Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Jag håller med om premissen här, att DoD är och var olika saker för olika spelare, men tror att det handlar om mer än bara det subjektiva. Bara ÄS gav ut fem regelversioner, delvis olika: 82; 84+; EDD/GDD, 91, Chronopia. Och man fick från ingen värld till Ereb till Chronopia. Man gav ut funhouse dungeons, sandlådor, linjära berättelser. Spretigheten finns hos spelet också.Även jag har följt tråden och det jag reagerat på är hur oense folk är om vad drakar och demoner är och betyder för dem. Det finns ingen riktigt enad bild och mycket verkar bygga på föreställningen om vad det var för dem och inte vad drakar och demoner var enligt skrivna regler. Har dykt upp ett par exempel där en person säger att så här var det inte för att sedan bli motbevisad att så var det visst enligt edition X.
Klurigheten verkar mer ligga i hur vaga ramar drakar och demoner har, det finns ingen riktigt tydlighet om vad drakar och demoner är, endast en hel rad personliga upplevelser utifrån vad folk själva gjorde med spelet i sina stugor snarare än vad böckerna presenterade.