Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
Hur ofta väljer någon "död"?Spelaren väljer mellan död, death save, eller medvetslöshet.
Hur ofta väljer någon "död"?Spelaren väljer mellan död, death save, eller medvetslöshet.
Borde väl vara aldrig om det är OSR.Hur ofta väljer någon "död"?
37,5%Har du fyra HP kvar och slår skada 1T8, så vet du att det är 50% chans att överleva.
Jag tror kanske inte man slutar respektera döden, men den blir ju i alla fall mer diffus med säkerhetsbälten och andra chanser.Fördelen som jag ser med 0 = död är att det blir tydligt. Har du fyra HP kvar och slår skada 1T8, så vet du att det är 50% chans att överleva. Många HP är långt från döden, få HP är nära. Skapar man skyddsnät och andra chanser så slutar man respektera faran i att vara låg på HP.
Nu är jag ingen spelare av OSR annat än enstaka utflykter men det har väl rimligen med HP-fördelningen att göra. Traskar man runt med 4-7 och ett svärd gör t6 kanske det är mer rimligt med dödsslag än om man har 23 HP.Fördelen som jag ser med 0 = död är att det blir tydligt. Har du fyra HP kvar och slår skada 1T8, så vet du att det är 50% chans att överleva. Många HP är långt från döden, få HP är nära. Skapar man skyddsnät och andra chanser så slutar man respektera faran i att vara låg på HP.
Ja, fast beror väl lite på hur snäll OSR vi pratar omNu är jag ingen spelare av OSR annat än enstaka utflykter men det har väl rimligen med HP-fördelningen att göra. Traskar man runt med 4-7 och ett svärd gör t6 kanske det är mer rimligt med dödsslag än om man har 23 HP.
Påfallande ofta!Hur ofta väljer någon "död"?
Ja... det är ju OSR! En ny karaktär är ju en ny chans att få 18 i åtminstånde en stat =DPåfallande ofta!
… och göra en gubbe som är komiskt dålig på något annat.Ja... det är ju OSR! En ny karaktär är ju en ny chans att få 18 i åtminstånde en stat =D
Det är inga problem, snart nog kommer man stå inför valet att döda eller slå eller leva igen… och göra en gubbe som är komiskt dålig på något annat.
Det är ett mycket stark argument. Att skapa regler för kritiska skador är en slippery slope, plötsligt sitter en och räknar ut blödningstakt och infektionsrisk.0 HP = död har en annan stor fördel: det minimerar mängden regler alla behöver hålla reda på.
… eller bläddra efter sin kritt—tabell och försöker minnas vilken tärning man ska slå.Det är ett mycket stark argument. Att skapa regler för kritiska skador är en slippery slope, plötsligt sitter en och räknar ut blödningstakt och infektionsrisk.
Ok, men om man verkligen inte har en healer i gruppen, och läkedrycker är ovanliga, då finns det ingen chans och det blir ingen dramatik.Yupp, och det är det jag gillar med det. Det finns en chans, men det finns inga garantier. Det har lett till många dramatiska stunder =)
Ja, det är en av sakerna jag tycker sämst om med 5e. Death Saves gillar jag däremot, det är spännande.Jag spelar inte D&D eller OSR för realismens skull. Men det här med att ha 0 HP en runda, och vara uppe och slåss strax därefter, det känns lite väl mycket dataspel tycker jag.
Tvärtom, det finns fortfarande en ypperlig chans att självstabilisera sig själv, och sålunda massor av dramatik =)Ok, men om man verkligen inte har en healer i gruppen, och läkedrycker är ovanliga, då finns det ingen chans och det blir ingen dramatik.