter jag åt någon annan att svara webbplatsen uppgraderas. :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg
Well, till viss del så saknra jag visdsa av forumena. Det kan jag villigt erkänna. DoD-forumet kan jag skana faktsikt. Kan tycka att det är synd att man dragit ner på forumen, för som du säger så blir det en aniingens mer aktiviit & trådar kanske bubmaps ner fortre än vad de förtjänar. Så för den sakens skulle så kunde man gjärna behållt forum.
Samtidigt så förstår jag at man plovkar bort forum som inte har någon, elelr liten aktiivitet för att förlägga dessa till t. ex rollspelsforumet.
Men men, nån gång i framtiden så kanse forum re-aktiveras igen.

solvebring

Superhero
Jo,jag vet att Ereb finns. Det är mig väl bekant.
Men det verkar stå still för det mesta?
Trådar som man kikade på förra månaden är fortfarande aktuella ser det ut som, det verkar inte driva på något alls. Det är en sak att hinna diskutera trådar, och en annan när de är helt döda...
Dessutom har jag ju bara gamla DoD-grundboxar och inget mer fördjupat material som Erebs alla kampanjböcker etc. så det känns lite tafatt för en annan att fördjupa sig i en värld man inte har, om du fattar vad jag menar.

solvebring

Superhero
Ja du. Riotminds forum är väl inte det jag söker direkt, nej...
Jag förstår precis.
Där gör jag bara reklam och kikar på nya produkter för skojs skull.
Men inte för något direkt spelrelaterat utbyte av idéer, iformation, upplevelser etc.

Riotminds forum är just för deras DoD-versioner. Det är ju det enda som får rum där. Jag vill åt ett ställe där det diskuteras om alla versioner och DoD fritt igenom tidens lopp och förändringar.
DoD är, för mig personligen, innan Riotminds tid...
Det fann jag ju här!
Jag menar, det som pekar mer mot det tänka orginalet, alla dessa olika kultmärkta versioner. På den tiden det var stereotypiska trollkarlar, äventyr always a lá "Conanstyle" och G5-format på de mysiga böckerna som tog en till en annan plats.
Jag älskar dem praktiskt taget! :gremwink:
(Jag säger ju ständigt det att jag föddes alltför sent!)

Det var just det som var tjusningen här, att jag fann rum för det DoD som jag spelade och intresserade mig för. Här hittade man folk av den gamla skolan, som förstod och kunde dela samma sorts spelkänsla med mig. Inte en drös smågrabbar som bubblar om Gerbanis, dvärgar med islänsk-finska namn och en massa nya regeltermer etc.
Jag vill ju åt nekromanti, elaka svartfolk, äventyr som Enhörningshornet eller varför inte det så många gånger omspelade äventyrspaket 1... :gremsmile:

Känns lite sorgligt när man förlorat en sådan plats kan man säga. Därför hängde jag klart hellre i detta DoD-forum och det är just därför jag tog upp ämnet.

Feliath

Swashbuckler
Jag för min del är jävligt nöjd med att ha blivit av med de döda forumen. Inklusive d20. De var öde, därmed onödiga, därmed värda att ta bort. Och vad d20 beträffar är mitt intryck att vi har fler trådar, och mer intressanta, och med mer varierade deltagare, nu på Rollspel än förr på D&D. Det har jag dock ingen hård data på, så ta det med saltnypan.

Men personligen, alltså: tvi vale för ett återställande. Plottrigt och meningslöst.

/Feliath — som walium så riktigt påpekar har inga möjligheter tagits bort

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tillägg

Låt mig först säga att jag egentligen inte har några problem med att ignorera inaktiva forum, även om jag tvångsmässigt läser det mest som skrivs förr eller senare. Jag har inga starka känslor för eller emot fler forum även om jag anser att det antingen a) bör handla om officiella forum eller b) forum som har sådan aktivitet att det är motiverat att behålla dem. Detta tycker jag är vettiga kriterier och jag ser gärna att folk besöker hela forumet istället för att snöa in sig på något delforum.

Det som jag tycker är tråkigt är att många tycks betrakta det som en hedersbetygelse att deras favoritspel har ett eget forum och att det nuvarande urvalet därför är ett angrepp på deras spelstil och älsklingsspel. Jag ser inte många argument för att det finns aktivitet som motiverar att gamla forum återuppstår utan snarare handlar det om att man ska acceptera låg aktivitet och att det ju egentligen inte stör någon att ett forum är mer eller mindre dött. Men med den inställningen så borde man slåss inte bara för sitt personliga favoritspel utan för att alla användare ska ha rätt att bestämma över vilka forum som ska finnas.

Sedan så vill jag återigen påpeka att det bästa sättet att signalera att just ert spel förtjänar ett eget forum är inte att tjata om hur orättvist ni blivit behandlade utan att starta och delta i diskussioner som berör det. Vilket fortfarande är möjligt.

En sökning ger vid handen att Moonglow till exempel totalt skrivit 14 inlägg på D20-forumet under tre år, varav flera som handlat om figurspelet. De senaste dagarna så har han skrivit 6 inlägg i den här tråden. Den här enkla uppställningen säger förstås ingenting om hur mycket som han faktiskt läste andras inlägg på D20-forumet men jag tycker ändå att det visar på en felprioritering. Diskutera spelet och inte forumet om ni vill ha det tillbaka, det är mitt råd.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Re: Tillägg

Jag tror att ett problem att alla rollspel ska samsas i samma forum är
att man som ny kanske vill ställa en fråga om varför Tanis halvalv har så rött skägg och ska då trängas med div. trådar av tex Krille, Rising och andra djupingar :gremtongue: som kan vara ganska abstrakta.
Jag tror att det kan skapa ett motstånd att posta sin fråga då

walium

Ganska töntig, faktiskt

Det låter mer som om du tycker att de tunga forumiterna med många inlägg och djupa tankar är ett problem än antalet forum och dem kommer du inte undan genom att ha fler forum. Just Rising och Krille dyker ju upp lite varstans och även de mindre forumen hade lokala storheter med många inlägg.

Om det däremot är så mycket aktivitet på Rollspelsforumet att trådar drunknar så kan vi diskutera en uppdelning, men där tycker jag inte att vi är än och det är inte rollspelsspecifika trådar som är mest vanligt förekommande heller.

Ram

Skev

Låt mig först säga att jag egentligen inte har några problem med att ignorera inaktiva forum, även om jag tvångsmässigt läser det mest som skrivs förr eller senare. Jag har inga starka känslor för eller emot fler forum även om jag anser att det antingen a) bör handla om officiella forum eller b) forum som har sådan aktivitet att det är motiverat att behålla dem. Detta tycker jag är vettiga kriterier och jag ser gärna att folk besöker hela forumet istället för att snöa in sig på något delforum.
Fine. Det är helt klart en bra och konsekvent ståndpunkt, bara inte en jag delar. Återigen, vem är forumet till för? Vad är syftet? Är det fel att det finns ett lungt "krypin" för de som faktiskt inte vill ventilera sin fråga "Varför gör en Dubbelyxa 2T10+2 medan ett storsvärd bara gör 2T10+1?" ute i den stora arenan? Är de som diskuterar immersionism et al intresserade av att se de frågorna där? Är det inte rent av bättre att de finns på ett eget forum? Eller vill man inte se dem alls...?

Jag ser inte många argument för att det finns aktivitet som motiverar att gamla forum återuppstår utan snarare handlar det om att man ska acceptera låg aktivitet och att det ju egentligen inte stör någon att ett forum är mer eller mindre dött. Men med den inställningen så borde man slåss inte bara för sitt personliga favoritspel utan för att alla användare ska ha rätt att bestämma över vilka forum som ska finnas.

För det första, är det/har det varit ett problem? Har det förekommit många förfrågningar om specifika forum eller målar herrn kanske hornpelle på väggen här?

För det andra, varför inte? Stör det så förtvivlat att om man scrollar ned på framsidan/klickar på en flik i överkanten så finns det forum? Antag att vi får en boom på t.ex. TSOY, är det inte bra att det då blir hit som alla nya användare vänder sig? För en rookie tror inte jag kommer att posta i Rollspel-forumet med sin fråga om hooks eller vad det nu må vara.
Kan man inte bara ha en omröstning? Min känsla är att det är förhållandevis få som brinner för den nya ordningen och ett fåtal som saknar det gamla.

En sökning ger vid handen att Moonglow till exempel totalt skrivit 14 inlägg på D20-forumet under tre år, varav flera som handlat om figurspelet. De senaste dagarna så har han skrivit 6 inlägg i den här tråden. Den här enkla uppställningen säger förstås ingenting om hur mycket som han faktiskt läste andras inlägg på D20-forumet men jag tycker ändå att det visar på en felprioritering. Diskutera spelet och inte forumet om ni vill ha det tillbaka, det är mitt råd.
Hey, 14 inlägg av totalt 441 över tre år är en ganska stor andel! :gremgrin:

Allvarligt, jag är ingen av de mest aktiva postarna och kommer inte att bli det på flera år heller. Det kanske är relevant, jag vet inte. De som vill kan ju ta och väga in det när de läser vad jag skriver.

Men varför inte ge folket vad de vill ha? Vad kostar det? Jag å min sida har inte sett så förtvivlat många argument för varför stängningen av de specifika forumen skulle vara bra heller.

Som jag sagt i andra trådar rörande detta, varför inte se om det går att lösa saker och ting via lite snitsig programmering? Om man vill styra folks uppmärksamhet mot Rollspel och Rollspelsmakandeforumet, lägg dem överst (check), se till att de altid är förval för favoritforum, gör så att viktningen för Aktuella trådar på informationssidan lättare pekar dit osv. Lägg de specifika forumen längs ned under Illertass och Mean kid records-forumen. Se över hur komplicerat det skulle vara att uppgradera till nyare versioner av forumsystemet som Snigel pratar om. Osv.

Anledningen till att jag framhärdar är att jag tycker att de nya greppen går lite stick i stäv med det som jag anser vara rollspel.nu:s tradition, att vara knutpunkten för alla rollspelare i sverige. Jag kan mycket väl ha fel, men det är vad jag tycker.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Syftet med rollspel.nu

Sedan har vi frågan var rollspel.nu har för målgrupp. Skall det vara platsen där nybörjare ställer sina nybörjarfrågor till mer rutinerade gamla uvar eller skall det vara platsen där de gamla uvarna får utrymme att förkovra sig i sina djupa samtal utan distraktion från de unga gröna?
Vad sägs om att det ska vara ett ställe där både nybörjare och gamlingar kan diskutera saker som de tycker är intressanta?

/tobias

G

Guest

Guest

Problem: Min tråd om "Kolla in min nya balla feat och kom med kritik"-tråd kommer direkt att försvinna om den ligger på samma forum som exempelvis "Rollspelsforumet" där exempelvis krank kan sönderspamma sina egna trådar... ja ni fattar, dom drunknar helt enkelt...

Men som jag skrev nedan också... Nu är det som det är, inget att körna ner sig i... Viktigaste är att vi har ett forum vi kan leka med :)

Ram

Skev
Re: Syftet med rollspel.nu

Vad sägs om att det ska vara ett ställe där både nybörjare och gamlingar kan diskutera saker som de tycker är intressanta?
Gärna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Då kan jag inte låta bli att ställa följdfrågan: Är det något i den nuvarande utformningen som du anser hindrar antingen nybörjarna eller gamlingarna (eller någon annan grupp) från att diskutera saker?

/tobias

Ram

Skev

Jag tycker det. Som jag sagt tidigare, det är enklare att posta en fråga i ett forum som är specifikt "mitt favvospel" än ute i generella forum.

Var skulle du helst ställa din fråga om specialverktyget för att byta topplockspackning på din Fiat? På ett Fiat-forum eller på ett Bil-forum? Om sedan frågan är specifik och eventuellt får dig att verka lite okunnig, var skulle du ställa den då?

Min känsla är att på ett specifikt forum så finns det inga dumma frågor. Jag tror att det finns många som tvekar att fyra av sin fråga ute på de generella forumen just därför att nivån på diskussionerna därute ofta blir teoretiska och kanske ibland lite högtravande.

Det absolut bästa i mitt tycke skulle vara om man kunde göra så här:
Det finns specifika forum.
När man postar ett inlägg så kan man kryssa i en checkbox (eller två): Jag vill att detta skall synas/länkas från rollspelsforumet/rollspelsmakarforumet.

Synlighet för den som vill och mindre för den som inte vill alltså.

Krille

Super Moderator

När man postar ett inlägg så kan man kryssa i en checkbox (eller två): Jag vill att detta skall synas/länkas från rollspelsforumet/rollspelsmakarforumet.
Kräver specialkodning och är alltså i nuläget right out.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Var skulle du helst ställa din fråga om specialverktyget för att byta topplockspackning på din Fiat? På ett Fiat-forum eller på ett Bil-forum?
Jag skulle helst ställa den på ett forum där jag tror att jag kommer att få ett svar. Om det på sidan bil.nu fanns ett generellt bilforum där folk skrev varje dag, samt ett fiatforum där det senaste inlägget var flera veckor gammalt, skulle jag ställa frågan på det generella bilforumet.

/tobias