Nekromanti 1600 kcal om dagen

w176

Förlorad dotter
Jag överraskades i veckan. Jag har bott hos mina föräldrar sen i maj, och därför har jag bytt från mina till deras matvanor. I söndags skulle jag väga en av mina rustninga inför en eventuell försäljning, så jag stiger upp på badrumsvågen för första gången i Maj. Den visar +6 kilo, så det var dags att skärpa till mina matvanor.

Pappa går på Iso-diet nu inför skidsäsongen, och den passar han väldigt bra. Jag däremot... Mår mindre bra på den, så här dag 3.

Problemen är:

1. Bygger på mycket mjökprodukter. Visse som laktos känslig kan jag byta till laktosfria, men det är ändå inte riktigt optimalt. Samt mycket nötter. Visst som nörallergiker klarar jag av solrosfrön och pumpafrön men det blir trist i längden

2. Det stora problemet.
PORTIONERNA ÄR FUCKING GIGANTIASKA 5 GGR OM DAGEN.

Exemepl: Chili sin Carne (lunch)
200g quorn, 200gram bönor, 400gram tomater, 50 gram lök.

EN LUNCH SKA INTE VARA 0.850 kg!

Jag mår rent fysiskt dåligt efter att försökt äta denna lunch. Deras taktik verkar gå ut på att bulka ut all mat skitmycket. Efter varje måltid eller mellanmål mår jag skit illa.

Jag behöver hitta recept men ungeför samma enegibalans som inte går ut på att skitstora portioner! Jag skulle lätt kunna tänka mig en diet på 5 små bitar tårta om dagen. Eller nja. Inte riktigt. Jag är sån människa som gillar lätt mestadels vegitarisk mat.

Jag bör ligga på ca 1600 kcal om dagen, men jag ids inte närings och enegiberäkna allting själv. Jag är inte ute efter någo ectrem LCHF kost heller, även om energibalansen kan förskjutas en del åt det hållet.

Och när det kommer till näring, träning och matlagning har jag tid och kunskaper att laga allt från grunden. Men att energiberökna allt skulle bli trist och drygt.

Har någon koll på någon annan bra lösning?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det jag skulle rekommendera är att bygga upp en grupp basmoduler och sedan komponera rätter på det. Jag har exempelvis i perioder levt på sallad, där skulle det se ut något i den här stilen:
(Jag har hämtat kalorimåtten här)
Grund (välj en, alla är på 150 kalorier):
180 g bulgur
120 g pasta penne
120 g ris
170 g potatis

Grönt:
Jag har en bla på 200-300g sallad, gurka, tomat och lök, detta är max 200 kalorier.

Köttigt (150 kalorier):
75 g rostbiff
100 g stekt kyckling

Nu är jag inte bara såhär tråkig, men jag tror att poängen går fram ;-)
Bygg upp ett gäng standard-rätts-moduler helt enkelt och blanda dessa.

w176

Förlorad dotter
Den här versionen verkade smart,,, fram till dess att jag började räkna på det.

Erm. 120 g ris, är ca 1,5 dl, vilket när man kokar det innbär att man bejöver 3 dl vatten cilket ger... 4,5 dl ris.

En fucking halvliter ris!

Übereil

Swashbuckler
Det är folk som dig som gör att jag får för lite mat på restauranger!!! *Pekar finger anklagande på w176*

Übereil, som brukar koka 2 dl ris till sig själv när han ska äta ris.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Oavsätt så får du ju såklart fixa det här för din egen mat, men det är ju beräkna en gång, använd många.

w176

Förlorad dotter
Jo, och har man redan bestämt att varje måltid ska innehålla x många kalorier så går det snabbt att kolla upp även oväntade livsmedel.

Och att hålla koll på energibalansen mellan kolhydrater, protein och fett verkar inte heller oöverstigligt.

rjonas

Hero
Jag lärde mig ungefär hur mycket 100 kcal är i matväg och hur mätt det gör mig. Därefter tog jag 16 spelkort och la i bakfickan. 15 med blå rygg och ett med röd rygg.

Varje gång jag åt 100 kcal så tog jag det översta kortet i leken och la i botten av leken. Sen snärtade jag ihop paketet med en gummisnodd som ett slags bokslut. Om det röda kortet hann dyka upp under dagen visste jag att jag ätit min ranson. Om det röda kortet inte dykt upp kunde jag festa upp den på kvällskvisten.

På detta viset var det lättare för mig att "hålla budget" utan att för den skull föra bok över varje enskild ingrediens. Att ha en stympad kortlek i fickan kändes dessutom bra. -Gamer som jag är. :gremsmile:

Sereg_UBBT

Swashbuckler
rjonas said:
Jag lärde mig ungefär hur mycket 100 kcal är i matväg och hur mätt det gör mig. Därefter tog jag 16 spelkort och la i bakfickan. 15 med blå rygg och ett med röd rygg.

Varje gång jag åt 100 kcal så tog jag det översta kortet i leken och la i botten av leken. Sen snärtade jag ihop paketet med en gummisnodd som ett slags bokslut. Om det röda kortet hann dyka upp under dagen visste jag att jag ätit min ranson. Om det röda kortet inte dykt upp kunde jag festa upp den på kvällskvisten.

På detta viset var det lättare för mig att "hålla budget" utan att för den skull föra bok över varje enskild ingrediens. Att ha en stympad kortlek i fickan kändes dessutom bra. -Gamer som jag är. :gremsmile:
en roligare variant är att ha en tarotkortlek - när döden kommer upp så är man... död.

rjonas

Hero
Ja det funkar. Annars kan man använda de nya Fortune Cards till D&D. Har du dragit +1 i AC får du gå med kung fu-garde hela vägen hem.

Cybot

Mest spelbar
Necross said:
Alrighty! Men hur mycket _är_ egentligen 100 kcal?
Allt detta är cirka 100 kcal:
Cirka 33 gram pasta.
1½ Banan
10 plommon (inte rekommenderat :gremsmirk:)
120 gram potatis (beroende på sort)
30 gram brie ost
50 gram bröd
2 glas juice
125 gram lök
125 gram frysta ärtor
50 gram röd/gul paprika
75 gram majs.
700 gram champinjoner
70 gram kycklingfile
70 gram fläskfile
50 gram blandfärs.
½ grillad skiva fläskkotlett

Eksem

Champion
Värdet på pastan där verkar lite off, det är snarare ett motsatt förhållande, att 100 gram pasta är 300 kalorier.