Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Hej,
Götterdämmerung finns ju, med det har ju de nackdelarna att det är mycket generiskt monster över det, att regelsystemet är ruskigt trad, magisystemet är galet spretigt och det inte är speciellt skräckigt.
Så jag vill göra ett bra (bättre?) Götterdämmerung (yey!). Mina tankar på det här är följande
1. Unifiera regelsystemet och skära ner det. Följande saker ska göras om:
- Klasser, kan ersättas med någon form av lifepath system.
- Mängden färdigheter
- Magisystemet, mer om det sen.
- Balans under karaktärsskapandet?
2. Magisystemet känns väldigt spretigt. Jag funderar på om man inte skulle kunna unifiera det under någon variant av religiös magi där man antingen får effekter av stark tro, demonologi och nummerologi. Jag har någon luddig ide om sympatisk- eller projektionsmagi också, typ voodoodocka varianten, men i sådana fall så tror jag det ska vara antingen eller, och jag lutar mer på religiös magi i sådana fall.
3. Låna allmänt från Trail of Cthulhu/Gumshoe och slå ihop det med Kranks eminenta förslag med skräck och taggar.
4. Aldrig prata om monster kanske, utan bara diskutera rykten och sedan ge en verktygslåda för att skapa dessa?
Vad tror ni?
Götterdämmerung finns ju, med det har ju de nackdelarna att det är mycket generiskt monster över det, att regelsystemet är ruskigt trad, magisystemet är galet spretigt och det inte är speciellt skräckigt.
Så jag vill göra ett bra (bättre?) Götterdämmerung (yey!). Mina tankar på det här är följande
1. Unifiera regelsystemet och skära ner det. Följande saker ska göras om:
- Klasser, kan ersättas med någon form av lifepath system.
- Mängden färdigheter
- Magisystemet, mer om det sen.
- Balans under karaktärsskapandet?
2. Magisystemet känns väldigt spretigt. Jag funderar på om man inte skulle kunna unifiera det under någon variant av religiös magi där man antingen får effekter av stark tro, demonologi och nummerologi. Jag har någon luddig ide om sympatisk- eller projektionsmagi också, typ voodoodocka varianten, men i sådana fall så tror jag det ska vara antingen eller, och jag lutar mer på religiös magi i sådana fall.
3. Låna allmänt från Trail of Cthulhu/Gumshoe och slå ihop det med Kranks eminenta förslag med skräck och taggar.
4. Aldrig prata om monster kanske, utan bara diskutera rykten och sedan ge en verktygslåda för att skapa dessa?
Vad tror ni?