Re: Kommentar från Vitulv
Beslutet är just förhastat, eftersom ett årsmöte har ålagt styrelsen att ta upp ett flertal punkter som det ursprungliga förslaget inte beaktar. Jag och andra medlemmar kan med rätta ställa sig starkt kritiska till en styrelse som väljer att ignorera oss. Det ursprungliga beslutet behöver göras om, ifall denna styresle ska ta sitt uppdrag på allvar.
Detta är något jag redan har påpekat flera gånger, och det är den enda drivande orsaken till att jag opponerat mig och lämnat ändringsförslag. Vitulv verkar läsa in lite väl mycket i att jag vid sidan om föreningsmedlem också är redaktör.
Mitt förslag på lösning är simpelt: Presidiet framlägger ett nytt förslag på dagordning som jämkar sig med mitt, och låter sedan styrelsen rösta igenom det. Finns det ändringsförslag på mitt förslag, så visst, då ska de beaktas i beslutsordningen - men det ursprungliga förslaget behöver mötet faktiskt inte bekymra sig så mycket med längre. Låt oss gå vidare.
Först och främst tycker jag diskussionen i denna tråd har virrat in sig allt för mycket på formalia. När ett förhastat beslut har tagits så anser jag att presidiet/mötesordföranden ska ha förtroende att korrigera detta. Detta inte minst eftersom mötet borde ha förståelse för att vi också är här för att lära, och för att vi därför borde ha utrymme att korrigera misstag.Dante said:Vitulv said:Angående punkten "fastställande av dagordning".
<div>Sju
ledamöter av styrelsen har röstat ja till dagordningen, vilket ger
majoritet. Även jag röstar ja, det vill säga åtta ledamöter. Således
borde punkten vara behandlad och klar (eller har jag missförstått hur
lång tid omröstningen skall ta; spelar iofs ingen roll eftersom
majoriteten reda röstat ja).
</div>Bearnie som inte är med i styrelsen bör inte gå in
och lämna förslag om att omröstningen skall ogiltigförklaras. Precis som
Persson skriver så innebär inte yttranderätt samma sak som
förslagsrätt.
Beslutet är just förhastat, eftersom ett årsmöte har ålagt styrelsen att ta upp ett flertal punkter som det ursprungliga förslaget inte beaktar. Jag och andra medlemmar kan med rätta ställa sig starkt kritiska till en styrelse som väljer att ignorera oss. Det ursprungliga beslutet behöver göras om, ifall denna styresle ska ta sitt uppdrag på allvar.
Detta är något jag redan har påpekat flera gånger, och det är den enda drivande orsaken till att jag opponerat mig och lämnat ändringsförslag. Vitulv verkar läsa in lite väl mycket i att jag vid sidan om föreningsmedlem också är redaktör.
Mitt förslag på lösning är simpelt: Presidiet framlägger ett nytt förslag på dagordning som jämkar sig med mitt, och låter sedan styrelsen rösta igenom det. Finns det ändringsförslag på mitt förslag, så visst, då ska de beaktas i beslutsordningen - men det ursprungliga förslaget behöver mötet faktiskt inte bekymra sig så mycket med längre. Låt oss gå vidare.