Ok så dom har implementerat short och lång rest ifrån DnD ?
Det verkar så. Jag testspelade ett nytt äventyr i Dalmanstornet igår och hade svinkul! \(^o^)/
Det fanns sex grundegenskaper och under dem sex tillstånd. Om du kastade dåligt kunde du "pressa" ditt slag, d.v.s. kasta om det, men då valde du ett tillstånd som du motiverade utifrån situationen.
Alla rollfigurer hade en motivation på en mening nedtecknad under namnet som gav karaktären ett hum om hur den är som person.
Du kunde återfå kraftpoäng vid kortvila och du använde dem för speciella färdigheter din karaktär har. Nu spelade jag anka så jag fick inte se hur det såg ut på magikerns papper, men han nyttjade kraftpoäng för trollformler och återfick KP vid kort vila (ca. 15 min. i spelet). Alla rollfigurer hade minst en minnessak som om du använde den under den korta vilan kunde du ta bort
ett ev. två tillstånd du drabbats av, frivilligt eller ofrivilligt. Detta var en liten nätt grej tycker jag som kan uppmuntra rollspelande, men du kan likväl bara meddela SL att du 'tar en rök med din pipa', eller vad det var för sak du hade, under din korta vila för att ta bort ett tillstånd.
Det finns minst sex folkslag i spelet än så länge: Människa, Halvlängdsperson, Alv, Anka och en slags vargliknande humanoid varelse som jag inte kom ihåg namnet på.
Du har 'HP', fast det hade ett annat namn som jag inte kom ihåg vad det hette.
Det fanns också färdigheter. Under spelet utforskade vi en del och då kastade vi för 'hitta gömda saker', eller nått i den stilen.
Vi slogs mot en "kummelgast" och ett spöke (dock inte båda samtidigt) och de där jättefladdermössen jag nämnde tidigare. SL beskrev de sistnämnda som att varje fladdermus hade två stora huggtänder och ett jättestort rött öga i mitten, fast jag vet inte om det var hens tolkning av varelsen eller om det var så den beskrevs i materialet hen fick.
Detta var vad jag minns eller lyckades anteckna i minna minnesanteckningar som jag fick ta med. ^^
UPPDATERING: Låt mig påpeka att det jag spelade var under mkt. tidig fas av spelets utveckling. T.ex. så informerade SL vilka alternativ som hände vid 'drakslag' (de fanns tre alternativ och de skiljde sig mellan rollfigurerna och situation), men Fria Ligan hade inte definierat vad som hände vid demonslag när du 'fumlar', förutom att du automatiskt misslyckar med det du kastar för.
Tack vare mina anteckningar vet jag också att när du rör dig på ett rutat papper så kan du gå uppåt, nedåt och diagonalt, fast det gick inte att gå diagonalt i trånga gångar när du rundade ett hörn (logiskt).
Vidare i mina anteckningar ser jag att om du fick 0 'HP' och kastade dödsslag så kastade du för det varje gång det var din tur. Tre lyckade kast innebar att din rollfigur överlevde, men kastade du tre misslyckade kast dog den karaktären. Det fanns också nån mekanik att karaktären kunde pressa sig själv eller bli hjälpt i det här stadiet, men minns inte hur.
Varje runda drog vi initiativ från en kortlek, vilket avgjorde när vi i spelgruppen agerade (under strid). Jag tyckte om detta för det blev variation om vem som går först. ;-)