Nekromanti 1000 inlägg, 10 år och ett Fraggelrollspel!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
1000 inlägg redan, och då mitt första konto är försvunnet i forna forumsrensningars oåterkalleliga mörker passar jag på att fira ett godtyckligt tioårsjubileum här på forumet när jag ändå håller på!

Jag tänkte att det var hög tid att jag faktiskt producerade något istället för att bara sitta på häva ur mig inlägg så jag satte mig ner och skrev ihop ett rollspel som handlar om fragglarna.

Fragglarna - ett rollspel!

Mycket nöje!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tack, tack! Jag insåg att jag aldrig skrev ut vilken tärning det är man ska använda, men det kan ju få vara upp till varje SL att bestämma. Tanken var dock T12:or =)

Cissi

Up to no good.
Rymdhamster said:
1000 inlägg redan, och då mitt första konto är försvunnet i forna forumsrensningars oåterkalleliga mörker passar jag på att fira ett godtyckligt tioårsjubileum här på forumet när jag ändå håller på!

Jag tänkte att det var hög tid att jag faktiskt producerade något istället för att bara sitta på häva ur mig inlägg så jag satte mig ner och skrev ihop ett rollspel som handlar om fragglarna.

Fragglarna - ett rollspel!

Mycket nöje!
Finaste Hamstern!

:heart:

Johan K

Gammal & dryg
Man kan aldrig få för mycket fragglar... =)
Grattis föresten till ditt 1000:e inlägg!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Fraggel-feedback

Jag får erkänna att min Fragglekunskap är svag (det är mest ett rosa nostalgiskimmer över hur jag som barn älskade det) och jag sällan brukar gilla lättsmälta komedi-aktiga historier, men jag lovade att komma med kommentarer så här är dem.

Gillar namnet på egenskaperna ork, pepp och vett, eftersom jag tycker de känns väldigt fraggliga samtidigt täcker egenskaperna upp de nödvändiga områdena. Vad jag kanske inte gillar är namnet Flex, vilket får mig att tänka på sportbroilers som står där och flexar med sina muskler och tycker de är balla. De känns inte fraggligt för mig. Hade nog föredragigt något som känns mer fraggligt, böjligt kanske men det är inte perfekt (snabb exkluderas t.ex. inte).

När vi kom in på färdigheter tänkte jag "Oj! Här blev det obalanserat". Du skriver att man får mest ha lika mycket som sin högsta egenskap, vilket känns som en stor fet fälla för balans. Spontant känner jag att "lika mycket som i den egenskap färdigheten relaterar till" hade varit mer balanserat. På så sätt undviker man alla som väljer att köpa 1 i alla värden, utom en egenskap som de maxar. Sen insåg jag att du hade en gräns på 12, men den var inte presenterad då jag läste igenom det hela.

Jag lämnar statistiken och så därhän, för det är inte mitt område men mekaniken kändes lite tillkrånglad med ev. minus för att se hur många tärningar som man skulle slå, sen addition på slaget och slutligen addition av slaget. Väldigt många led och jag fick läsa stycket ett par gånger för att få det rätt i mitt huvud. Kanske skulle gå att trimma antingen förklaringsmässigt eller systemmässigt.

Varför är det den person som har högst tärningsslag som vinner om man tävlar mot varandra? Borde det inte vara den som har högst värde i färdigheten för att signalera att den som har mest kunnande som vinner, inte den som har mest tur?

Gillar samarbetsregeln. Känns helt klart passande och lite fragglig också!

Tyckte om erfarenhetsreglerna med extra tärningar. Kändes som en skoj idé. Men "En fraggelkaraktär kan dock aldrig ha mer än totalt 12 poäng i alla sina attribut och färdigheter" borde stå beskriven under rubriken "Karaktären" tycker jag.

Slutbeskrivningen av Fragglarnas värld är klockren. Den väcker till liv gamla minnen i mig och jag tror nog att jag hade velat ha den först. Även för sådana som inte r bekanta med fragglar sedan tidigare skulle det tjäna på att vara först. På så sätt blir man introducerad till hela konceptet så det är lätt att hänga med i både stämning och regelmässigt.

Formalia

Indrag görs inte i första stycket i en paragraf. Efter en rubrik ska det alltså vara tillbaka i början av marginalen.

Rubriknivåer hade jag gärna sett används. Till exempel att Karaktärens teckensnitt var större och Attribut och Färdigheter något mindre och sen kom vanliga storleken för brödtexten.

Summering

Ett kort rollspel som verkligen fyller sin uppgift att förmedla fraggelkänslan tycker jag. Bra jobbat Rymdhamster!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Fraggel-feedback

Tack så mycket för analysen! Mycket av de du säger köper jag rakt av och håller med om. Min tanke om ordningen var i och försig att spelet var så kort att man utan problem skulle kunna läsa igenom det två gånger på kort tid och att andra läsningen då skulle klara upp eventuella frågetecken. Men det är ju en viktig sak att ha i åtanke om man börjar skriva längre spel (vilket jag ju gör =).

Robert Jonsson said:
Vad jag kanske inte gillar är namnet Flex, vilket får mig att tänka på sportbroilers som står där och flexar med sina muskler och tycker de är balla.
Ja, Flex är den som jag inte är riktigt nöjd med själv heller men till slut så var det namnet som jag tyckte minst illa om, så att säga. Se det som ett försök att återerövra ordet från sportbroilerserna :gremwink:

Robert Jonsson said:
Spontant känner jag att "lika mycket som i den egenskap färdigheten relaterar till" hade varit mer balanserat.
Mmm, från början var det tänkt så men sen tänkte jag att det är ju inte alltid som man vill slå mot samma egenskap. Om vi tar en sån sak som "sport" exempelvis så skulle man kunna kobinera den med Styrka eller Flex beroende på vilken sport det var. Och till och med Vett ifall det handlade om mer teoretiska aspekter av sport så som regler eller sporthistoria. Och eftersom antalet tärningar man får slå fortfarande begränsas av egenskapen man man baserar den på för det specifika slaget, inte av hur många tärningar man faktiskt har, så kände jag att om man bara har högt i en egenskap och en färdighet så är man fortfarande extremt begränsad i vad man kan göra så fort slaget baseras på en annan egenskap.

Robert Jonsson said:
men mekaniken kändes lite tillkrånglad med ev. minus för att se hur många tärningar som man skulle slå, sen addition på slaget och slutligen addition av slaget.
Minus? Man tar så många tärningar man har i egenskapen eller i färdigheten, det som är lägst och lägger till en tärning. Man slår tärningarna och adderar egenskapsvärdet på varje tärning. Om ett av tärningsresultaten överstiger svårighetsgraden lyckas man (men man adderar aldrig de olika tärningsresultaten). Är det så krångligt?

Men det är för all del möjligt att det kunde ha skrivits klarare =)

Robert Jonsson said:
Varför är det den person som har högst tärningsslag som vinner om man tävlar mot varandra?
Nej, inte den med högst tärningsslag, den med flest framgångar! Alltså har den som har högst färdighetsvärde mycket större chans att vinna. Att bara jämföra färdighetsvärde är ju tråkigt, då får man inte slå tärningar =) Jag vill ju även att saker som utrustning och hjälp från vänner ska spela in här.

Robert Jonsson

Som jag sa i går natt, kommenterar ju lite ur synvinkel för ditt framtida skrivande så se det som att jag anmärker lite hårdare än vad jag annars skulle göra för ett rollspel i den här kalibern. :gremsmile:

Rymdhamster said:
Mmm, från början var det tänkt så men sen tänkte jag att det är ju inte alltid som man vill slå mot samma egenskap.
Förståeligt, men som jag skrev. Du fårändå en balans genom att du sätter en gräns i hur mycket man får ha. Den kom dock först senare, så jag reagerade på det då.

Rymdhamster said:
Minus? Man tar så många tärningar man har i egenskapen eller i färdigheten, det som är lägst och lägger till en tärning.
Från rollspelet: Har man 4 nivåer i Matlagning men baserar slaget på Pepp som man bara har 2 i så får man bara slå 1+2=3 tärningar).

Du gör en subtraktion först, innan du kommer fram till 2+1 = 3 tärningar. Det är när du räknar 4-2 för att få 2.

Rymdhamster said:
Är det så krångligt?
Det är mest att det är lite krångligt förklarat, men även att det är lite krångligt med uträckningar och jämförelser. Men inte så det hänger och faller på det. Är ju inte direkt att det är ett regeltungt orllspel. :gremwink:

Rymdhamster said:
Nej, inte den med högst tärningsslag, den med flest framgångar!
Du skrev "Är det oavgjort är det den som har det högsta tärningsresultatet.". Det tolkade jag som tärningsslag (=resultatet som visas på tärningen), inte framgångar. Men om det förtydligas till framgångar är jag med helt på det. :gremsmile:

Rymdhamster said:
Att bara jämföra färdighetsvärde är ju tråkigt, då får man inte slå tärningar =)
Sa du till han som sällan använder sig av tärningsslag och bara jämför värden. :gremwink:

Rymdhamster said:
Jag vill ju även att saker som utrustning och hjälp från vänner ska spela in här.
Det ska det så klart göra. Fraggligt ska det ju vara. :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Robert Jonsson said:
Rymdhamster said:
Minus? Man tar så många tärningar man har i egenskapen eller i färdigheten, det som är lägst och lägger till en tärning.
Från rollspelet: Har man 4 nivåer i Matlagning men baserar slaget på Pepp som man bara har 2 i så får man bara slå 1+2=3 tärningar).

Du gör en subtraktion först, innan du kommer fram till 2+1 = 3 tärningar. Det är när du räknar 4-2 för att få 2.
Appappapp! Försök inte lura mig gosse :gremwink: Varför skulle man räkna 4-2? Nu råkar det funka eftersom det var just 4 och 2. Hade man haft 3 nivåer i matlagning hade det ju enligt din uträkning blivit 3-2=1 alltså 1+1 tärningar att slå? Och det är ju inte rätt =) Baseras slaget på Pepp som man bara har 2 i får man slå max 2 extra träningar för färdigheten.

Eller? Missförstår jag hur du menar?

Robert Jonsson said:
Du skrev "Är det oavgjort är det den som har det högsta tärningsresultatet.". Det tolkade jag som tärningsslag (=resultatet som visas på tärningen), inte framgångar. Men om det förtydligas till framgångar är jag med helt på det. :gremsmile:
Ah, jag lurade mig själv genom att jag upprepade mig på två olika ställen i texten. Slarvigt av mig. Men som du säger så är det ju först när det blir oavgjort i antalet framgångar som man jämför högst tärningsvärde. Och i det läget tycket jag helt klart att det är turen som kan få avgöra =)

Men det är nog mest en smaksak, kan jag tänka mig =)

Robert Jonsson

Rymdhamster said:
Appappapp! Försök inte lura mig gosse :gremwink: [...] Eller? Missförstår jag hur du menar?
Det är jag som missförstår dig - fick för mig det var mellanskillnaden som skulle användas först hur det var formulerat (tror nog exemplet bidrog till förvirringen :gremcrazy: ).