Re: motsv till DoDs "fummel" och "perfekt"
"Det enda problemet med detta är att det kanske inte rent matematiskt funkar. Chansen att fumla eller misslyckas blir ju aldrig mindre oavsett hur duktig man är på att använda en färdighet. Har du funderat ut någon lösning på detta, eller förtränger du bara matematiken=P (såsom jag tror jag ska göra)?"
Jag sätter upp en skala på lyckandegrad:
Perfekt slag
Gott slag
Lyckat slag
Precis lyckat
Misslyckat slag
Dåligt slag
Fumlat slag
Ingångspunkterna är Lyckat respektive Misslyckat slag. Om slaget plus färdighet är lika med eller över svårigheten så är slaget i grunden ett Lyckat slag. Om slaget plus färdighet är under svårigheten så är det ett Misslyckat slag.
Därefter höjer en tia resultatnivån ett steg och en etta sänker resultatnivån ett steg. Två tior höjer två steg, två ettor sänker två steg, och en etta och en tia tar ut varandra.
Det gör att chansen att få ett Perfekt slag är 0,01 gånger sannolikheten att komma över svårigheten, och chansen att få ett Gott slag är 0,17 gånger sannolikheten att komma över svårigheten. Säg att sannolikheten att komma över svårigheten är 0,55 (55% chans); då blir sannolikheterna för Perfekt och Gott slag 0,0055 (0,55%) respektive 0,0935 (9,35%). Om sannolikheten att komma över svårigheten är 0,8 (80%) så blir sannolikheterna för Perfekt respektive Gott 0,008 (0,8%) respektive 0,136 (13,6%).
För mer information, ladda hem
Gränsvärldar och läs mer.