Nekromanti 20 personer skriver allt

Feuflux

omjonasson.se
Jo det är sant faktiskt. Det är 20 personer som skriver allt. Förvisso med en smiley efteråt men det är ju i princip sant ändå, och det är inte nog med att dessa 20 personer skriver "allt" det skriver så fort att vi som vill ha lite betänketid kollar på tråden: "74 nya inlägg när jag en trött vardagskväll vill ströläsa forumet lite, den tråden skiter jag i". Vanligtvis är det ett bra val av mig för när jag ibland läser tråden i efterhand så är det ingen som säger nåt som är bra ändå.

Ni 20 (eller hur många ni nu är). Hur ser ni på det här? Har ni någonsin tänkt att ni kväver forumet i en flod av poster? Att nin kväver månfalden? Att ni borde hålla käft ibland så nån annan hinner svara först? (Ja jag överdriver och nej jag är inte upprörd, men ni får gärna svara ändå.)

Förresten, kolla mittenbiten här. Angående "Samma saker kommer upp hela tiden":
Krille argumenterar för regler. Några andra predikar friform. Jag förordar generiska system of fiser i d20s huvudsakliga riktning. Han förordar Feng Shui. Krille länkar till filmmusiksrecensionsdatabasen. Rising kommer med underligt träffande filibusteringar. Gurgeh gör nytänkande regelsystem. Herr Nils pratar om utövande av historiskt våld. Jag flummar om jetmotorer och ekranos. Krille tänder på tjejer med hårig rumpa. Rising gör drogreferenser. Vulf kallar folk för sittkissare.

Dom här forumsnamnen har alla stött på innan. Vem vad tycker resten av de 5000 personer (eller hur många vi nu är här) om saker? Är övriga 5000 för tysta? Har vi för lite åsikter? Bryr vi oss inte? Håller vi med de där 20 personerna som hinner säga standardåsikterna inom 3 minuter efter att inlägget är postat, eller vet vi att de kommer att svara bättre när de väl gör det så vi tystnar och kontemplerar vår litterära underlägsenhet?

För övrigt är jag sur för att Yyy låste waliums modereringstråd. Jag var på väg att skriva i den, men är man för långsam ska man väl lida. Jag sitter inte på en massa inövade åsikter som jag kan spamma ner trådar med, jag behöver tänka efter innan jag kan posta och trådar som låses eller drar iväg i inläggningsantal håller jag mig borta från (av uppenbar anledning respektiva att jag inte orkar läsa hur mycket som helst). Trådkapningen om örnar här drog ner tråden i spam-träsket och jag slutade läsa. Tänk om nån postade nåt vettigt (dåligt exempel eftersom det är OT-forumet, men det var det färskaste exemplet jag hade) som svar på orginalfrågan och jag missade det? Det skulle ju vara jäkligt trist.

Just nu är det bra drag på forumet och de två jag tycker bidragit mest är Dilandau och Han (som ibland trasslat in sig i argumenterande och drar ner sin briljans). Det är två gamla rävar som räddar oss från tystnaden. Iaf Han räknar jag som gammal medan jag inte har lika bra koll på Dilandau. Och jag glad när nån jag inte har koll på märks på forumet. Sen kan Krille, Dimfrost, Troberg, Namedropping och Whatshisname skriva hur mycket ni vill. Jag har ofantligt svårt att bli imponerad av er. Tyvärr för mig.

För övrigt så är jag gammal och bitter. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
"Ni 20 (eller hur många ni nu är). Hur ser ni på det här?"
Jag tycker det är jäkligt trist och jag känner själv att jag spammar lite för mycket. Dessutom så har jag fått höra saker som "Äh, jag skiter i att skriva inlägg för snart kommer Han och skrivet något gigantiskt ändå", vilket faktiskt fått mig att ibland avvakta. Känner jag att jag inte har något att bidra med till en tråd (förutom mina personliga preferenser) så brukar jag faktiskt avvakta; ibland slutar det med att jag inte ens svarar på tråden. Faktiskt en skön känsla då jag känner att jag "inte behövs överallt" eller att jag faktiskt behöver skriva uttömmande inlägg. Det är uppfriskande att kunna gå in och säga "Men ni har glömt att ta upp det här", även om man aldrig får några svar på just sådana inlägg.

Så var det inte i modereringstråden då jag ville reda ut saker innan någon annan av "de 20" kom in och skrev saker i mitt ställe, vilket har hänt förut. Det gör att det stressar mig till att skynda iväg med svaren.

Nä, jag håller med dig. Jävligt bra att du tog upp det här. Ska bli intressant vad de andra "5000" användarna har att säga om det här.

/Han som inser ironin i det sista som han skrev, eftersom han var först med att svara

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nog har jag som en av de 5000 kunnat känna av den känsla som Feuflex säger - att man kollar in en tråd och tänker "Hmm... Det härkan jag svara på ikväll då jag grunnat lite på det." och sedan då man kommer dit på kvällen så ligger det 76 nya svar. Då spelar det ingen roll att man har något konkret att komma med - jag orkar inte läsa igenom alla inlägg och se om någon tangerat mina åsikter (vilket säkerligen gjorts) och då postar jag ingenting. Så visst spelar det roll med aktiviteten.

Å andra sidan är väl det bra att de 20 har något att sysselsätta sig med :gremwink: Och bättre i helhet än att de skulle sluta posta helt. Så jag stör mig inte så mycket på det, även om det hämmar mig som postare.

The_Gorger

Hero
Från en i massan

Tja, alla har ju sin smak och jag som navigerar utifrån Kontrollpanelen och vilka forum jag har markerade som Favoritforum för tillfället varierar mellan att, som nu, bara ha forumforumet och Gondicaforumet och att utöka med rollspel, makande, ot, E&K, övriga spel, kultur, fenix, köpSälj och ibland krönikor. Det beror på hur mycket man orkar läsa och vad som debatteras för tillfället.
Är det ytterligare ett "fantastiskt och nyskapande" regelsystem eller något genomteoretiskt, så får det vara. Är det däremot småmysigt som Supergänget eller nördiga tärningsstatistiska modeller, så är det intressant.

Sedan skall jag tillägga att jag är ganska strikt i vilka inlägg jag väljer att läsa. Vissa vet man skriver bra inlägg, andra vet man att de ALLTID skriver kort och meningslöst. I en del trådar händer det att jag läser Rising och Trobergs inlägg och hoppar över resten. Å ena sidan kan man missa något, å andra sidan visar det sig ofta att man inte gjort det. Användare som jag känner IRL brukar jag också läsa. Vidare läser jag i högre utsträckning inlägg av sponsorer eller användare med färgade namn. Samt att inlägg med många svar läses.

Så ytlig är jag.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jo det är sant faktiskt. Det är 20 personer som skriver allt.
Kan inte någon göra lite snabbstatistik över skrivandet de senaste 6 månaderna? Vem skriver flest inlägg? Vem skriver längst? Finns det en liten "kärna" av 20 skribenter som står för 90 % av inläggen?

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Ni 20 (eller hur många ni nu är). Hur ser ni på det här? Har ni någonsin tänkt att ni kväver forumet i en flod av poster? Att nin kväver månfalden? Att ni borde hålla käft ibland så nån annan hinner svara först?
Antar att jag tillhör de 20 som skriver en del..
Ärlig talat, nej det har jag inte tänkt på. Eller enns fundrat omkring faktsitk. Att amn kväver mångfalden hoppas jag verkligen att man inte gör för att man är aktiv.

Dom här forumsnamnen har alla stött på innan. Vem vad tycker resten av de 5000 personer (eller hur många vi nu är här) om saker? Är övriga 5000 för tysta? Har vi för lite åsikter? Bryr vi oss inte?
Jag tycker att det vore välldigt kul om det kom fler än de tp 20 som skriver kommer in i disskutionen & framförallt vill/vågar skriva i de trådar som mastodonerna skriver i. Så fram för fler aktiva skribenter här. Jag vill verkligen veta vad de tycker.

/ Johan K, som ska på kals om en stund

Hjalle

Swashbuckler
För det första bryr jag mig för lite för att svara på de flesta inlägg. Men men. Den lite finare poängen är den som du (eller nån annan i tråden) tar upp - nån annan kommer ändå komma och skriva ett mycket bättre svar än vad jag kommer, och eftersom jag inte direkt får ut något av att skriva det där inlägget, kan jag lika gärna låta bli och istället låta trådskaparen få en uttömande blaffa från någon annan, som förklarar det hela mycket bättre.

En ohelig blandning av mindervärdeskomplex, lättja och medkänsla (okej, inte, kanske (-:) håller mig tillbaka i de flesta fall. De trådar som jag och flera andra ur massan istället brukar skriva i är sådana där man inte letar efter en definition eller uppbjuder till så mycket "blubb-babbel-diskussion", utan mer efterfrågar något som är personligt och ingen annan direkt kan ifrågasätta eller göra bättre. För liksom, ingen annan kan ju beskriva bättre hur just jag brukar namnge mina spelledarpersoner eller vilka tilltugg just jag gillar att ha runt spelbordet.

I många fall tycker jag också att de ämnen som tas upp är sådana som alla vet konstant diskuteras av just de personerna, trådar som funnits i en liknande person och som uppbjöd till diskussion bland just de. Ibland är de lite... förutsägbara, kan jag tycka. Kanske är det just därför många sådana trådar skapas. För eftersom man vet att merparten av dessa tjugo personer alltid skriver tjocka, läsvärda och tänkvärda inlägg, så tror jag att många också skriver just för dem. De vill fylla sina trådar med smart bubbelbabbel.

-Hjalle, fluffens.

Ulsak

Veteran
För övrigt så är jag gammal och bitter.
Inte äldre än jag. Men för att svara på själva tråden. Det är precis som i alla mötesfora som jag deltagit/deltar i;
Det är inte alla som har förmågan alt. modet att uttrycka sig i tal och skrift. I synnerhet inte om "veteranerna" ( läs "20 personer som skriver allt") bara väntar på att kasta sig över en stackars nybörjare som behagar att ha en åsikt ( bring it on boys! :gremtongue:)

Förr eller senare blir det påfyllning forumspammarligan... :gremgrin:

EchonCique

Hero
Lögn, förbaskad lögn! :)

Jo det är sant faktiskt. Det är 20 personer som skriver allt. Förvisso med en smiley efteråt men det är ju i princip sant ändå, och det är inte nog med att dessa 20 personer skriver "allt" det skriver så fort att vi som vill ha lite betänketid kollar på tråden: "74 nya inlägg när jag en trött vardagskväll vill ströläsa forumet lite, den tråden skiter jag i". Vanligtvis är det ett bra val av mig för när jag ibland läser tråden i efterhand så är det ingen som säger nåt som är bra ändå.
Users that have written posts in the last week: 153
Users that have written posts last month: 259

Jag vet inte jag. Då ignorerar du väldigt många användare på denna webbplats om du litar till vad som påstås annorstädes på dessa forum. Långt över 50% av alla registrerade användare har postat på forumen. Helt enkelt olika syn på hur och varför man postar. Du har lyckats hitta de som postar mer och gärna, medan de som är mest intressanta kan vara de som postar mycket mer sällan men mer informativt?

Trådkapningen om örnar här drog ner tråden i spam-träsket och jag slutade läsa. Tänk om nån postade nåt vettigt (dåligt exempel eftersom det är OT-forumet, men det var det färskaste exemplet jag hade) som svar på orginalfrågan och jag missade det? Det skulle ju vara jäkligt trist.
Anmälde du det till moderatorerna, så att de kunde bryta ut den deltråden? Moderatorerna är inte ålagda att läsa alla trådar och alla inlägg på dessa forum, det vore övermänskligt. Då är en rapportering till moderatorerna önskvärd, så att du kan få njuta din tråd i lugn och ro utan sidospår som bryter den diskussion som rådde tidigare.

Big Marco

Läskig
Kortsvar då jag är på G att hajka Maya-tempel; sedvanligt community-beteende är att ca 5-10% av den totala andelen aktiva deltagare faktiskt skriver i forum. De flesta läser bara.

(dagens trivia - Maya betyder "de utan smärta")

Arfert

Facit
tja, jag vet inte om det verkligen bara är 20 som skriver allt, men ibland KÄNNS det så. Men jag har ingen aning om vad man ska göra åt det, eller om man SKA göra nåt åt det.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Lögn, förbaskad lögn! :)

Av dessa 259 hur många har:

Skrivit 1-5 inlägg.

Skrivit 6-20 inlägg.

Skrivit 21-50 inlägg.

Skrivit 51-100 inlägg.

Skrivit 101-150 inlägg.

osv....

Organ

Out of time, out of mind
Re: 20 personer skriver allt (ant)

Klicka på användarlista ovan och sortera efter antal xp så får du en ganska bra bild över vilka som är mest aktiva.

/Anders

Feuflux

omjonasson.se

Users that have written posts in the last week: 153

Ska du komma med fakta så märks det ju att min överdrift är en överdrift. :gremsmile: Fast jag är ju bara intresserad av de som skriver på de forum jag läser. Är ryktena om Eon-forumet sanna så har vi en massa folk som bara skriver där och att forumet är lätt mest aktivt. Ska vi anta att vi kan halvera dina siffror för att få nåt som är relevant för mig? Fast det spelar ingen roll. Jag är inte ute efter antalet skribenter utan inläggsfördelningen mellan dem.

Trådexempel
Här har vi en monstertråd som jag lät bli för att det blev för mycket inlägg på kort tid (det är dock mitt personliga problem och inget jag klagar över). Den har 200 svar och och 28 forumiter i sig. Strax över 7 inlägg per person då. Fast Ulsak har 3, Yaaraer har 1, Anders Sveen har 3 medan mer namnkunnigt folk har: Troberg 18, Krille 28, Rising 25, Gordeg 18.

Det kanske bara är jag som stör mig på det men då får övriga forumiter gärna titta förbi här och säga "Feuflux, jag stör mig inte på det där" och sen håller jag tyst sen. Jag vill inte förbjuda inläggsglatt folk att posta, eller sätta tidsgränser på när man får posta (eller jo det vill jag, max ett inlägg per två timmar i en tråd per forumit). De har kanske mer att säga, är dåliga på att förklara och behöver flera försök på sig (sorry för det angreppet, men det var roligt). Men jag är fortfarande mer intresserad av vad "småttingarna" har att säga.

Anmälde du det till moderatorerna, så att de kunde bryta ut den deltråden? Moderatorerna är inte ålagda att läsa alla trådar och alla inlägg på dessa forum, det vore övermänskligt. Då är en rapportering till moderatorerna önskvärd, så att du kan få njuta din tråd i lugn och ro utan sidospår som bryter den diskussion som rådde tidigare.

Nej för det var en ointressant tråd. Sen kanske alla andra tyckte sidospåret var roligt och vem är jag att bestämma vilka sidospår som inte får pratas om eftersom jag inte tycker att de är intressanta... Fast vanligtvis är det som jag sa tidigare, hela tråden får för mycket inlägg på för kort tid och jag orkar inte sätta mig in i det. Det jag borde göra är förstås att skita i vad "kändisarna" säger och bara läsa resten. Med tanke på inläggsfördelningen kommer det gå rätt fort också.

Fat nu är jag mest ledsen för att jag känner mig så gnällig. :gremtongue:

Feuflux

omjonasson.se
tja, jag vet inte om det verkligen bara är 20 som skriver allt, men ibland KÄNNS det så. Men jag har ingen aning om vad man ska göra åt det, eller om man SKA göra nåt åt det.

Jag vet inte heller vad man ska göra och jag tror inte man ska göra så mycket. Däremot är jag intresserad av folks åsikter. Är folk trötta på att läsa vad "20" personer tycker om allting och vill veta vad "4980" personer tycker? Eller bryr sig inte folk.

Läste om mitt startinlägg nu och herregud vad mycket slarvfel. Så går det när man har bråttom. :gremtongue:

Lindenius

Swashbuckler
Nr 81 svarar

För det första tycker jag ditt inlägg väcker

I grund och botten skulle man kunna hävda att det inte har någon betydelse. Vill man lägga ner tid på forumet i form av att skriva en massa inlägg, så går det förmodligen inte ut över andra i ens direkta omgivning (d v s utanför forumet). WRNU är en fri sammanslutning och därmed tycker jag det känns svårt att kritisera folk för att de skriver för mycket, så länge de klämmer ur sig saker som har någon form av substans.

Ett större problem tycker jag i sådana fall är att "The 20" får oproportionerligt mycket uppmärksamhet ibland. Uppmärksamhet i form av att folk i större utsträckning lägger fokus på deras inlägg än andras. Typ »Jamen Rising är ju en lattjo stare, så jag lägger krut på att besvara hans inlägg än någon annans«. Jag tror snarare att det är här risken ligger för att "The 4400" känner sig undanskuffade och osedda, snarare än att vissa skriver inlägg snabbare.

//erik. känner att det här inlägget inte blev riktigt tydligt, men har inte tid att fixa till det

Organ

Out of time, out of mind

Nej för det var en ointressant tråd. Sen kanske alla andra tyckte sidospåret var roligt och vem är jag att bestämma vilka sidospår som inte får pratas om eftersom jag inte tycker att de är intressanta...
Fast resultatet av ett moderatoringripande skulle väl i detta fallet blivit en utbrytning, snarare än ett "håll klaffen eller er till orginalämnet!"? Så du hade knappast förstört för någon annan genom att påtala detta för en moderator. Fast det är lätt att vara efterklok. Jag deltog själv i deltråden men hade inte riktigt koll på att vi var så jäkla OT som vi var, och detta pga av att jag alltid använder "senaste inlägg"-funktionen vilket inte alltid gör det så tydligt till vilken tråd ett inlägg egentligen hör. Ditt påpekande har dock fått mig att bestämma mig för att i framtiden vara mer uppmärksam på sådant (speciellt när jag själv är inblandad) så OT-deltrådar kan avskiljas från huvudtråden innan de dränks i ovidkommande inlägg.

/Anders

Rickard

Urverk speldesign
Re: Nr 81 svarar

"Uppmärksamhet i form av att folk i större utsträckning lägger fokus på deras inlägg än andras. Typ »Jamen Rising är ju en lattjo stare, så jag lägger krut på att besvara hans inlägg än någon annans«."
Mmm, det har tagits upp förut. Av Feuflux själv tror jag till och med (orkar inte söka). Fast det är orättvist att ta upp Rising då han skriver så att man blir engagerad. Det gör inget om det är stora textmassor; det är ändå jätteenkelt att ta sig igenom dem. Det bara flyter på. Det gäller inte allas jätteinlägg, kan jag säga. Rätt få till och med. En på sin höjd och hans namn har jag redan nämnt.

/Han som kan sträcka sig till Krille också men Krille har en annan, mer uppspaltad, struktur