Kan ni inte ge mig ett prakitiskt exempl - vad vill man konvertera i vilken riktning mellan DoD och SS? Och varför kör man inte bara det andra spelet ( de verkar ganska lika - mer lika än DoD och MERP/SRR var).
Jag personligen är mer en "wing it until you make it"-SL, som tysken säger, men jag kan tänka mig att t.ex. skada är en sak som skulle vara intressant att höra Ligans variant på.
Svärdets sång har fyra grundegenskaper, 1-5 för rollpersoner och högre för SLP, och när man tar skada räknas de ner. Detta minskar chansen att lyckas med slag där den associerade tärningen är kopplad till grundegenskapen. När någon grundegenskap når 0 är man bruten och tar en kritisk skada. Talanger kan påverka hur detta hanteras.
I DoD har man KP som härleds från FYSIK, och man har troligtvis över 10 KP, kanske uppåt 18 om man är stenhård. När man når 0 KP slår man dödsslag. Såvitt jag vet påverkas inte färdigheterna av att man tar skada.
T.ex. då om styra stygga vargen Ferenblaud från Bittermarken (som är extraboostad) har STY 16, SMI 8, INT 5, KAR 5, vad ger det för KP i DoD?
Sen handlar det om talanger också som inte finns i DoD, hur ska man översätta dem till färdigheter? Det finns ju inte heller plus- och minusmodifikationer i DoD, utan man slår sitt slag antingen med fördel eller nackdel. Så talanger i Svärdets sång som ger plus på tärningar som ska slås och sånt, hur samspelar de med färdigheter?
Det är väl typ några exempel.