Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Alla funderingar kring ens yrkens duglighet kommer att skingras när man använder min husregel om episka yrken. Bjussar Ligan helt på den
Såg det sen. Skrev innan jag läst hela tråden. Rookie mistake
Inget under vårt spelpassHar det kommit fram hur relationen mellan grundegenskaper och färdigheter ser ut? En inte ovanlig kritik mot traditionell BRP är ju att grundegenskaperna inte tillför så mycket ...
Var går gränsen mellan monster och SLP? Och varför behandlas dom olika i reglerna?För monster, ja, men inte SLP i allmänhet. SLP rullar tärning precis som RP.
Viss ledning kan nog fås av att titta på Svärdets sång skulle jag gissa.Var går gränsen mellan monster och SLP?
Ja, men det krävs ju lite mer än på D&D-sidan. Jag menar, OSE är väsentligen bara en renskrivning av B/X, plus lite optional/extra-grejer. B/X var så bra. En DoD-retro-klon kräver ju en del ... fundamental renovering/modernisering. DoD-87 är inte så bra.Den här tråden visar tydligt att det finns åtminstone en liten marknad för rena retrokloner också. Jag blir lite sugen på att göra klart min och se hur den går att integrera med tredjepartslicensen när den väl kommer.
Det jag försökte med Monster & Människor: https://drive.google.com/file/d/0B7...=sharing&resourcekey=0-HXtquMahUvNCm7qdssMsBgJa, men det krävs ju lite mer än på D&D-sidan. Jag menar, OSE är väsentligen bara en renskrivning av B/X, plus lite optional/extra-grejer. B/X var så bra. En DoD-retro-klon kräver ju en del ... fundamental renovering/modernisering. DoD-87 är inte så bra.
Challenge accepted!Ja, men det krävs ju lite mer än på D&D-sidan. Jag menar, OSE är väsentligen bara en renskrivning av B/X, plus lite optional/extra-grejer. B/X var så bra. En DoD-retro-klon kräver ju en del ... fundamental renovering/modernisering. DoD-87 är inte så bra.
Roligt, inte kollat på tidigare... nu när jag bläddrar så ser/känns det "oväntat" (förlåt mina låga förväntningar) väl genomtänkt och balancerat.Det jag försökte med Monster & Människor
Det där kommer jag aldrig att gå tillbaka till. Börjar man med en handling per runda och initiativ beror på SMI och gäller en strid så är stridssystemet dött för min del.Whoa, så man har bara en handling, defensiv eller offensiv? Det är ju skitviktigt och inte alls som det var i så fall! Initiativ blir otroligt viktigt - är det något man kan påverka?
Fast så var det ju inte, om vi pratar om nya DoD alltså.initiativ beror på SMI
Och även om man slår (1T20+SMI, eller så) initiativ varje runda... så betyder det att man ska slå:Det där kommer jag aldrig att gå tillbaka till. Börjar man med en handling per runda och initiativ beror på SMI och gäller en strid så är stridssystemet dött för min del.
I deras andra spel drar man ett kort i början av striden och behåller det sedan, om man inte utför någon manöver som gör att det ändras.Nu har jag läst något om "10 st initiativkort", ochdet låter hur som helst ännu långsammare än att båda sidor / alla deltagare slår ett initiativslag med en tärning de redan har i handen. Jag kan ha fel. Men om korten ska samlas in, blandas, och alla ska dra ett... (nu kanske jag bara hittar på).
Svenska RuneQuest kommer inte att vara en retroklon, men kommer att vara "ortodox BRP".Den här tråden visar tydligt att det finns åtminstone en liten marknad för rena retrokloner också. Jag blir lite sugen på att göra klart min och se hur den går att integrera med tredjepartslicensen när den väl kommer.
Senaste RuneQuest ger dig en attack och ett fritt antal försvarsslag (Parry/Dodge) fast med ackumulerande -20% chans för varje extra.Det där kommer jag aldrig att gå tillbaka till. Börjar man med en handling per runda och initiativ beror på SMI och gäller en strid så är stridssystemet dött för min del.
Synd. Hade varit intressant att veta, men det lär väl klarna när förtittspdfen kommer. Som det verkar hittills är det 6 grundegenskaper och 12 färdigheter. För mig känns det en smula märkligt. Jag hade föredragit enkelheten i att bara ha grundegenskaper (vilket såklart inte hade uppskattats av DoD-nostalgikerna), eller ett system med fler färdigheter vilket ger valmöjligheter och potential för differentierade rollpersoner. Specialförmågorna eller vad de nu kallas ger i och för sig också valmöjligheter och differentiering, men på ett sätt som jag vanligtvis upplever som rörigare än färdigheter.Inget under vårt spelpass
Jag tycker det låter helt ok. En annan variant vore att man bara har en motståndare per runda (och typ gör ett Pendragon-slag). Om man är 2-mot-1 så är en kämpe "fri" och har möjlighet attSenaste RuneQuest ger dig en attack och ett fritt antal försvarsslag (Parry/Dodge) fast med ackumulerande -20% chans för varje extra.