De flesta spelsystem (som jag läst igenom iaf) ger spelaren ett värde (färdighetsvärdet) att slå under med hjälp av någon mer eller mindre avancerad tärningskombination. Ofta blir detta iaf för de spelgrupper som jag spelar i ofantligt fel. Vanliga människor kan inte slå på varandra utan står och luftvevar en jävla massa tid innan någon lyckas klubba till den andre, för att nämna ett exempel.
Enligt mej borde definitionen av en färdighet vara "Så mycket vet du/kan du automatiskt" istället för "Så stor chans har du att lyckas".
I mitt rollspel använder jag mej därför av en annan typ av färdighets-slående, nämligen;
Färdighetsvärde + tärningar (2t10) mot en svårighetsgrad.
Om svårighetsgraden är uppnåd med endast färdighetsvärdet finns ingen anledning att slå något färdighetsslag, om man inte vill försöka lyckas extra bra.
Tankar, kritik, synpunkter??
Enligt mej borde definitionen av en färdighet vara "Så mycket vet du/kan du automatiskt" istället för "Så stor chans har du att lyckas".
I mitt rollspel använder jag mej därför av en annan typ av färdighets-slående, nämligen;
Färdighetsvärde + tärningar (2t10) mot en svårighetsgrad.
Om svårighetsgraden är uppnåd med endast färdighetsvärdet finns ingen anledning att slå något färdighetsslag, om man inte vill försöka lyckas extra bra.
Tankar, kritik, synpunkter??