Nekromanti Är det någon mer än jag?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Re: Tillägg

Det låter mer som om du tycker att de tunga forumiterna med många inlägg och djupa tankar är ett problem än antalet forum och dem kommer du inte undan genom att ha fler forum. Just Rising och Krille dyker ju upp lite varstans och även de mindre forumen hade lokala storheter med många inlägg.

Om det däremot är så mycket aktivitet på Rollspelsforumet att trådar drunknar så kan vi diskutera en uppdelning, men där tycker jag inte att vi är än och det är inte rollspelsspecifika trådar som är mest vanligt förekommande heller.
Näe jag tycker inte att de tunga forumiterna är nått problem, men att så olika slags trådar ska samsas i samma forum kanske är ett problem, jag själv skulle ha svårt att starta en tvåhandssvärdsskade tråd där,den skulle kännas så trivial, ligger nog mest hos mig men så känns det.
däremot på nått mindre forum så skulle jag nog tycka att det skulle kännas helt ok och att "de tunga" mer skulle komma in med bra tips efter deras stora erfarenhet

Allt det här är bara min känsla och jag kan mycket väl tänka mig att jag har helt fel men det kan vara nått att ta i beaktande

G

Guest

Guest
Re: Tillägg

Ett förslag... Kanske inte det bästa... Men varför inte dela upp just Rollspelsforumet i olika delforum? exempelvis

* Regler - Allt om regler
* Spelvärldar - Allt om rollspelsvärldar
* Spelteori - ett populärt ämne här på rollspel.nu. så ett sådant forum MÅSTE få existera...

Som sagt, kanske inte det bästa förslaget, men på så sätt behöver inte "triviala" trådar som tvåhandssvärdsskada-tråden samexistera med "den uberfeta "Immersionistiska supertråden"

Nåväl.. later!

Krille

Super Moderator
Särskilt frågeforum?

Just den uppdelningen tror jag inte löser problemet, eftersom du fortfarande kan ha triviala trådar som drunknar i bautatrådar. Maffediskussionen om AC kontra HP i d20 dränker totalt killen som vill veta hur featen Greater Cleave funkar. Megadiskussionen om Ashariens trovärdighet rullar över frågan om hur lång tid det tar att segla från Calnia til Ciremelo. Brutaltråden om krankimmersionism mosar fullkomligt frågan om var man kan läsa mer om GNS.

Så nej, jag tror inte det funkar.

Bättre vore i så fall att ha en bräda för "Snabba frågor med snabba svar", där diskussionern är förbjudna. Frågar någon om AC så får han svar: eventuella diskussioner om ACs knasighet kontra damage absorbtion flyttas snabbt ut till vanliga rollspelsforumet.

G

Guest

Guest
Re: Särskilt frågeforum?

Ja det kan vara en idé också förstås... Dock så drunkanar ju inte trådarna lika snabbt med mitt förslag, så det är en förbättring, men kanske inte permanent och gedigen lösning... och en permanen lösning äv väl vad vi vill ha, så glöm det :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances

Bättre vore i så fall att ha en bräda för "Snabba frågor med snabba svar", där diskussionern är förbjudna. Frågar någon om AC så får han svar: eventuella diskussioner om ACs knasighet kontra damage absorbtion flyttas snabbt ut till vanliga rollspelsforumet.
Det är en tanke. Frågan är hur stort behovet är. Och att gränsdragningen kanske inte blir trivial. Dessutom känns det vagt olustigt att förbjuda diskussion på ett diskussionsforum, men det kanske bara är jag.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Bättre vore i så fall att ha en bräda för "Snabba frågor med snabba svar", där diskussionern är förbjudna."

Det låter mer som ett jobb för en FAQ egentligen, kan jag tycka i alla fall.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tags ...

Drömmen vore ju att kunna använda »tags« i stället för fasta forumskategorier.

Då skulle du kunna märka din trådstart med t.ex. »D&D«, »Regler« och »Rollspel«.

Sedan kan du själv välja att visa alla trådar taggade med »D&D«, och spara den inställningen som ett »favoritforum« som visas som en direktlänk i din forumslista. Den fiktiva tråden ovan skulle alltså visas i de virtuella forumen »D&D«, »Regler« och »Rollspel«.

Du skulle också kunna välja att visa trådar med taggarna »D&D« OCH »Regler«, eller (»D&D« ELLER »Rollspel«) OCH »Regler« för att ytterligare skräddarsy dina »forum«.

Då skulle man i teorin kunna ha ett obegränsat antal taggar. Finns inte den tagg du behöver – skapa en ny. Då kan både TSoY, SoR, CoC, MLwM, Supergänget, BW, AD&D, DoD91, Kult och TDERPG få egna »forum« – samtidigt som de alla skulle visas i »Rollspel-forumet« (under förutsättning att de taggats så förstås).

Och i stället för att flytta trådar som hamnat fel kan moderatorn gå in och ändra taggarna.

Nifty, eh?

Krille

Super Moderator

Dock så drunkanar ju inte trådarna lika snabbt med mitt förslag
Jo, men det beror ju mest på att trådarna smetas ut på större yta. Vill du ha samma effekt utan att bygga om brädorna, prova följande:

<ul type="square">[*]Klicka på kontrollpanelen
[*]Ändra visningsinställningar
[*]Öka antalet visade trådar med ca 30 procent
[*]Klicka på Spara.[/list]

Då får du samma yta att dränka trådar i som ditt förslag. :gremgrin:

Krille

Super Moderator

Det låter mer som ett jobb för en FAQ egentligen, kan jag tycka i alla fall.
Exakt. Det är ju FAQ-artade frågor som folk i den här tråden klagar på försvinner bland de tunga trådarna. Och om det är problemet på forumet så bör FAQ-frågor behandlas separat.

Eftersom ingen jävel tydligen läser FAQn på framsidan så kan man försöka ha en på forumet istället, med fördelen att den byggs upp av frågor som användare faktiskt ställer, istället för vad redaktionen föreställer sig att användare borde fråga.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Exakt. Det är ju FAQ-artade frågor som folk i den här tråden klagar på försvinner bland de tunga trådarna. Och om det är problemet på forumet så bör FAQ-frågor behandlas separat.
Jag kan mycket väl ha fel men jag ser inte riktigt att de skulle va just sådana frågor det gäller

Krille

Super Moderator

Jag kan mycket väl ha fel men jag ser inte riktigt att de skulle va just sådana frågor det gäller
Från vad jag kan utläsa av tråden så är farhågan att man har faktafrågor om ett specifikt spel och man vill ha ett svar, inte en diskussion, och man är rädd att faktafrågorna dränks i tunga teoridiskussioner med Krille och Rising. Det tycker jag låter rätt FAQ-artat, oavsett om det gäller D&D-Tanis röda skägg eller DoDs tvåhandssvärd och -yxor.

Ram

Skev
Re: Tags ...

Mycket bra idé.

Det som är ett litet aber med taggar av den typen (textuella) är att de är känsliga för tryckfelsnizze. Ett alternativ är att man skulle kunna (jag drömmer, Krille) ansöka om en Tag som sedan kommer upp som en checkbox i stil med "Använd inte graemlins i det här inlägget." i den dialog som används för att skapa nya inlägg eller ännu bättre som UBB liknande de som finns till höger i samma vy.

Ram

Skev

Från vad jag kan utläsa av tråden så är farhågan att man har faktafrågor om ett specifikt spel och man vill ha ett svar, inte en diskussion, och man är rädd att faktafrågorna dränks i tunga teoridiskussioner med Krille och Rising. Det tycker jag låter rätt FAQ-artat, oavsett om det gäller D&D-Tanis röda skägg eller DoDs tvåhandssvärd och -yxor.
Nja, man kan väl mycket väl vilja diskutera saker som Tanis röda skägg också... Min känsla är snarare att diskussioner har olika teoretiskt djup, olika relevans, olika grad av att vara generellt osv. och att de därmed önskas behandlas olika.

Krille

Super Moderator

Nja, man kan väl mycket väl vilja diskutera saker som Tanis röda skägg också... Min känsla är snarare att diskussioner har olika teoretiskt djup, olika relevans, olika grad av att vara generellt osv. och att de därmed önskas behandlas olika.
I så fall ser jag inte problemet. En diskussionstråd som en annan, liksom. Det enda som skiljer är att du är skäggfetischist och jag är teorirunkare, och det avgör vilken tråd vi läser, inte huruvida den ena dränker den andra.

FAQ-artade trådar kan jag dock gå med på att de bör behandlas olika, men det är för att de är frågor och svar istället för diskussioner.

Krille

Super Moderator
En tanke...

Tänk vad mycket mer rollspelsdiskussioner det hade blivit om ni inte hade hängt i den här tråden. Då kanske det hade funnits fog för farhågorna.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Re: En tanke...

Kan det inte vara att nuvarande forumsuppdelning kanske är hämmande för vissa , en gissning bara

Ram

Skev

I så fall ser jag inte problemet. En diskussionstråd som en annan, liksom. Det enda som skiljer är att du är skäggfetischist och jag är teorirunkare, och det avgör vilken tråd vi läser, inte huruvida den ena dränker den andra.
Det beror på hur man ser på saken. Om man har en tag (eller för all del ett forum) för [eon] så kommer den att ha följande ämnen att erbjuda:
Kartor utan städer och vägar på?
Quadoshförlust under ceremonier
Dvärgarnas balanssinne, fästen och handel
Långsam med tung rustning?
förbannelse och födelse tidspunkt
EONs skadesystem; Blodförlust

Motsvarande tag för [generellt rollspel] eller för all del rollspelsforumet:
Världar
[D&D] Om religion ...
Vad ska jag spela?
Rollspelsrelaterade länkar!
Rollspel är underbart, och man är ej ensam.

Tror du att trådarna från Eon-forumet skulle dyka upp på rollspelsforumet om Eon-forumet togs bort?

Och i ärlighetens namn, vill du ha dem där?

Olika arenor liksom.

Hunk

Hero
Re: En tanke...

Tänk vad mycket mer rollspelsdiskussioner det hade blivit om ni inte hade hängt i den här tråden. Då kanske det hade funnits fog för farhågorna.
Det kan lika gärna användas som ett argument mot Kultur-, Off Topic- och Övriga Spelforumen. Så därför kommer en liten motfråga. Om inte de nämnda forumen och Rollspel.nu-forumet hade funnits, hade i så fall alla dina inlägg där i stället omsatts i rollspelsinlägg?

Hunk

Hero
Fråga till redaktionen

I det här inlägget frågade jag redaktionen hur hög trafikmängd som är kravet för att ett separat subforum för ett visst spel/system skall anses ha existensberättigande. Jag har ännu inte fått svar och jag misstänker att det beror på att mitt inlägg har drunknat bland en massa andra i tråden. Det enda som hittills har sagts är att trafikmängden på Eonforumet skulle motivera att det fanns kvar även om det inte vore officiellt och vi vet ju också att DoD- och D&D/D20-forumen inte ansågs ha tillräckligt hög trafik. Men var exakt går gränsen?