Re: Är kommunism per definition aktoritär?..
Fast jag skulle kunna resonera på samma sätt och hävda att all neoliberalism medför systematiska förtryck, avrättningar, bortföranden av politiska aktiva osv enbart för att en man vid namn Pinochet använde det som direkta medel för att få sin "neoliberalism" att fungera.
Njaaa... Det där är visserligen
ett argument, ett som vi använt flera gånger i tråden (och ännu fler gånger i tidigare diskussioner), just för att man ska se till ideologin i sig och inte till de som säger sig företräda den. Men så som jag tolkat dina inlägg i den här tråden så skulle jag vilja mena att du är inne på en helt annan linje:
Alltså; vem säger
egentligen -
om vi bara kastar bort alla värderingar vi tror oss kunna ta för givet - att det är
fel med avrättningar? Det är inte svårt att tänka sig en situation där en person med farliga åsikter faktiskt kan orsaka mer lidande och död på oskyldiga människor genom att samhället låter henne leva: Någon som exempelvis manipulerar unga och förvirrade människor till självmordsbombningar. (Och är ni inte nöjda med exemplet - hitta då på ett
eget exempel som ni tycker illustrerar principen! Jag vill
inte diskutera det här exemplet i sig nu när jag faktiskt har berättat precis om vilken princip jag vill tala om!)
Det var i alla fall så här jag har läst dina inlägg hittills i den här deltråden; det totalitära handlar ju om att upphöja några värderingar som om det vore eviga sanningar; och att sedan på något vis ge en rätten (om så blott den moraliska) att vägra ifrågasätta dem. Det var det jag trodde menades med liknelsen vid religioner; som när personer säger att "jo, det här är min övertygelse, och då är det så och det spelar ingen roll om du pekar på brister i mina resonemang, för jag tänker ändå inte ifrågasätta min uppfattning i frågan. Och anledningen till det är att..." ...och så lutar man sig på någon auktoritet som inte har någon allmängiltig rätt; såsom en Gud, en uppfattning om vad som är "normen" eller bara mytbilden kring ens egen person.
Att exempelvis säga att kommunismen automatiskt alltid kommer misslyckas för att den motsäger "människans natur" (när vi människor uppenbarligen har olika åsikter om just detta) är ett bra exempel på en sådan religiös inställning till ens ideologi. Då har man frångått en
riktig sanning (=något som
alla kan ställa sig bakom) för att istället tala om ens personliga övertygelse (om människans natur eller om Guds vilja) som om det vore den riktiga sanningen - varpå man alltså kan låta bli att ta oliktänkare på allvar; de har ju "fel" i ens ögon. De förstår helt enkelt inte, de kan ha blivit lurade eller så är de rentutav gudlösa onda människor.
Nu låter det som om jag går särskilt hårt åt just Arfert, men jag tror på Bastardos tes om att
alla övertygelser fungerar på det här viset. Jag tänkte först säga något i stil med "så lösningen blir att inte ha någon övertygelse alls" - men då skulle jag ju direkt ha begått just det misstag som jag själv pekat på!