Personligen, och jag gissar att det åtminstone finns någon mer som tänker ungefär lika, så kan jag i vissa frågor känna "men vad kan jag komma med, jag som bara har en bråkdel så mycket erfarenhet av rollspel som många andra här?" Jag tror att det finns vissa tankebanor som de flesta spelare går igenom som del av deras utveckling som rollspelare eller spelmakare. Det är ett naturligt steg på vägen. Man utgår exempelvis ofta från DoD-reglerna i sina första skapelser, för att senare söka sig mot nya spel, och ifrågasätta genre- och regelkonventioner, etc. Man klurar på viktregler, mängden regler, detaljism kontra abstraktion, poängsystem, satsning, tabeller, o.s.v. Och mycket av detta är grundläggande, sådant man bör eller måste passera innan man kommer vidare som spelmakare och förstår poängen med saker och tings existens.
Sådana saker låter jag hellre erfarna spelare, makare och svarsugna forumiter besvara, än ger min inte så kompletta bild av. Svaret blir antagligen bättre om ovanstående ger sin åsikt, och det tycker jag trådstartaren eller frågeställaren är värd - de bästa eller bättre svaren; intetsägande post-hunters stör mig.*
Med detta vill jag dock inte säga att man bör hårddra denna tankegång till: "men borde inte enbart den med mest erfarenhet ge sitt svara och resten håller snattran - de vet uppenbarligen inte mer och deras svar kommer då att vara sämre." Om många svar ges, skapas en mer fulltäckande bild av ämnet och frågan blir då antagligen bättre besvarad; de som inte känner till allt om ämnet får en chans att lära sig, men ändå ge sin bild av X eller Y.
Så, det jag ville säga var alltså att anledningen till att jag inte svarar i alla trådar jag läser är att jag inte anser mig vara tillräckligt kunnig i många frågor för att kunna besvara dem på ett tillfredsställande sätt. Åsikter kan man alltid ha, men fakta kan man inte bara pluppa upp med.
Sedan är det självklart som Feuflux säger, att man hinner inte alltid ge sitt svar innan någon annan uttryckt en ståndpunkt så pass lik ens egen att det inte känns värt att upprepa eller bara säga "Medhåll! [ANT]" Då lägger jag hellre den tid det skulle tagit att skriva mitt svar på något annat.
<font size="1">* wrnu är lyckligtvis ett av de mest kvalitativa forum jag stött på, så jag håller detta som utgångspunkt för alla andra jag surfat in på.</font size>