En förkortning väl i klass med TKP-Sys eller IOGT-NTO! Vad står det för?Licensen till Den Fria Konfluxen är BY-NC-SA.
En förkortning väl i klass med TKP-Sys eller IOGT-NTO! Vad står det för?Licensen till Den Fria Konfluxen är BY-NC-SA.
Jag lajkade rapporten, intressant, men kan inte gilla designvalen. Får väl damma av mitt eget gamla DoD-projekt igen, medan jag odlar min bitterhet över att än en gång bli snuvad på det Drakar jag vill ha.Några fler reflektioner från vårt spel nyss:
Vi hade roligt och reglerna funkade fint för formatet. Bra DoD-känsla i tema och bilderna, men det var ju rätt givet.
- Ett tillstånd per egenskap. De kryssas av att pressa och ger nackdel (sämsta av 2T20). De kom i spel ganska mycket men det kan ha varit pga oneshot. Rätt jobbigt att dras med men eftersom man kan välja vilket som oavsett slag kan man styra dem mot egenskaper som går mot färdigheter där man redan är svag.
- I strid har man en handling + förflyttning. Bränner man sin handling på att parera är det så, inga försvar mot ytterligare attacker eller så.
- Skadebonus för STY respektive SMI, beroende på vapenfärdighetetens grund.
- Monster hade en särskild lista för attacker, som i Svärdets sång och Alien. De träffade/lyckades automatiskt och utfallet styrdes av ev försvar eller motståndsslag av RP. (Oklart om ordinära fiender funkar likadant.)
- Vapen och sköldar förstördes när brytvärdet överskreds vilket hände rätt lätt. 2T8 i skada var ganska vanligt och brytvärde på 6 för en yxa.
- Initiativ drog med 10 kort precis i många andra År noll-spel.
- Dödsslag som nämnts.
- Färdigheter som nämndes ovan, kanske 10 stycken (eller 12?, två per egenskap?) + vapenfärdigheter.
- Talanger/förmågor som nämndes ovan, inget att tillföra där.
- Kraftpoäng användes både för att aktivera talanger liksom magi.
- Magi med effektgrader enligt känd modell, där besvärjelserna har en grundkostnad som betalas igen (den är alltså inte nödvändigtvis 1).
Som sagt vi hade kul, mer än så går egentligen inte att säga. Vi hade ingen regelgenomgång eller möjlighet att diskutera vilka alternativ som lett fram till RPna. Jag är nog mittemellan, vissa val känns helt ok/bra andra mer osäkra.Jag lajkade rapporten, intressant, men kan inte gilla designvalen. Får väl damma av mitt eget gamla DoD-projekt igen, medan jag odlar min bitterhet över att än en gång bli snuvad på det Drakar jag vill ha.
Jag skulle vänta med att fälla din dom tills du sett spelet, eller i alla fall snabbstarten.Jag lajkade rapporten, intressant, men kan inte gilla designvalen. Får väl damma av mitt eget gamla DoD-projekt igen, medan jag odlar min bitterhet över att än en gång bli snuvad på det Drakar jag vill ha.
A) de finns, men är inte en central del av systemet.Some more questions since the barbarians are at the gates now
A: Opposed rolls? How do they work? (or do they?)
B: After a character is created, is the player free to try to develop any skills they like or are they limited by their profession?
C: How much support is there for playing or creating "non adventuring" characters?
D: Character creation? How random or how not random?
Helt Player Facing, eller?
- Monster hade en särskild lista för attacker, som i Svärdets sång och Alien. De träffade/lyckades automatiskt och utfallet styrdes av ev försvar eller motståndsslag av RP. (Oklart om ordinära fiender funkar likadant.)
BY = standarddelen, alla Creative-Commons-licenser har den. Betyder att man måste ange original-upphovsman. Inte en förkortning alltså, utan bara engelskans "by".En förkortning väl i klass med TKP-Sys eller IOGT-NTO! Vad står det för?
Vilken bild?Jag hade gärna sett kattfolk också. Men det är nog mest för att den där katten från Fenix är en av de coolaste bilder jag sett.
Så kör vi i KH. Tycker det funkar utmärkt. Vi har även unika Folkslagsförmågor. De kan ingen annan köpa. Det är fullt möjligt att det kommer funka likadant typ i DoD23Vad som hade varit mer OK är specialförmågor som initialt är kopplade till ett yrke, men där andra kan lära sig den senare.
KH (and HT) was what won me over to “special abilities” in BRP (and I think KH basically nails the implementation)Så kör vi i KH. Tycker det funkar utmärkt. Vi har även unika Folkslagsförmågor. De kan ingen annan köpa. Det är fullt möjligt att det kommer funka likadant typ i DoD23
Är det bara rollpersonerna som slår? Får man försvara sig alls mot attacker om man redan anfallit eller vill anfalla? Kan man försvara sig mot mer än en attack per runda?
- I strid har man en handling + förflyttning. Bränner man sin handling på att parera är det så, inga försvar mot ytterligare attacker eller så.
Det här är ju fräckt. Men det är bara roligt om man kan plocka upp vad som helst från marken och vara rimligt farlig med det. Annars är det bara superfrustrerande.
- Vapen och sköldar förstördes när brytvärdet överskreds vilket hände rätt lätt. 2T8 i skada var ganska vanligt och brytvärde på 6 för en yxa.
Så MAGI är lite ett specialfall av magi? Man skulle kunna förklara det som att tjuvar har tjuvmagi, jägare har jägarmagi och pirater har piratmagi. Och magiker har (lite) mer magi än andra, och de har magiker-magi.
- Kraftpoäng användes både för att aktivera talanger liksom magi.
Folkslags är inget konstigt, ens unika, om det bara hänger på något som faktiskt är specifikt för folkslaget (som mörkersyn, vingar eller att man mediterar i fyra timmar i stället för att sova). Mer suspekt om det är att vi hatar ett annat folkslag jättemycket, för det skulle väl vem som helst kunna?Vi har även unika Folkslagsförmågor.
Vilken bild?
Ett av mina mer uppskattade påhitt. Går alldeles utmärkt att använda i andra fantasyspel som står på BRP-grund.