Nekromanti Att hålla koll på indie-rollspelen

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Ang. Citationsteknik: (OT)

De stora profithungrande bolagen, det vill säga främst WoTC och Palladiums största spel D&D samt Rifts är skit så det där stämmer inte.

Även om jag personligen kan hålla med dig så är detta uppenbarligen inte fallet. Ett företag blir inte stort utan kunder, och D&D har sålt i milliontals exemplar.

Vad sedan gäller rollspelsföretag så finns det garanterat undantag, men vad brukar man säga om undantag?

Det enda jag vill ha sagt är att profithunger i det här fallet känns aningen malplacerat.

FFF

Veteran

och D&D har sålt i milliontals exemplar
Det säljs en djävla massa bantningspreparat som inte har någon som helst effekt också, det gör dem inte bra. Att det finns efterfrågan behöver inte betyda att produkten är bra.
I detta fall är det ju en smakfråga, ingen kan säga sig sitta på en universellt bra smak, jag tycker inte att D&D eller Rifts är bra alls men det är tydligen miljontals amerikaneser som gör det.

FFF

Veteran
Re: Ang. Citationsteknik:

Tja, jo... The big five dominerar rätt hårt. I amerika har de 85% av all försäljning, och tar du från resten bort storstjärnornas egna bolag (madonnas Maverick, bl.a) så blir det mest små, independentbolag kvar.
Försäljningen, ja. Men nu var det väl utbudet du måste ha syftat på, annars skulle du väl inte ha tagit upp rollspel i sverige som maximalt säljer några tusen exemplar?
Har jag missförstått dig? Det finns ju färre riktigt stora rollspelsproducenter nu mera så de plockar några färre marknadsandelar än vad majorskivbolagen gör men principen är väl fortfarande densamma även om det är i mindre skala.

Det är de säkert, men är resten independent? Är Neogames independent? Tja, om de nu är det, är "independentspel" då en bra term på de gratisrollspel/hobbyrollspel/amatörrollspel/alternativa rollspel som den här tråden handlar om?
Jag vet inte tillräckligt mycket för att kunna uttala mig om just NeoGames, antagligen är de inte independent, men vad har det med saken att göra? Antagligen är de inget storföretag heller, det finns väl inget som säger att de måste vara något av det?
Termen indierollspel fungerar utmärkt ändå, för när det rör sig om rollspel så är väl ett oberoende rollspel utgivet oberoende av rollspelsförlag alls, eller? Det är i alla fall så jag tolkat begreppet.
Jag antar att utifrån de premisserna så är det bara rävsvans som kvalificerar sig. Men jag vet inte speciellt mycket om någon av dem.

Morgoth

Swashbuckler
*kliar sig förvirrat* VAD är det här?

Nu blev jag riktigt förvirrad. Try as I may, har jag verkligen inte lyckats hänga med i någon av edra argument. Det känns som ni bara studsar subjektiva åsikter på varandra... ta det här exemplet:

Entomophobiac: -och D&D har sålt i milliontals exemplar
FFF: Att det finns efterfrågan behöver inte betyda att produkten är bra

Vad vill ni? Den här lilla utlöpargrenen skapades på Rising studsade lite teorier om "independent" är ett bra namn för rollspel som är gratis, eller för rollspel man inte kan leva på överhuvudtaget. Jag, menar lägg av grabbar! Min hjärna kokar sönder av alla konstiga argument!

Och dessutom, för att göra piken lite effektivare, var snälla att åtminstona acceptera varandras åsikter. Det har dryftats mycket vad rör det mig om du tycker yadi yadi och det är inte särskilt effektivt för att mjuka upp lederna och spänna igång debattsinnet (det är snarare billig provokation). Acceptera varandras åsikter, men försök inte debattera för varför din åsikt är bäst.

Skuggvarg

Hero
Dock ingen uppgift som lockar mig alltför mycket. Jag är för övrigt inte särskilt bra på programmering.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Om ordens positiva/negativa klang

Själv uppfattar jag "feminism" som ett extremt negativt ord.
Men oavsett om man kallar gratisrollspelen för gratisrollspel, amatörrollspel, hobbyrollspel, independentrollspel, eller nåt annat, så kommer det alltid att finns en grupp människor som relaterar negativt till det man väljer att kalla det.

/Skuggvarg

entomophobiac

Low Prep High Play

Det säljs en djävla massa bantningspreparat som inte har någon som helst effekt också, det gör dem inte bra. Att det finns efterfrågan behöver inte betyda att produkten är bra.

Det tänker jag däremot inte kommentera, eftersom det är en ganska subjektiv åsikt...

Jag säger såhär: tycker andra att D&D är bra, så är det helt ok. Det rör ändå inte mig personligen vad andra spelare använder för spel. Det jag vill ha sagt är att det inte gör WotC till ett "profithungrande företag," mest för att jag inte tycker om ordföljden :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Ideella rollspel?

Jag håller med om att amatör är en olämplig term.

Klangen har jag nog inga problem med personligen, men däremot är den termen redan "tagen", på sätt och vis. Det brukar nämligen användas för att beteckna table top-rollspel för att skilja företeelsen från avancerade rollekar med sexuella inslag (Rollspel.se, någon?), liksom från pedagogiska och terapeutiska metoder där en form av rollspel används (Piff och Puff, någon?). Bland annat Sverok använder termen, varför den torde vara tämligen etablerad för att man inte ska använda den i independent-sammanhang.

Risken för sammanblandning känns dock ganska liten. Det verkar vara sällan folk talar om dessa olika företeelser i samma andetag annat än för att påpeka hur olika de är. Men visst, det är kanske bäst att undvika överlappning.

Det är väl bara jag som inte har koll på musikbranschen i allmänhet och på populärmusik i synnerhet, men jag får verkligen inte några sådana associationer. Jag förknippar möjligen "independent" med independent-film, vilket i sin tur är en ganska trevlig association. Det implicerar nämligen ett lite smalare innehåll som inte enbart riktar sig på en massmarknad - jag brukar faktiskt föredra lite mindre breda koncept vad gäller rollspel.

Det är dock inte precis ont om sådana ens i den "etablerade" delen av hobbyn. Hur brett är Sailor Moon på en skala? :gremgrin:

IMHO är "independent" även i "independent"-film där i betydelsen av oberoende av de stora filmbolagen. Utan att närmare gräva i sådan films olika kvaliteter så har producenterna av dem fortfarande mycket gemensamt med alla rollspelsföretag (förutom möjligtvis ett par som börjar på W).

Visst, men jag tycker mig fortfarande inte se några vettiga alternativ till indendent-termen. Och jag tror också att ordet med tiden kommer att få sin egen betydelse i rollspels-sammanhang, precis som "oberoende" knappast har sin strikt lexikala betydelse i musik- eller filmsammanhang numera. Att det sedan finns folk som får rent politiska associationer av ordet säger nog mer om vederbörande själv än om någonting annat...

Jag ser inget glupande behov av termen så bristen på alternativ stör mig inte det minsta. Det finns ingen enhetlig kategori som saknar namn på ett besvärligt vis. Det finns gratisrollspel man kan ladda ned. Det finns kommersiella rollspel som är avsedda för försäljning på ett eller annat sätt. Den gränsdragningen är ganska klar och klarar av de flesta spelen.

Om man prompt vill skilja kommersiella rollspel producerade utan egentligt vinstintresse (man vill bara hålla förlusten rimlig) från "reguljära" rollspel (där producenten siktar på att gå med vinst) så är nog "Ideella rollspel" en bättre kategori IMHO. Som i "[color:\\"blue\\"]Detta rollspel är skapat på ideell basis. Kostnaden för produkten avser huvudsakligen täcka tryck och distribution.[/color]".

"Ideell rollspelsskapare" har väl en ganska positiv klang? :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Re: Ideella rollspel?

"Om man prompt vill skilja kommersiella rollspel producerade utan egentligt vinstintresse (man vill bara hålla förlusten rimlig) från "reguljära" rollspel (där producenten siktar på att gå med vinst) så är nog "Ideella rollspel" en bättre kategori IMHO. Som i "Detta rollspel är skapat på ideell basis. Kostnaden för produkten avser huvudsakligen täcka tryck och distribution."."

Problemet är att termen säger precis lika mycket (eller lite) som "independent", för det är nämligen precis vad som gäller för de flesta rollspel som trycks och distribueras, speciellt här i Sverige.

Så jag hävdar fortfarande att independent är en bra term, om man ser "independent" i betydelsen "oberoende av etablerade aktörer". Och då klarar man fortfarande gränsdragningen. Det finns etablerade aktörer som har ett varumärke, som syns i butik, och som till och med kan släppa gratisversioner av sina spel. Och det finns oberoende aktörer som inte är beroende av försäljning av sina produkter, utan kan genom begränsade kundkretsar och ökade kundåtaganden sprida sina rollspel till ringa eller ingen kostnad, men som man därigenom sällan eller aldrig ser i butik.

Vindhand

Myrmidon

Problemet är att termen säger precis lika mycket (eller lite) som "independent", för det är nämligen precis vad som gäller för de flesta rollspel som trycks och distribueras, speciellt här i Sverige.

Eh, nej. Neogames drivs inte på ideell basis. Inte Riotminds heller. Rävspel är jag tveksam om men det började som ett vinstdrivande företag och är det nog fortfarande. Västmark 2 var ideellt. Västmark 3 är antagligen det också (men slutar vara det om du försöker tjäna pengar på det). En skarpare avgränsning än så är nog svårare att få och "independent" ligger långt från denna skärpa.

Så jag hävdar fortfarande att independent är en bra term, om man ser "independent" i betydelsen "oberoende av etablerade aktörer".

Som Riotminds förförra året då t.ex? Eller Guardians of Order när de kom? Eller i princip alla andra nystartade rollspelsföretag, oavsett vad deras planer för framtiden är?

Det som avgör om ett företag är "etablerat" eller inte är dess framgång. Det innebär ju att "independent" nästan skulle vara synonymt med "misslyckat" eller "nytt" i många fall. Inte helt önskvärt IMHO.

Krille

Super Moderator

"Eh, nej. Neogames drivs inte på ideell basis. Inte Riotminds heller. Rävspel är jag tveksam om men det började som ett vinstdrivande företag och är det nog fortfarande."

Så som jag uppfattat "vinstdrivande" så brukar det betyda "ett resultat över noll". Dessutom underlättar det om de "anställda" kan ta ut en lön från företaget också utan att resultatet rasar under noll. Om det blir nollresultat och man inte kan ta ut lön så är i alla fall jag benägen att betrakta verksamheten som ideell.

Mig veterligen är Carl Johan Ström den enda i Sverige som kan ta ut en lön och fortfarande ha ett resultat över noll. Vad som gör Riotminds, Neogames och Rävspel till "etablerade" är inte att de är vinstdrivande, utan att de har en etablerad kundkrets.

"Som Riotminds förförra året då t.ex? Eller Guardians of Order när de kom? Eller i princip alla andra nystartade rollspelsföretag, oavsett vad deras planer för framtiden är?"

Typ. Så länge som en aktör inte har en kundbas så är det inte etablerat, IMHO.

"Det som avgör om ett företag är "etablerat" eller inte är dess framgång. Det innebär ju att "independent" nästan skulle vara synonymt med "misslyckat" eller "nytt" i många fall."

Eller helt enkelt bara "jefligt smalt" eller "inte ute i butik".

Vindhand

Myrmidon

Så som jag uppfattat "vinstdrivande" så brukar det betyda "ett resultat över noll". Dessutom underlättar det om de "anställda" kan ta ut en lön från företaget också utan att resultatet rasar under noll. Om det blir nollresultat och man inte kan ta ut lön så är i alla fall jag benägen att betrakta verksamheten som ideell.

Om det är _syftet_ att det skall bli så är verksamheten ideell. Om folk däremot hoppades på att få ut någon form av lön är det bara kommersiellt misslyckat. Skillnaden är ganska stor.

Mig veterligen är Carl Johan Ström den enda i Sverige som kan ta ut en lön och fortfarande ha ett resultat över noll. Vad som gör Riotminds, Neogames och Rävspel till "etablerade" är inte att de är vinstdrivande, utan att de har en etablerad kundkrets.

Jag har svårt att tro att ingen annan i sverige skulle få lön av någon form. CJS är den enda som lever på sin verksamhet, men allt finns det frilansare och anställda som får i.a.f. litet lön. Jag vill dra mig till minnes att du t.ex. har sagt att du fått "en symbolisk summa" för Alver eller något sådant.

Typ. Så länge som en aktör inte har en kundbas så är det inte etablerat, IMHO.

Japp, det håller jag med om. Det jag inte håller med om är att "independent" eller definitionen "inte etablerat" är en särskilt bra term. Problemet med den är just att den även passar in på misslyckade kommersiella aktörer eller nystartade dito. Det är ju inte precis en välklingande term för folk som skapar rollspel på hobbybasis IMHO :gremtongue:

Även rollspel producerade på hobbybasis kan f.ö. ha en "kundbas", vilket är ytterligare ett argument för att det är en opassande definition...

Krille

Super Moderator

"Om det är _syftet_ att det skall bli så är verksamheten ideell. Om folk däremot hoppades på att få ut någon form av lön är det bara kommersiellt misslyckat. Skillnaden är ganska stor."

Jupp. Upprop till alla kommersiella spelskapare (dvs de som tar betalt för sina spel på något sätt) som skulle råka läsa här: hur många av er förväntar sig någon form av lön annat än att trycket blir bekostat och ni får en massa glada tillrop?

"CJS är den enda som lever på sin verksamhet, men allt finns det frilansare och anställda som får i.a.f. litet lön. Jag vill dra mig till minnes att du t.ex. har sagt att du fått "en symbolisk summa" för Alver eller något sådant."

Jo, som bekant var det något som Target var rätt ökänt för att inte göra.

"Problemet med den är just att den även passar in på misslyckade kommersiella aktörer eller nystartade dito."

...och problemet med det är?

"Även rollspel producerade på hobbybasis kan f.ö. ha en "kundbas", vilket är ytterligare ett argument för att det är en opassande definition..."

Det är just därför som jag ser mig som varande i gränslandet mellan "independent" och "etablerad".

Vindhand

Myrmidon

Jo, som bekant var det något som Target var rätt ökänt för att inte göra.

Mjo, men target betalade lön till sina anställda (som jag förstått det). Poängen är att gränsen till "ideellt spelskapande" inte är så vag som du vill få den till. :gremtongue:

...och problemet med det är?

...tydligen en smaksak. Jag tycker det är fånigt att gruppera folk som skapar spel enbart i hobbysyfte tillsammans med sådana som vill konkurrera ut WotC men just börjat eller misslyckats kapitalt. Det är naturligtvis bara min åsikt :gremcrazy:

Det är just därför som jag ser mig som varande i gränslandet mellan "independent" och "etablerad".

Se upp så att du inte snubblar på taggtråden mellan Ideell och Kommersiell :gremwink: