Re: Fraggel-feedback
Tack så mycket för analysen! Mycket av de du säger köper jag rakt av och håller med om. Min tanke om ordningen var i och försig att spelet var så kort att man utan problem skulle kunna läsa igenom det två gånger på kort tid och att andra läsningen då skulle klara upp eventuella frågetecken. Men det är ju en viktig sak att ha i åtanke om man börjar skriva längre spel (vilket jag ju gör =).
Robert Jonsson said:
Vad jag kanske inte gillar är namnet Flex, vilket får mig att tänka på sportbroilers som står där och flexar med sina muskler och tycker de är balla.
Ja, Flex är den som jag inte är riktigt nöjd med själv heller men till slut så var det namnet som jag tyckte minst illa om, så att säga. Se det som ett försök att återerövra ordet från sportbroilerserna
Robert Jonsson said:
Spontant känner jag att "lika mycket som i den egenskap färdigheten relaterar till" hade varit mer balanserat.
Mmm, från början var det tänkt så men sen tänkte jag att det är ju inte alltid som man vill slå mot samma egenskap. Om vi tar en sån sak som "sport" exempelvis så skulle man kunna kobinera den med Styrka eller Flex beroende på vilken sport det var. Och till och med Vett ifall det handlade om mer teoretiska aspekter av sport så som regler eller sporthistoria. Och eftersom antalet tärningar man får slå fortfarande begränsas av egenskapen man man baserar den på för det specifika slaget, inte av hur många tärningar man faktiskt har, så kände jag att om man bara har högt i en egenskap och en färdighet så är man fortfarande extremt begränsad i vad man kan göra så fort slaget baseras på en annan egenskap.
Robert Jonsson said:
men mekaniken kändes lite tillkrånglad med ev. minus för att se hur många tärningar som man skulle slå, sen addition på slaget och slutligen addition av slaget.
Minus? Man tar så många tärningar man har i egenskapen eller i färdigheten, det som är lägst och lägger till en tärning. Man slår tärningarna och adderar egenskapsvärdet på varje tärning. Om ett av tärningsresultaten överstiger svårighetsgraden lyckas man (men man adderar aldrig de olika tärningsresultaten). Är det så krångligt?
Men det är för all del möjligt att det kunde ha skrivits klarare =)
Robert Jonsson said:
Varför är det den person som har högst tärningsslag som vinner om man tävlar mot varandra?
Nej, inte den med högst tärningsslag, den med flest framgångar! Alltså har den som har högst färdighetsvärde mycket större chans att vinna. Att bara jämföra färdighetsvärde är ju tråkigt, då får man inte slå tärningar =) Jag vill ju även att saker som utrustning och hjälp från vänner ska spela in här.