Mein Kritik [SPOILER]
Efter att ha sett filmen på bio igår så kände jag direkt ett brinnande sug efter att såga sönder filmen på ett offentligt internetforum. Så nu är jag här, och här kommer min kritik:
Jag ska gå rakt på sak och säga att Roland Emmerich inte är en av mina favoritregissörer. Tvärt om faktiskt – med ökenrullar som Stargate, Independence Day, Godzilla, The Patriot och The Day After Tomorrow så har han gjort ett ypperligt jobb i att gång på gång lansera sig som en dålig och förutsägbar filmskapare med en
på tok för hög budget för de flesta av sina skapelser.
Nåväl, här nedan har jag sammanställt en lista på allt som jag i stort tyckte var dåligt (en hel del) och bra (väldigt lite):
Anakronismer:
- Permanenta boplatser.
- Vita tänder, smink…
- På tok för moderna och paternalistiska/individualistiska förhållanden (MIN son, MIN far, MIN kvinna… var är den livsnödvändiga kollektivismen?), för att inte tala om den skrattretande avbildningen av förhistorisk ”heder” och ”mod”…
- Överdimensionerade mammutar, som påpekats av tidigare skribenter.
- Orealistiska metoder vid jakt av mammut (
nät??).
- Hästryttare. Hästarna är till råga på allt anakronistiskt välvuxna (det är förvisso alla människorna också).
- Stigbyglar.
- Förekomst av metall (järn??)
- Förekomst av
Gastornis, som dessutom är överdimensionerade (på wikipedia står det att fåglarna i filmen istället är
Phorusrhacidae, vilket i så fall inte nödvändigtvis skulle göra dem överdimensionerade men likväl orealistiska i.o.m. att de levde i Amerika).
- Brutalt överdimensionerad
Smilodon.
- Jordbruk bland stammar i Sahara.
- Förekomst av chilipeppar.
- Förekomst av block och talja på de ondas skepp (vilka i sig har en väldigt orealistisk design).
- Byggandet av pyramiderna vid Giza, sfinxen och omkringliggande tempel…
- Förekomst av papper (de ondas kartor, som dessutom
visar stora delar av Afrikas och fucking Sydamerikas kuster…).
Positiva saker:
- Designen på de afrikanska stammarna.
- Designen på de onda. Den onda gudakejsarens fjolliga kläder och raspiga Sauronröst tilltalade mig på något sätt, likaså designen på hans eunucker med långa lösnaglar och annat pseudoorientaliskt. Definitivt the stuff of rippoffs…
- Bra specialeffekter.
- Jag är svag för fornegyptisk arkitektur. Även om det kändes helt malplacerat och totalt helfel i just den här filmen så shit, de där templen är bara
så stilrena och coola.
Övriga negativa saker:
- För mycket lingvistiskt flummande. “Vi måste följa ormen genom öknen till ormens huvud för att hitta Gudarnas Berg” och sånt pårökt shit gjorde mig bara förvirrad och förtog inlevelsen snarare än att främja den (att nästan alla talade engelska gjorde naturligtvis också sitt för att krossa inlevelsen…).
- Slavjägarledarens morphade röst kändes bara töntig.
- Total avsaknad av blod, gore och sexscener…
- Slutet. Jävla ”från 11 år”-Hollywood-lyckligt-jävla-slut-bullshit.
Vad jag inte heller blir klok på är
vart någonstans Yagahlfolket rent geografiskt har sin anakronistiska permanenta boplats. De onda pyramidbyggarna har uppenbarligen sitt HQ i Giza, Egypten och öknen är då i såna fall Sahara och floden genom öknen Nilen. Jag drar slutsatsen att ”de goda” kommer söderifrån då de följer polstjärnan för att hitta de ondas HQ genom öknen och drar därmed också slutsatsen att Yagahlfolket kommer från någon av Central- eller Västafrikas bergskedjor.
Frågan lyder då i så fall – vad fan gör Mammutarna där????!?!
Huvudpersonerna (”D’regg” och ”Ebola” eller vad fan de hette) har dessutom påtagligt Indo-Europeiska drag medan slavjägarna är personifieringar av ”ond semit”-stereotypen. Oooh, vilken nyansering!
Frågan är också varför slavjägarna beslutar sig för att bege sig
längs med hela jävla Nilen för att hitta slavar att sälja… de kunde ju lika gärna ha åkt till Mesopotamien, Palestina eller vart fan som helst och då hade vi sluppit hela den här förbannat krystade plotten.
Det bör också nämnas i min kritik att jag inte är en expert på stenåldern och reserverar mig för eventuella missar i min stora kritiklista ovan.
Det är i princip allt jag orkar lista just nu för tillfället. Mitt slutord är: vill du se en bra film i stenåldersmiljö, se
Quest for Fire.