Nekromanti Att hålla koll på indie-rollspelen

Skuggvarg

Hero
I have a dream...
Nä, men allvarligt talat...jag har en idé, som skulle kunna underlätta vardagen för rollspelsmakarna, och de som är intresserade av indie-rollspelen.

(Ni får ursäkta att jag skriver det här inlägget på både rollspelsmakarforumet och rollspel.nu-forumet, men det kändes som att det passade in på båda ställena. Om nån admin känner för att flytta på ett av inläggen får denne gärna göra det.)

Den sida på siten som idag är tillägnad indie-rollspelen består ju bara av en liten list ute i högra kanten, och man får plocka upp respektive rollspel ett och ett. Det känns som att många missar rollspelen då, man kanske plockar upp ett par-tre stycken, men inte fler.
Därför tror jag att det vore bättre om man istället samlade alla rollspel som hittills finns på siten, tillsammans med alla rollspel som är på gång, och presenterade dem på samma sida, uppradade direkt under varandra i bokstavsordning, komplett med kategoribeskrivning, beskrivning av rollspelet, spelmakarens/spelmakarnas kommentarer (som de själva kan komma åt att uppdatera), länk till rollspelet så att det går att ladda ner, och länk till hemsidan. Det skulle kunna se ut så här:

Rollspelet Rollspel (Oseriös humor)
Rollspelet Rollspel är ett rollspel som handlar om att spela rollspel i en rollspelsvärld och blablabla...

Konstruktörens kommentar:
Ja, inte är det mycket att skriva om det här, eftersom det bara är ett upplysande exempel...

Rollspelet Rollspel

Hemsida

Jag tror att det skulle bli mycket översiktligt, eller är jag helt fel ute nu? Det skulle vara en stor fördel för rollspelsmakarna, som skulle kunna skylta lite bättre med sina exemplar, och lite lättare för folk att hitta vad de vill ha. Men det här är ju bara ett förslag och ett exempel på hur det skulle kunna se ut.

/Skuggvarg

kalcidis

Hero
en bättre presentation av alltihop så att det blir mer överskådligt (som du säger) skulle absolut inte vara ngt negativt.

Det är det jag ser som ett av de större problemen med just indiescenen (fortfarande rollspel vi snackar om, så ni behöver inte ta fram company flow-plattorna och påpeka att de är enkla att hitta) att man inte vet vart man ska hitta rollspelen och dessutom inte vet ett smack om vad det är för ngt som finns.

Det fanns en kille som hade lagt upp en lista över alla de gratis rollspel han hade hittat som han tyckte var värda att nämna. Det var nog över 50 stycken kompletta sådana och ändå så är det nog knappast en tiondel av de som finns.

Så att göra det mer överskådligt är bara av godo. Bra idé.

Skuggvarg

Hero
Samlande lista

Jag kanske själv skulle samla de rollspel jag stöter på, och lägga upp en lista över dem, på min hemsida? Hmm...*frestande tanke*

/Skuggvarg - som nog har tänkt lite för mycket nu och är farligt nära att faktiskt genomföra idén

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tror tyvärr inte att det är en bra idé att ha rollspel som är på gång på samma sida som färdiga rollspel. De rollspel som är på gång skulle totalt dränka de färdiga och eventuellt leda till att den som letar igenom sidan ger upp efter att ha tittat på en mängd halvfärdiga projekt. Det måste också finnas något minimikrav för att ett rollspelsprojekt ska få ta plats. Jag funderar till exempel på ett gangsterrollspel, som just nu enbart är en (1) A4 sida med kludd, lite osorterade tankar och arbetsnamnet "Mind the Oranges Marlon!" Det känns lite för tunnt för att inkludera på en sådan sida.

Annars låter det som en bra idé. En sida med färdiga rollspel och en sida med pågående projekt skulle nog kunna fungera. Problemet är bara att engagera någon till att designa om sidan.

En annan tanke är också att om det finns något ställe där betyg är intressanta, så vore det väl på de olika rollspelen, så att nya besökare kan se vilka av nätrollspelen (OBS! Försök att lansera en annan term än independent- eller gratisrollspel), som uppskattas av andra. Ännu bättre vore det om man hade möjlighet att skriva in recensioner vid varje rollspel, men det skulle kräva ännu mer jobb på den nya sidan.

...och en oseriös fråga: Hur många kommer att döpa om sina rollspel till Aaaaargh-rollspelet, för att få stå först i listan?

/tobias

kalcidis

Hero
Subject: Re: Att hålla koll på indie-rollspelen

Jag tror tyvärr inte att det är en bra idé att ha rollspel som är på gång på samma sida som färdiga rollspel. De rollspel som är på gång skulle totalt dränka de färdiga och eventuellt leda till att den som letar igenom sidan ger upp efter att ha tittat på en mängd halvfärdiga projekt
det är ju sant att de ofärdiga projekten skulle ha tendens att ta över. Men sånt behövs det ju inte två olika sidor för, det räcker med att man lägger in en sorteringsfunktion där man kan välja vad man vill ha för rollspel (inte bara kompletta eller ej, det kan ju även vara intressant med vilka genres det är, författare, storlek osv osv).

...och en oseriös fråga: Hur många kommer att döpa om sina rollspel till Aaaaargh-rollspelet, för att få stå först i listan?
Ingen, för alla inser att Aaaaah-rollspelet låter mindre död och mer orgasm (plus att det kniper förstaplatsen från aaaaargh-rollspelet utan problem).

Skuggvarg

Hero
Två listor är nog bra. "Färdiga rollspel", och "rollspel på G", typ. Hade själv tänkt börja leta lite och fixa en lista till min egen site. Jag tänker dock varken betygsätta eller recensera dem.

/Skuggvarg - vars rollspel Andor kommer att stå ganska långt upp på listan, följt av Castlevania, Cards, och Darkworld

Skuggvarg

Hero
Re: Samlande lista

Jo. Men det är långt ifrån alla som glor på webringen. Vissa föredrar en lista (t.ex. jag). Det skadar inte att göra en lista också.

/Skuggvarg

darker

Veteran

obs! missförstå mig icke! Personligen tycker jag att alla borde samla de rollspel man hittar på en eventuell hemsida också! Ju fler, desto bättre! :gremwink:

so go for it!

kalcidis

Hero

jag skulle iofs vara glad om listan inte bara inriktade sig på svenska spel utan även på engelskspråkiga sådana också.

Skuggvarg

Hero

Men då riskerar det att mynna ut i ett ofantligt stort projekt. Se bara hur många som pysslar med egna rollspel här på forumet. Det finns ännu fler rollspelsmakare som inte ens besöker det här forumet. Och utöver det så finns det då alla engelska indie-rollspel. Jag kommer att begränsa det till den svenska delen.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Fel termer?

"Försök att lansera en annan term än independent- eller gratisrollspel"

Okej, "gratisrollspel" låter lite illa...men vad är det för fel med independent? Och eftersom du själv inte gillar dessa ord, så kanske du har något annat förslag? Jag menar, konstruktiv kritik är ju alltid bättre än kritik.

/Skuggvarg

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nätrollspel

"Försök att lansera en annan term än independent- eller gratisrollspel"

Okej, "gratisrollspel" låter lite illa...men vad är det för fel med independent? Och eftersom du själv inte gillar dessa ord, så kanske du har något annat förslag? Jag menar, konstruktiv kritik är ju alltid bättre än kritik.
Jag uttryckte mig lite slarvigt. Min mening betydde egentligen det här: "[Detta är ett] försök att lansera en annan term än independent- eller gratisrollspel." Jag tycker alltså att nätrollspel är ett bra namn på det som avses när vi talar om independent-rollspel här på forumet. Det gemensamma för spelen är ju faktiskt att de finns tillgängliga gratis på nätet.

/tobias

darker

Veteran
Re: Nätrollspel

hold your horses... nätrollspel kan ju förknippas med "onlinespel", morpg eller mmorpgs...
Dessutom finns det flera independentspel som finns i pappersform. Dessutom behöver inte independent rollspel automatiskt betyda "gratis", även om det i de allra flesta fall är det.

Denna diskussion har ägt rum förr, vill jag minnas... :gremsmirk:

Hur blev utgången då?

Rising

Vila i frid
"Alternativa rollspel"?

Vindhand tog upp ett bra argument mot "independentrollspel", och det var att det inte fanns några stora, profithungriga bolag i rollspelsbranschen på samma sätt som det finns i musikbranschen (där independent-temren brukar användas). Alla rollspel förutom möjligen D&D är således att betraka såsom "independentrollspel".

Jag tycker "alternativa rollspel" är bra, om man ska göra en lista över spel som man kan ladda ner över internet. De är ju då ett alternativ till rollspelen man köper i affärerna. Dessutom hör det ju till att dessa gratisrollspel på något vis måste ta till alternativa medel för att kunna attrahera en publik. Förutom Krilles kreationer så kan ju knappast något alternativrollspel utmana de professionella rollspelen på deras egen planhalva.

/Rising

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Nätrollspel (nu även OT)

hold your horses... nätrollspel kan ju förknippas med "onlinespel", morpg eller mmorpgs...
Det har du rätt i. Jag brukar försöka glömma bort att den typen av spel finns (alla typer av dataspel där du slår ihjäl orcher och drakar brukar kallas för rollspel och det vägrar jag acceptera).

/tobias

Skuggvarg

Hero

Sant. Hur vore det med "Fria rollspel" då? Free på engelska betyder ju både fri och gratis, och spelen är ju i 99% av fallen gratis, och fria från förlag, de är helt egenproducerade.

/Skuggvarg

Nätrollspel kan även vara PBeM:s eller PBF:s, så det är nog ingen bra term.

/Black Dwarf, som håller på med PBF :gremsmirk:

darker

Veteran

ja, det är bättre... kanske blandas ihop med "friform".
Men jag måste instämma med många andra. Independent, amatör, indie, hemmapul och hobbybasis är förtillfället nog de bästa termerna och de florerar redan här i forumet. Givetvis finns friheten att kalla det vad man vill, speciellt om man skall samla dem på en egen hemsida och själva namnet är väl inte det viktigaste, bara det inte går att misstolka eller blanda ihop med något annat.

Jag tycket dessutom att du kom med det bästa förslaget sist... :gremgrin:
nämligen: "egenproducerade"

mvh