Nekromanti 1920-tal

Nemesis_UBBT

Warrior
Nån som kan ge mig lite info om 20-30-talet (eller skicka mig till en passande tråd), typ hur mycket "modernitet" som hade dykt upp i småstäderna/byarna, hur telefoni fungerade, vad man hade för bilar, klädstil, levnadsstandard o.s.v.

PAX

Jordisk Äventyrare
CoC Investigator's Companion

Har allt du vill veta. Väl spenderade pengar.

Nemesis_UBBT

Warrior
Re: CoC Investigator's Companion

Du kännes tydligen inte mig... Jag "spendars" inte pengar på rollspel. Vill jag ha ett regelsystem tar jag ett gratis-spel, annars kör jag friform. Just nu håller jag på med ett äventyr inspirerat av HPL-noveller, därför är det bra att ha lite 20-talsinfo...

Troberg

Sinister eater

Du kännes tydligen inte mig... Jag "spendars" inte pengar på rollspel. Vill jag ha ett regelsystem tar jag ett gratis-spel, annars kör jag friform. Just nu håller jag på med ett äventyr inspirerat av HPL-noveller, därför är det bra att ha lite 20-talsinfo...
Bakgrundsinfo är väl aldrig fel, även om man kör systemlöst eller med gratissystem? Att den råkar vara presenterad ur ett rollspelsperspektiv gör den bara mer användbar än en generell faktabok?

Nemesis_UBBT

Warrior

Bakgrundsinfo är väl aldrig fel, även om man kör systemlöst eller med gratissystem? Att den råkar vara presenterad ur ett rollspelsperspektiv gör den bara mer användbar än en generell faktabok?
Faktum kvarstår att jag INTE spenderar pengar på rollspel... Men visst, om nån kan skänka mig ett ex. gratis skulle det vara jättebra. Eller vad menade du?

Troberg

Sinister eater

Faktum kvarstår att jag INTE spenderar pengar på rollspel...
Då är det nog bara att inse att du är rökt.

Tänk så här. Hur mycket tid spenderar du på rollspel? Är det värt att betala lite för att öka utbytet av den tiden?

Om du hyr en videofilm (två timmars underhållning), hyr du då en bra film du verkligen vill se för 50 kr eller hyr du en skräpfilm för en tia? I det fallet har man gjort ett val att kvalite kostar 20 kr/h. Är det så konstigt att göra ett liknande val avseende rollspel?

Nemesis_UBBT

Warrior

Då är det nog bara att inse att du är rökt.

Tänk så här. Hur mycket tid spenderar du på rollspel? Är det värt att betala lite för att öka utbytet av den tiden?
Jag spelar inte regelbundet som ni andra , så nej det är det inte. Jag har alltid klarat mig på det jag kan hitta på webben, och tänker nog fortsätta med det.

Om du hyr en videofilm (två timmars underhållning), hyr du då en bra film du verkligen vill se för 50 kr eller hyr du en skräpfilm för en tia? I det fallet har man gjort ett val att kvalite kostar 20 kr/h. Är det så konstigt att göra ett liknande val avseende rollspel?
Mycket dålig jämförelse. Rollspelet bestämmer inte underhållnings-värdet, det gör spelledaren. Så visst, om jag fick välja mellan en kass spelledare för 10 och en proffesionell för 50 skulle jag ta den proffesionella och betala lite extra.

Skulle snarare jämföra det med cyklar. Man kan gå i stället för att cykla, men det tar längre tid/är jobbigare (motsvarande spela regellöst). Om man inte cyklar så ofta kan man låna andras cyklar (motsvarande gratis-regler). Cyklar man ofta kan man köpa en cykel (motsvarande köpa ett rollspel).

PAX

Jordisk Äventyrare
Roaring 20's

Använd uttrycket Roaring 20's på vilken större sökmotor som helst så lär du nog hitta en hel del.

Storuggla

Champion
Oj.. .inte lite du vill veta du ^_- Du kan inte specifiera dig lite så att vi inte behöver sitta och skriva tiosidiga essäer eller så kanske?

Storuggla, vet en massa

Nemesis_UBBT

Warrior
Du kan inte specifiera dig lite så att vi inte behöver sitta och skriva tiosidiga essäer eller så kanske?

Men det var ju en sån jag ville ha :gremfrown:...

Skämt å sido, jag vet inte riktigt hur många "morderniteter" som redan hade dykt upp. Typ hur fungerade telefonerna eftersom man oftast använde telegram/brev för att meddela sig? Och hur mycket mordernitet hade kommit till småbyarna? Jag kan helt enkelt ingenting om 20-talet förutom det som står i Lovecrafts noveller.

Troberg

Sinister eater

Mycket dålig jämförelse. Rollspelet bestämmer inte underhållnings-värdet, det gör spelledaren. Så visst, om jag fick välja mellan en kass spelledare för 10 och en proffesionell för 50 skulle jag ta den proffesionella och betala lite extra.
Men en förberedd och insatt spelledare är inte bättre än en som inte har ett hum om bakgrunden?

Bit ihop och betala, det är enklast så. Alternativt låt internets magi förse dig.

Troberg

Sinister eater
En fråga som tenderar att komma upp när vi spelar är om brödrostar fanns på den tiden. Vi har utan framgång försökt hitta ett svar. Någon som vet?

Nemesis_UBBT

Warrior

Men en förberedd och insatt spelledare är inte bättre än en som inte har ett hum om bakgrunden?
Bakgrunden till CoC? Den går väl att lära vem som helst på 1 minut? Alternativt kan man låna Necronomicon på biblan... (kostar inget :gremtongue:)

Bit ihop och betala, det är enklast så. Alternativt låt internets magi förse dig.
Tror jag föredrar det senare alternativet...

Quan'talis

Swashbuckler
Jo... brödrostar måste ha funnits. För på någon sån där "oförklarliga händelser"-sida som jag råkade ramla in på någon gång fanns det en artikel om ett äldre par någonstans i USA som hade en brödrost från just 20-talet (som fortfarande fungerade, alltså. Det var det som var det oförklarliga, tror jag).

I och för sig hade de också den där glödlampan som bara fortsatt att lysa ända sedan farfars farfars far köpte den 1722, men ändå -- om det kan gå vandringshistorier om brödrostar från 20-talet så måste de ju har funnits, eller?

-JPS- inser att mina bevis inte skulle hålla i en domstol. Men å andra sidan, vad har domstolar med brödrostar att göra?

Man Mountainman

Storsvagåret
Leta icke längre....

Jag råkar vara expert på brödrostar. Eller snarare, jag har prenumererat på serietidningen Ernie sedan den började ges ut -96, och som alla som läst serien vet, så älskar Ernie brödrostar. Därav brödrostspecialaren i nummer 2 -97 där man får reda på följande:

"De första elektriska brödrostarna introducerades kring 1909 av General Electric och Westinghouse. Den första brödrost som blev en komersiell framgång (dess namn var naturligtvis Toastmaster) dök upp på marknaden 1929"

Tyr

Hero
Telefonen fungerade bra lokalt. Men skulle man ringa folk som bodde långt bort så var samtalet tvunget att kopplas vidare manuellt, vilket kunde ta upp till en timme om det var riktigt långt bort. Operatören ringde upp dig när samtalet var färdigkopplat. Man kunde inte ringa utrikessamtal på denna tiden. Telegramskickning var snabbt men dyrt, och brevskickning var billigt men slött.

Jag har för mig att de flesta amerikaner, även folket i småbyarna, skaffade sig moderniteter som dammsugare, bil, diskmaskin, kylskåp, radioapparater och elektr. strykjärn snart efter Första Världskriget. Vid det här laget fanns varor som Aspirin, Coca-Cola och Kellogg's Corn Flakes att köpa i butiker :gremsmile:

Bland dom ovanligare moderniteterna hör armbandsuret, den elektr. tvättmaskinen och luftkonditionering.

Tyr - Gillar Coca-Cola

Jocke

Man med skägg

Bakgrunden till CoC? Den går väl att lära vem som helst på 1 minut? Alternativt kan man låna Necronomicon på biblan... (kostar inget )
grejen med Investigators companion är att den inte behandlar lovecraft utan 20 tal i allmänhet, går igenom mode, politik, filmer, musik, vanliga jobb, lagar för privatdetektiver, utrustning med priser och tillverkningsdatum på saker samt en redig bit om vad man kunde utläsa av någon som var död (fingeravtryck, kulhål, vilka gifter som går att spåra osv).

men lägger du inte pengar på rollspel så gör inget undantag nu, håll fast vid dina principer.dock är det nog den bok jag har använt mest utanför rollspelandet (föredrag medans jag fortfarande gick i skolan mest). Så: ska man bara ha en rollspelsbok då ska man minsan ha den.

Nemesis_UBBT

Warrior

grejen med Investigators companion är att den inte behandlar lovecraft

Hmmm... jag trodde vi snackade allmän bakgrund, men Troberg kanske menade just så. Investigator's Companion låter jätteanvändbar men jag tycker helt enkelt inte att den är värd pengarna när man spelar så lite som jag...