När vi pratade om sånt här förr så brukade vi kalla det för godtycklighet och det finns även en term för det;
murk. Tanken med murk (alltså grumlig) är att man inte kan se regeln, metoden eller mekaniken utan den finns gömd bakom en grumlighet av godtycklighet och (outtalade) konventioner.
Så, om SL inte följer äventyret/reglerna/whatever i situation A men gör det i den snarlika situation B så uppstår något som kan uppfattas som problematiskt (men, om det
inte uppfattas som problematiskt så
är det inte något problem). Men, det kan handla om att SL favoriserar spelare 1 över spelare 2 eller något annat som kanske inte alla spelets deltagare anser hör hemma runt spelbordet.
Inom det som vi slarvigt kallas tradspel, speciellt av den äldre skolan (DoD och de flesta av Ä-spels arvtagare fram till åtminstone 2010), finns det massor av konventioner utan stöd i reglerna.
Man ska fudgea om det innebär att det blir en bättre historia, SL har alltid rätt, spelarna ska försöka klara äventyret etc. Men hejhopp, säger ni, att "SL har alltid rätt" står ju faktiskt i reglerna! Jo, det gör det, men jag tänker på de faktiska mekanikerna som systemet består av. Om ett bredsvärd gör 1T8 i skada så kan ju inte SL plötsligt säga att det gör 2T10 i skada. Eller? SL har ju alltid rätt?
Så, för att komma runt en del av detta började andra typer av spel skapas. Det här började redan runt år 2000 och var en ganska het potatis under åtminstone 15 år, men idag har det svalnat och vi kan prata om det utan att slåss
Sedan ska det påpekas att, som luddvig är inne på här ovan, att det här faktiskt är en feature, och inte en bugg. Att spela rollspel bygger på fingertoppskänsla, improvisation m.m. och som alla sociala sammanhang går det inte riktigt att formulera et sådant komplext system. Istället lär vi oss att lyssna på varandra och spela med.
Och det är helt rätt. Hela den här rörelsen kommer sig av tidigare diskussioner som "hur ska jag få mina spelare att göra som jag vill", "det är inte roligt när min gubbe dör" och liknande. Alltså ett missnöje som fanns hos många spelare. Men inte alla. Och återigen, är det inte ett problem så är det inget problem.
Men det är tack vara detta som vi idag har, vågar jag påstå, bättre spel. Oavsett om det är Eon, Järn eller Mutant: År Noll du gillar (eller alla).