Kalil;n319835 said:
Anledningen för mig är att Fate (och AW) blandar sig i dialogen mellan spelare och spelledare. Som skrivet så kan spelledaren i Fate inte bara säga att rummet är "mörkt och luktar formalin". Han ska dra fram postit-lappar och bära sig åt för något som (för mig och min grupp) bara flyter när vi spelar till exempel Shadowrun.
Ja och nej, skulle jag säga. Ja, spelmotorn i Fate är konstant närvarande och styr in alla handlingar i fyra möjliga typer, tvingar alla runt bordet att förhålla sig till aspekter med
invokes/
compels, etc. Men det finns egentligen inget i reglerna som tvingar en att använda några andra föremål än tärningarna. Post-it-lapparna är ju tänkta som ett hjälpmedel och är de i vägen så kan man skippa dem. Vana spelare plockar ut relevanta aspekter ur en löpande beskrivning och behöver egentligen bara bordets medgivande för att använda dem. Samma sak med resten av spelmotorn; när alla är inkörda på systemet behöver man t.ex. inte säga att man försöker sig på en
overcome action, utan alla förstår av det som sägs vad det är för regel som triggas och hur den fungerar.
(Vi är inte ens i närheten av ett sådant flyt, så för oss blandar sig motorn i långt mycket mer än i något annat spel.)