Nekromanti Är det någon mer än jag?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Fråga till redaktionen

Jag har också sagt någonstans att D&D-forumet var det enda som jag tyckte låg på gränsen av de forum som stängdes. Därför är det också det enda som är aktuellt att öppna någon gång, i mitt tycke. Det som fällde avgörandet för mig var konsekvensen, alltså att det ska vara ett väldigt undantag om ett enskilt spel(system) ska få ett eget forum utan att det är officiellt. Riktigt så motiverat tyckte jag inte att det var med d20, men som sagt, det är möjligt att jag hade fel.

/Dimfrost

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Tillägg

Problem: Min tråd om "Kolla in min nya balla feat och kom med kritik"-tråd kommer direkt att försvinna om den ligger på samma forum som exempelvis "Rollspelsforumet" där exempelvis krank kan sönderspamma sina egna trådar...
Nej vet du... jag fattar faktiskt inte. Hur försvinner den egentligen? Petas ut från första sidan för att du har nån expanderad visning eller nåt? För egen del har jag inget problem att hitta tillbaka till en tråd förrän den varit inaktiv i vad, en vecka eller nåt? Har för mig detär standardinställningen på vilka trådar som visas... så jag ser ingen som helst problematik i att en något nyare tråd har massor av aktivitet.

Dimfrost

Special Circumstances

Ett problem är att standardinställningen är expanderad visning. Det gör att trådar med många svar ser väldigt mycket större ut än andra, om folk inte har vett att ändra själva. Vad säger ni, borde vi byta standardinställning till minimerat? Jag tyckte det var en fantastisk skillnad när jag väl (sent omsider) bytte själv.

/Dimfrost

Hunk

Hero
Det bästa sättet att argumentera för fler forum är att starta intressanta trådar om sitt eget spel och se till att det uppstår diskussioner i dem. Annars så är nätet redan fullt av mer eller mindre döda forum och hemsidor. Behöver vi verkligen fler? Inget av de forum som lades ner var särskilt aktivt och möjligheten att diskutera de olika ämnena har inte försvunnit. Det är användarna som håller dem levande och att ni gillar ett spel, ett regelsystem eller ett företag visar ni bäst genom att diskutera det. Existensen att ett forum leder inte automatiskt till givande debatter, precis som en rollspelssida inte fyller sig själv med intressanta äventyr och artiklar.
Å andra sidan tror jag att separata forum om ett visst spel åtminstone får vissa att posta fler inlägg angående det spelet. Jag skulle t.ex. inte starta en D&D-relaterad tråd på det allmänna rollspelsforumet utan vända mig till andra webplatser med D&D-specifika forum. Detta är helt av bekvämlighetsskäl, eftersom jag inte vill att mina trådar skall drunkna i en diskussion om PMS-metoden eller narrativism. Nu har jag förvisso aldrig varit känd för att starta särskilt många trådar, så för forumets del spelar det nog inte så stor roll, men risken finns att det är fler som agerar som jag och att det därmed minskar den totala diskussionsmängden här.

Krille

Super Moderator
Re: Särskilt frågeforum?

För det första går det inte att jämföra. Eon-forumet har mer trafik än alla specifika spel och genre-forum hade ihop. Närmaste konkurrent är d20-forumet, och om d20-forumet var på gränsen att få vara kvar så är Eon-forumet definitivt över den.

Och för det andra och rent konkret går det lika bra att ignorera d20-inlägg. Det gör jag redan nu.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Ett problem är att standardinställningen är expanderad visning.
Aha! Det Det mindes jag inte, då är det ju inte så konstigt. Jag tror jag bytte det där omgående när jag började hänga här och det gör ju under för överskådligheten. I mitt tycke är det ju det bättre av de två alternativen men det är ju som vanligt en smaksak. Som sagt så drunknar ju inget med minimerad visning.

Krille

Super Moderator
Kritisk massa

Å andra sidan tror jag att separata forum om ett visst spel åtminstone får vissa att posta fler inlägg angående det spelet.
Ja, om det finns en kritisk massa bland användarna. d20-forumet var väl det enda som var över den kritiska massan; Mutant-forumet var definitivt under den. Du kan ju se själv hur mycket som postades där.

Krille

Super Moderator
Re: En tanke...

Det kan lika gärna användas som ett argument mot Kultur-, Off Topic- och Övriga Spelforumen.
Vad gäller off topic så håller jag personligen med dig. Dess enda förtjänst i mina ögon är att den suger upp en massa off topic som annars hade skräpat ner rollspelsforumen, för folk verkar inte hålla sig till ämnet ens om man använder tumskruvar på ballarna på dem.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
En fundering jag har om varför det inte var mer aktivitet på D&D forumet
utan tvekan finns det en hel del som spelar D&D och vill läsa om det
men verkar inte själva pula och grejsa så mycket med det själv
och det kanske beror på att det finns så mycket publicerat så man behöver knappt hitta på så nått själv
jag tycker det är lite konstigt att det inte finns mer svenska hemsidor dedicerade D&D

Bara en tanke :gremconfused:

Hunk

Hero
Din fundering har förmodligen en poäng. Historiskt sett har dock aktiviteten på D&D-/D20-forumet varit hyfsat hög. Att den sjönk mot slutet tror jag (och nu spekulerar jag bara) kan ha ett antal förklaringar, bl.a.:
- 3E/3.5E hade varit ute såpass länge att de flesta regeldiskussioner redan hade hållits
- Det kom mindre och mindre tredjepartsmaterial under 3E/3.5E:s livslängd att det inte förekom lika stor diskussion om dem. Dessutom tokköpte Magnus Seter, som i början var väldigt aktiv på D&D-forumet, mer tredjepartsprylar i början, vilket gjorde att man på den tiden nästan alltid kunde få svar på om ett supplement var något att ha eller ej
- Ett antal personer som tidigare varit aktiva på D&D-forumet har antingen lämnat forumet eller minskat sitt postande
- Diskussioner om D20-systemet var något att ha eller ej försvann i och med att alla insåg att de som trodde att rollspelsmarknaden skulle tas över helt av D20-spel haft fullständigt fel.

Vissa av ovanstående punkter tror jag skulle ha kommit att förändras i och med 4E. Kanske inte att "föredettingar" kommer tillbaka eller att Magnus åter börjar tokköpa allt han ser, men däremot regeldiskussionerna och diskussionerna kring nya släpp (både från Wizards och tredjepartstillverkare). Risken finns dock att sådana diskussioner aldrig kommer att föras här i särskilt stor utsträckning i och med stängningen av subforumet. Det är den rädslan (samt att det var mer bekvämt förr) som har gjort att jag har opponerat mig såpass mycket mot stängningen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
En påminelse

Ni kanske har glömt det nu men D20-forumets mest aktiva period bestod även av många och heta kontroverser mellan olika användare som hade olika åsikter om spelet och företaget bakom det. Periodvis så måste det ha varit det mest modererade forumet på hela sajten och att en del användare lämnade forumet har säkert berott till stora delar på den hätska stämningen som rådde. Jag är rätt säker på att det inte är den sortens aktivitet ni vill ha tillbaka och vill även påpeka att inget forum är skyddat ifrån gräl, sidospår, dåliga inlägg eller kontroverser.

Hunk

Hero
Re: En påminelse

Ni kanske har glömt det nu men D20-forumets mest aktiva period bestod även av många och heta kontroverser mellan olika användare som hade olika åsikter om spelet och företaget bakom det.
Om du kommer med ett sådant påstående skulle jag vilja se belägg för hur hög andel av de totala posterna på forumet som har varit att betrakta som "urspårade".

Jag tror dessutom inte att risken är särskilt hög att de "urspårade" diskussioner som skedde förr kommer tillbaka, eftersom två av de tre (varav två var tydliga D20-bashare) användare som var orsaken till de flesta av de diskussioner du nämner nu är avstängda (och den tredje har lugnat ned sig). För övrigt, bedömer du att risken för den typen av diskussioner är mindre utan ett separat D&D-/D20-forum?

Så sent som i augusti 2007 postades 374 inlägg på D&D-/D20-forumet (d.v.s. ett snitt på 12 st/dag, vilket jag bedömer som aktivt). Vilka av dessa bestod av "heta kontroverser mellan olika användare som hade olika åsikter om spelet och företaget bakom det"? Jag har dessutom bläddrat igenom sidor med gamla trådar på subforumet sedan dess start och en klar majoritet av sidorna innehåller inga urspårade trådar.

Edit
Jag är medveten om att augusti var en ovanligt aktiv månad på D&D-/D20-forumet och därmed inte helt representiv för 2007 när det gäller aktivitet. Däremot tycker jag att den kan ses som representativ vad gäller innehåll i trådar det senaste året och dessutom en indikation på att aktiviteten bland D&D-diskussioner skulle kunna öka i och med annonseringen av en ny edition.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rättning

men oj du påstår alltså att d20 forumet bestod av heta intressanta konversationer? Som du inte klarade av att hantera? det är väl ungefär vad du säger.
Nej, det var faktiskt inte ens i närheten av vad han sa. Testa att läsa inlägget en gång till.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Om du kommer med ett sådant påstående skulle jag vilja se belägg för hur hög andel av de totala posterna på forumet som har varit att betrakta som "urspårade"."

Jag tänker på så som situationen var för ett par år sedan när WotC höll på som bäst med sina licenser och nya D20-spel dök upp som svampar ur jorden. Det betraktar jag som den mest aktiva perioden i D20-forumets historia även om aktiviteten till stora delar bestod av grälande. Sedan dess har det varit relativt lugnt. Jag hänvisar alltså inte till hur det såg ut på forumet under förra året.

Överhuvudtaget så har D20-forumet haft oförtjänt mycket kontroverser och gräl under sin livstid, särskilt i jämförelse med andra spelspecifika forum. Beklagligt tycker jag och ett forum som har dålig stämning tror jag nog är mer avskräckande att posta i än ett som inte är inriktat lika mycket på specifika spel.

Du nämner i ditt föregående inlägg att Magnus Seters minskade aktivitet, samt en del försvunna skribenter, har bidragit till att minska aktivitetsnivån. Detta tyder i grund och botten på att forumet kanske har varit lite väl beroende av en handfull väldigt aktiva användare och det tror jag i så fall är ett problem som ni kanske borde fundera lite mer över.

Observera att jag inte tycker att D20-forumet ska ligga nere för att där har förekommit gräl eller att jag tycker att forumsnedläggning är ett bra sätt att komma till rätta med upphettade diskussioner.

Hunk

Hero

Jag har som sagt gjort en liten osystematisk genomgång av D&D-/D20-forumet för att se hur stor del av diskussionerna som är att betrakta som urspårade (min metod för att identifiera urspårade trådar har varit att se hur många som har blivit låsta på en sida). Enligt den bild jag har är det faktiskt inte särskilt många (men det är möjligt att jag har tittat på fel sidor.

Jag gjorde också en liten undersökning på hur många som varit aktiva på subforumet under en begränsad period. Kanske inte helt slumpmässigt (eftersom det blev exakt sidan 20 med min visning...) undersökte jag trådar startade mellan 2004-03-02 och 2004-04-12 (inkl svar på sådana trådar). Totalt rör det sig om 515 inlägg (d.v.s. ca 12 inlägg per dag) från totalt 55 användare (56 om man skulle räkna Daniel Schenström och Warduke som två olika användare). Ingen tråd är låst. Det tyder i alla fall på att det har förekommit icke-"urspårade" diskussioner men fler än en handfull användare på forumet även förr.

Tillägg:
Av de ovannämnda 515 inläggen var totalt 43 postade av två kända "bråkstakar". Jag har dock inte undersökt innehållet närmare för att se om dessa inlägg var att betrakta som "urspårade".

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag har som sagt gjort en liten osystematisk genomgång av D&D-/D20-forumet för att se hur stor del av diskussionerna som är att betrakta som urspårade (min metod för att identifiera urspårade trådar har varit att se hur många som har blivit låsta på en sida). Enligt den bild jag har är det faktiskt inte särskilt många (men det är möjligt att jag har tittat på fel sidor."

Jag skulle iofs säga att en tråd inte behöver vara låst för att vara utspårad. Överhuvudtaget så är det ganska ovanligt att trådar blir låsta.

Det är roligt att du är beredd att lägga ner så mycket energi på att försvara D20-forumets självständighet. Även om jag kanske tycker att den kampen hade förts bättre genom att skriva fler D20-relaterade trådar på Rollspelsforumet. :gremsmile:

Men i slutändan så är det givetvis så att användarnas åsikter och entusiasm spelar stor roll, även om du får betänka att det inte handlar om någon överväldigande majoritet som är vare sig positiva eller negativa till förändringarna.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Fråga till redaktionen

fast när man tog bort forumen kändes det som att man ändrade i något som redan funkade. Och istället ersatte det med en massa miniforum som iaf för min del är helt ointressanta.

Fast iofs, det kanske var så att rollspel.nu var vid ett vägval vart det skulle utvecklas, mot ett forum där stora spel diskuterades eller småspelen?
Det känns som att man nu valde att gå mot små för att promota dessa?