Jag håller nog med, men inbillar mig att det också har att göra med ett försök att upprätthålla spelbalans. Har man färdigheten ”Närstrid” i Drakar och Demoner eller dylikt spel, där man trots allt löser rätt många problem med att dra sitt svärd, blir den så oerhört bred och mäktig att den antingen måste vara oerhört dyr att skaffa, eller balanseras av att allt annat man kan göra i spelet täcks in av typ ”Lärdom om allt” och ”Tjyveri & akrobatik”.
Nu beror ju det här givetvis på hur man spelar, men generellt sett så skulle jag vilja hävda att den här uppfattningen (som jag själv också brukade bära runt på) är lite felaktig. Det finns två anledningar till det, som arbetar tillsammans.
Den första är att det helt enkelt, i min erfarenhet (och igen: YMMV), är ganska ovanligt att rollpersoner blir av med sina vapen – oftast brukar det bli så att det tillhygge man valt att slåss med, det har man med sig, eller så har man åtminstone enkel tillgång till något likvärdigt. Enda gången man kan få vara utan sitt snuttevapen någorlunda regelbundet är väl typ om man skall in nånstans där vapen överhuvudtaget är förbjudna, och man blir visiterad på väg in; men isåfall spelar det ju ingen roll om man är sämre med yxa, för man har ingen sån heller.
Den andra anledningen är att alla vapenfärdigheter används till exakt samma sak, och oftast på samma sätt, med en endast kosmetisk skillnad. Om man har en massa smala kunskapsfärdigheter så kan det ändå finnas en poäng med typ, jag vet inte, Botanik, för det spelar liksom ingen roll hur bra man är på Astrofysik, Religionshistoria, Lagkunskap, och femtielva andra grejer ifall det man behöver veta just nu är om svampen ens kompis nyss satte i sig är giftig eller inte.
Att bli inspärrad och ifråntagen sin utrustning, eller avväpnad och råka tappa sitt svärd ner i en ravin eller nåt, endast för att rycka åt sig närmsta yxa istället, det händer kanske inte
aldrig, men heller inte särskilt ofta. Och är det på det viset så är det ju funktionellt ingen skillnad mellan att ha färdigheten »Svärd« eller färdigheten »Närstrid«, bägge är lika bra i praktiken, och den senare skulle egentligen inte vara särskilt obalanserad. Det är bara det att den första blir mer begränsande och lite mindre realistisk (och mindre rolig, IMO, men det är väl en smaksak), typ.
P.S. (OT): Jag tyckte alltid att Världens höst var sjukt ball.