Rickard
Urverk speldesign
Nu har jag bara ögnat igenom tråden.
Förslag på personer:
× Folk som är ute efter samma mål. De kanske vill vinna över draken men av helt andra syften. Kanske för att ta det magiska drakhornet och bli rikets diktator?
× Folk som vill hindra rollpersonerna att komma till målet. Draken kanske har skapat en yrkesgrupp, någon kanske använder drakens namn för att tjäna pengar eller så kanske draken själv sänder ut folk för att förgöra rollpersonerna.
× Folk som styr rollpersonerna undan från målet. Exempelvis är de som kan hjälpa till men kräver gentjänster, de som skapar ett annat mål som verkar ha högre prioritet (kärlek, svek, släktband) samt de personer som är i direkt nöd och söker rollpersonernas hjälp.
× Folk som på annat sätt fördröjer målet. Exempelvis kan någon som är försvunnen men som sitter inne på viktig information, rollpersonerna måste bli accepterade av den gällande kulturen (tjuvar, alver etc), folk som kan tänkas hjälpa men väntar på en viss sak som väder, fester eller andra företeelser.
Förslag på företeelser:
× Pesten.
× Krig.
× Räder av monster.
× Skygghet hos människor.
× Ett grottkomplex eller andra miljöer.
× Fest.
× Väder.
Nu tycker jag förvisso inte att det är så vettigt att tänka "Nu ska jag skapa ett hinder. Jag vill ha någonting som styr undan rollpersonerna från målet", då jag anser att det är inspirationshämmande. Det är helt fel väg att gå genom att tänka ut hindret först. Tänk ut personer, platser, organisationer och sedan när du binder samman allting - "Vad har organisationen med [denna plats] att göra?" - hittar du på hindren.
Det är, åtminstone för mig, lättare att tänka Mystisk man - karta över stad - drake än tänka "Jag vill ha ett fördröjande hinder och sedan någonting som hindrar rollpersonerna från målet". För då sitter man där och undrar "Men vad är det som hindrar rollpersonerna?". Tryck ut saker som är häftiga på ett papper. Ta sedan och bind samman dem med linjer och skriv på varje linje på vilket sätt sakerna hänger samman. Runt 10-15 saker bör du ha med för att få ett scenario som räcker i 1-3 spelmöten.
När jag hjälper andra med scenarion börjar jag alltid med att ställa frågan "Vad har du tänkt ska vara med" och efter jag kunnat sätta ut dessa på papper har jag bundit samman dessa med linjer och på så sätt kunnat ge förslag som sedan gett upphov till hinder. "Men du ... Den kinesiska regeringen. Skulle inte den kunna vara styrd av demonen som rollpersonerna stötte på i början? Då har du anledningen till varför regeringen är ute efter rollpersonerna."
/Han som medvetet upprepade sig i inlägget
Personer och företeelser.Om vi antar att vi har ett äventyrs tänkta mål (hitta skatten, döda draken), vad ska ligga "i vägen", konkret?
Förslag på personer:
× Folk som är ute efter samma mål. De kanske vill vinna över draken men av helt andra syften. Kanske för att ta det magiska drakhornet och bli rikets diktator?
× Folk som vill hindra rollpersonerna att komma till målet. Draken kanske har skapat en yrkesgrupp, någon kanske använder drakens namn för att tjäna pengar eller så kanske draken själv sänder ut folk för att förgöra rollpersonerna.
× Folk som styr rollpersonerna undan från målet. Exempelvis är de som kan hjälpa till men kräver gentjänster, de som skapar ett annat mål som verkar ha högre prioritet (kärlek, svek, släktband) samt de personer som är i direkt nöd och söker rollpersonernas hjälp.
× Folk som på annat sätt fördröjer målet. Exempelvis kan någon som är försvunnen men som sitter inne på viktig information, rollpersonerna måste bli accepterade av den gällande kulturen (tjuvar, alver etc), folk som kan tänkas hjälpa men väntar på en viss sak som väder, fester eller andra företeelser.
Förslag på företeelser:
× Pesten.
× Krig.
× Räder av monster.
× Skygghet hos människor.
× Ett grottkomplex eller andra miljöer.
× Fest.
× Väder.
Nu tycker jag förvisso inte att det är så vettigt att tänka "Nu ska jag skapa ett hinder. Jag vill ha någonting som styr undan rollpersonerna från målet", då jag anser att det är inspirationshämmande. Det är helt fel väg att gå genom att tänka ut hindret först. Tänk ut personer, platser, organisationer och sedan när du binder samman allting - "Vad har organisationen med [denna plats] att göra?" - hittar du på hindren.
Det är, åtminstone för mig, lättare att tänka Mystisk man - karta över stad - drake än tänka "Jag vill ha ett fördröjande hinder och sedan någonting som hindrar rollpersonerna från målet". För då sitter man där och undrar "Men vad är det som hindrar rollpersonerna?". Tryck ut saker som är häftiga på ett papper. Ta sedan och bind samman dem med linjer och skriv på varje linje på vilket sätt sakerna hänger samman. Runt 10-15 saker bör du ha med för att få ett scenario som räcker i 1-3 spelmöten.
När jag hjälper andra med scenarion börjar jag alltid med att ställa frågan "Vad har du tänkt ska vara med" och efter jag kunnat sätta ut dessa på papper har jag bundit samman dessa med linjer och på så sätt kunnat ge förslag som sedan gett upphov till hinder. "Men du ... Den kinesiska regeringen. Skulle inte den kunna vara styrd av demonen som rollpersonerna stötte på i början? Då har du anledningen till varför regeringen är ute efter rollpersonerna."
/Han som medvetet upprepade sig i inlägget