Rymdhamster;n319767 said:
Det är svårt att lyckas i exempelvis svärdets sång, man kan räkna med att det kommer uppstå komplikationer och annat när man försöker göra saker och ting. Det här är ingenting som är dåligt, eller fel, eller brutet. Men det är något man bör vara medveten om innan man skaffar spelet och gör sina rollpersoner inleder hela kampanjen med att försöka sparka in värdshusdörren och drämma en pall i huvudet på värdshusvärden för att hen inte vill ge en informationen man är ute efter.
Det är ju lite semantik här. Är "ja, men..." ett lyckat resultat? Alltså, lyckat men med komplikation? Jag är benägen att tycka det (men har full förståelse för om man inte anser det).
"Jo, vi lyckades bestiga Mount Everest,
men syrgasen tog slut fortare än vi trodde och en storm försenade oss".
"Ja, vi besegrade Gygaxus, men han kom undan, och lyckades sätta en pil i mitt öga. Vi vann slaget, men kanske inte kriget!"
"Ja, jag vann loppet, men alla mina pengar tog slut när jag byggde bilen"
"Ja, jag stod som segrare i duellen men jag fick ett snitt i min Purgiska sidenrock! Och jag som ska på bal ikväll!!"
Så jag skulle säga att det beror på vad man menar med att lyckas. Och om mitt minne inte sviker mig så går det att lyckas alldeles utan komplikationer även med År Noll-motorn. Men att man oftast tar till reglerna i extraordinära situationer. Så allt mynnar ut i ett "det beror på". Det beror på hur man definierar de olika termerna, hur man använder systemet, hur ofta man använder det och vid vilka situationer.
Ska men dessutom försöka jämföra detta med andra system så blir det ju ännu svårare. Jämfört med WFRP? Där man slår slag för det mesta och typ har 34%? Jämfört med Apocalypse World? Jämfört med BRP? Jämfört med Storyteller? Jämfört med EON?
jag skulle säga att överlag är det ju betydligt enklare att lyckas i system som använder sig av principen Say yes or roll dice, eftersom man i många fall har 100% på att lyckas ("Du behöver inte slå, du lyckas") medan man i system som använder fail forward kanske oftare (miss)lyckas med en twist än vad man gör i binära system, där den enda twisten är om man fumlar eller inte. År Noll bygger som bekant på båda dessa principer. Och det blir naturligtvis inte någon rättvis jämförelse eftersom det handlar om olika sätt att spela på.