zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,751
Nu är jag inte helt nykter, men du kan ju inte mena att kunskap Astrofysik och Religionshistoria är lika "samma sak", som kunskapen om hur man slåss med en spikklubba eller en stridsyxa? Man kan ju kunna ALLT om Astrofysik utan att vet något om Religionshistoria. Några likheter över huvud taget måste du ju kunna se mellan att slåss med en spikklubba och en stridsyxa?Den första är att det helt enkelt, i min erfarenhet (och igen: YMMV), är ganska ovanligt att rollpersoner blir av med sina vapen – oftast brukar det bli så att det tillhygge man valt att slåss med, det har man med sig, eller så har man åtminstone enkel tillgång till något likvärdigt.
[...]
Den andra anledningen är att alla vapenfärdigheter används till exakt samma sak, och oftast på samma sätt, med en endast kosmetisk skillnad. Om man har en massa smala kunskapsfärdigheter så kan det ändå finnas en poäng med typ, jag vet inte, Botanik, för det spelar liksom ingen roll hur bra man är på Astrofysik, Religionshistoria, Lagkunskap, och femtielva andra grejer ifall det man behöver veta just nu är om svampen ens kompis nyss satte i sig är giftig eller inte.
[...]
Att bli inspärrad och ifråntagen sin utrustning, eller avväpnad och råka tappa sitt svärd ner i en ravin eller nåt, endast för att rycka åt sig närmsta yxa istället, det händer kanske inte aldrig, men heller inte särskilt ofta. Och är det på det viset så är det ju funktionellt ingen skillnad mellan att ha färdigheten »Svärd« eller färdigheten »Närstrid«, bägge är lika bra i praktiken, och den senare skulle egentligen inte vara särskilt obalanserad. Det är bara det att den första blir mer begränsande och lite mindre realistisk (och mindre rolig, IMO, men det är väl en smaksak), typ.
Det här med att slåss med andra vapen... det beror också på spelsystem och vad det möjliggör. Vi kör Dungeon Crawl Classics (en D&D-klon med massa tabeller, ex.vis crit och fummel). Bara några veckor sedan, gruppens krigare drabbades av en crit, som förstörde hans magiska svärd, och han tvingades banka ihjäl fienden med sina nävar som någon fribrottare. Shit happens även med magiska svärd, och en lite annorlunda strid. Det fungerade jättebra - och spelaren var lite förvånad (efter att ha spelat mycket DoD) att han var så kompetent med nävarna.
Vi har i samma DCC-kampanj haft en "prison break" (de hade tagit en farlig strid, förlorat den och klarat livhanken så det var fair). Rollpersonerna hade förlorat all utrustning. Men de var kompetenta med de värsta tillhyggena de kunde hitta i orch-fängelset.
Så, jag menar att DoD, och det mindset som följer med DoD, inte möjliggör att man spelar en del berättelser som är roliga och värda att spela.