Nekromanti 20 personer skriver allt

Phelan

Hero
Jag tycker att forumet är allt för mycket ankdamm där en grupp främst diskuterar med och kan lyssna på varandra men har ett begränsat intresse av vad folk utanför den gruppen tycker. Det har jag sagt innan också, folk värjde sig mot detta och så lär det säkert bli den här gången också. För min egen del upplevde jag det VÄLDIGT tydligt i en tråd jag skrev i härom veckan. Jag gick i debatt mot en person som jag tyckte betedde sig dumt. Först efter att tunga forumiter säger samma sak som jag redan sagt framför personen något av en ursäkt. Jag är inte intresserad av att ta upp den debatten igen, jag tycker bara den väldigt väl speglar forumets baksida. Det är, tyvärr, skillnad på vem som säger saker. För mig är det en av de stora anledningarna till att jag postar så lite som jag gör nuförtiden.

Phelan, kryper tillbaka under stenen igen

EchonCique

Hero
Sant

Jag gick i debatt mot en person som jag tyckte betedde sig dumt. Först efter att tunga forumiter säger samma sak som jag redan sagt framför personen något av en ursäkt.
Så är det tyvärr alldeles för ofta i sociala sammanhang. Även om det inte vill erkännas, så är det ju tydligt att det är så även på dessa forum.

Ödmjukhet, självinsikt och omtanke borde bli mer modernt.

Rising

Vila i frid
Re: S, M, L

Jag tycker att principen är kul, och jag skulle gärna testa för att se om den fungerade.

Alltså, man behöver inte införa olika gränser och börja koda saker; men någon får gärna prova att skriva "hej: i det här inlägget vill jag bara att de med en XP lägre än 2000 svarar." Det skulle åtminstone jag respektera fullt ut.

EchonCique

Hero
Fotnot, det är enkelt.

Alltså, man behöver inte införa olika gränser och börja koda saker; men någon får gärna prova att skriva "hej: i det här inlägget vill jag bara att de med en XP lägre än 2000 svarar." Det skulle åtminstone jag respektera fullt ut.
Det är enkelt att koda just det. Något som kanske kan prövas framöver. Vem vet? :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Jag tycker att forumet är allt för mycket ankdamm där en grupp främst diskuterar med och kan lyssna på varandra men har ett begränsat intresse av vad folk utanför den gruppen tycker. Det har jag sagt innan också, folk värjde sig mot detta och så lär det säkert bli den här gången också.
Ja, jag håller inte riktigt med dig. Jag tycker det finns många forumiter som kommit från ingenstans och snabbt blivit tagna på högsta allvar. Det finns också gamla forumiter som då och då uttrycker sig så klumpigt att alla omedelbart hackar på honom.

I den diskussion du refererar till tycker jag att du var lite onödigt raljant (eller åtminstone lät dig bli tolkad på sådant vis). Då är det sällan som folk lyssnar. Det gäller både för nybörjare, "mellanforumiter" och oss på Top 10: När jag raljerar över något så reagerar ju folk lika hårt som när någon annan gör det. Kanske till och med värre, eftersom jag ofta får svar om mig personligen (vilket jag iofs inte har något emot) - vilket man i min mening inte lika lätt får som mellan- eller nybörjarforumit.

Däremot kan det stämma att det finns vissa outtalade regler på forumet om vad som är okej och inte okej, vad som är roligt och vad som bara är plumpt, m.m.; och dessa regler känner vi höjdarforumiter till. De som däremot inte känner till dessa regler lika väl kan uppleva sig bli missförstådda eller inte lyssnade på. Men det är inte samma sak som att vi skulle klappa varandra i ryggen (vilket jag tycker det finns - många - exempel som motsäger).

Rising

Vila i frid
Re: Nr 81 svarar

Ett större problem tycker jag i sådana fall är att "The 20" får oproportionerligt mycket uppmärksamhet ibland. Uppmärksamhet i form av att folk i större utsträckning lägger fokus på deras inlägg än andras. Typ »Jamen Rising är ju en lattjo stare, så jag lägger krut på att besvara hans inlägg än någon annans«.
Jag har sett det ibland; särskilt i diskussioner där jag är en av flera som kritiserar en viss företeelse, men där bara jag får svar. Då kan jag ibland uppleva det som att de andra hamnat i något av en återvändsgränd. De har ju redan skrivit vad de tycker, så det känns inte naturligt för dem att fortsätta brodera ut sina åsikter i min deltråd, och eftersom ingen svarat på deras egna inlägg så har de inte heller någon självklar möjlighet att fortsätta berätta om vad de menar i den egna deltråden.

Det är olyckligt.

Lindenius

Swashbuckler
Yeah, well…

Fast det är orättvist att ta upp Rising då han skriver så att man blir engagerad.
Javisst skriver Rising bra. Han är ju som sagt en lattjo stare. Fast det är just det som kan vara problemet. Han är så känd för att vara duktig inläggsskribent att folk koncentrar sig på hans inlägg. Kanske också i förhoppningen om att få ett svar av honom.

//erik. skalar clemmisar

Troberg

Sinister eater
Re: Yeah, well…

Kanske också i förhoppningen om att få ett svar av honom.
Jag tror inte det. Jag bryr mig oftast inte om vem som svarar. I vissa fall så skriver jag inlägg där jag vet att någon har mycket att tillföra, och naturligtvis hoppas jag ju då att de ska tillföra sin visdom, men i de flesta fall spelar det ingen roll.

Flera av mina bästa inlägg har inte fått några svar alls, och jag är nöjd med det också.

Jarre

Swordsman
Personligen, och jag gissar att det åtminstone finns någon mer som tänker ungefär lika, så kan jag i vissa frågor känna "men vad kan jag komma med, jag som bara har en bråkdel så mycket erfarenhet av rollspel som många andra här?" Jag tror att det finns vissa tankebanor som de flesta spelare går igenom som del av deras utveckling som rollspelare eller spelmakare. Det är ett naturligt steg på vägen. Man utgår exempelvis ofta från DoD-reglerna i sina första skapelser, för att senare söka sig mot nya spel, och ifrågasätta genre- och regelkonventioner, etc. Man klurar på viktregler, mängden regler, detaljism kontra abstraktion, poängsystem, satsning, tabeller, o.s.v. Och mycket av detta är grundläggande, sådant man bör eller måste passera innan man kommer vidare som spelmakare och förstår poängen med saker och tings existens.

Sådana saker låter jag hellre erfarna spelare, makare och svarsugna forumiter besvara, än ger min inte så kompletta bild av. Svaret blir antagligen bättre om ovanstående ger sin åsikt, och det tycker jag trådstartaren eller frågeställaren är värd - de bästa eller bättre svaren; intetsägande post-hunters stör mig.*

Med detta vill jag dock inte säga att man bör hårddra denna tankegång till: "men borde inte enbart den med mest erfarenhet ge sitt svara och resten håller snattran - de vet uppenbarligen inte mer och deras svar kommer då att vara sämre." Om många svar ges, skapas en mer fulltäckande bild av ämnet och frågan blir då antagligen bättre besvarad; de som inte känner till allt om ämnet får en chans att lära sig, men ändå ge sin bild av X eller Y.

Så, det jag ville säga var alltså att anledningen till att jag inte svarar i alla trådar jag läser är att jag inte anser mig vara tillräckligt kunnig i många frågor för att kunna besvara dem på ett tillfredsställande sätt. Åsikter kan man alltid ha, men fakta kan man inte bara pluppa upp med.

Sedan är det självklart som Feuflux säger, att man hinner inte alltid ge sitt svar innan någon annan uttryckt en ståndpunkt så pass lik ens egen att det inte känns värt att upprepa eller bara säga "Medhåll! [ANT]" Då lägger jag hellre den tid det skulle tagit att skriva mitt svar på något annat.

<font size="1">* wrnu är lyckligtvis ett av de mest kvalitativa forum jag stött på, så jag håller detta som utgångspunkt för alla andra jag surfat in på.</font size>

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: 20 personer skriver allt (ant)

Ja, över de senaste 6 åren, inte de senaste 6 månaderna.

Dewil

Troberg

Sinister eater
Personligen, och jag gissar att det åtminstone finns någon mer som tänker ungefär lika, så kan jag i vissa frågor känna "men vad kan jag komma med, jag som bara har en bråkdel så mycket erfarenhet av rollspel som många andra här?"
I det läget är det bara att strunta i den känslan och skriva ändå. Visst, andra kanske vet mycket, men de har tydligen missat något du ser. Tillför det du kan. Visst, det kanske blir ifrågasatt ibland, men när såg du någon bli utskrattad för att de sagt något "dumt"? Jag kan inte minnas det, förutom någon olycklig felstavning från något av de "tunga namnen".

Jag pratade med en bekant som hamnat i en position där hon skulle bli chef över ett gäng "gubbar" som var 20-30 år äldre än vad hon var och som hade jobbat med det jobbet sedan dinosaurierna. Hennes akademiska examen gav liksom inte automatiskt den pondus som krävdes, utan det var bara för henne att bita ihop och sätta ner foten ibland. Det dröjde ett tag, men de vande sig och lärde sig att hon faktiskt hade något att tillföra.

MrG

Swashbuckler
Jag skriver nog för mycket

tror visserligen inte att jag borde vara en av de 20 då jag inte är aktiv över huvudtaget på kring hälften av forumen...

Det jag upplever som för mycket är alla diskutioner när jag har svårt att ge mig och sluta argumentera. Ibland kan jag läsa igenom trådar och komma på att jag och den som jag argumenterar emot nog har rätt lika åsikter, men trasslat in oss i formuleringar... och varje gång jag upptäcker det skäms jag *ber om ursäkt*

Men mitt skrivande brukar gå i perioder och nu kommer jag nog inte ha tid att skriva mycket igen...

Jag tycker det är roligt när fler skriver och läser gärna nya (eller "tystare") personers poster. Så mer sånt!!!

Phelan

Hero
Då, i andan av att inte bli tolkad ska jag påpeka att jag inte avser att det är ett "hålla om ryggen"-klimat. Vad jag däremot upplever är att rätt många på forumen tar bara till sig åsikter, även negativa kontra deras egen ståndpunkt, från andra tunga forumiter. Det är svårare för någon annan att tas på allvar och få en konstruktiv respons och i slutändan är det inte specifikt jag eller någon annan lättviktare som förlorar på detta. Det är kvaliteten på forumen som drabbas. Eller fora kanske det ska vara...

Vad gäller raljant i den aktuella tråden - jag eskalerade inte tonen i mitt inlägg, jag höll mig bara på samma nivå när jag uppmärksammade vad jag tyckte var otrevligt beteende. Jag är inte av åsikten att man ingriper mot en mobbare som spolar en kille i toaletten med ett försynt "Ursäkta, men..." utan man sliter bort honom. (Och nu var jag säkert raljant igen!) Detta till trots var jag väldigt tydlig och oprovocerande i min andra kommentar och svaret på denna var likväl ännu mer förolämpande än ursprungskommentaren jag reagerat på. Där gav jag upp.

Mvh / Phelan

Organ

Out of time, out of mind
Re: 20 personer skriver allt (ant)

Ja, över de senaste 6 åren, inte de senaste 6 månaderna.
Visst. Det var därför jag skrev "en ganska bra bild" och inte "en exakt bild". :gremtongue:

/Anders

Gordeg

Hero
Jag tycker att forumet är allt för mycket ankdamm där en grupp främst diskuterar med och kan lyssna på varandra men har ett begränsat intresse av vad folk utanför den gruppen tycker. Det har jag sagt innan också, folk värjde sig mot detta och så lär det säkert bli den här gången också.
Nej, jag håller med dig. Åtminstone delvis.

Gordeg

seinet

Swashbuckler
Re: Lögn, förbaskad lögn! :)

En bättre (och tyngre) beräkning hade varit den här:

K = Antal användare som skrivit den senaste veckan
L = Antal inlägg som skrivits den senaste veckan

M(anv.) = Antal inlägg som skrivits av användaren anv.

Den intressanta siffran = Antal anv. där M(anv.) > L / K
D.v.s.

Antalet användare där användaren i fråga har skrivit mer än vad snittanvändaren har skrivit.

/Seinet Wintermute - Är flummig och trött och skall iväg och luncha med jobbet nu :gremtongue:

PAX

Jordisk Äventyrare
Något som hör ihop lite med det du skriver är även trådens livslängd. Jag upplever att det ibland kan vara ett fåtal personer som utveclar ämnet i en rasande fart och efter ett par timmar så känner man att det finns inte mycket att tillägga. (Eftersom alla sanningar till synes verkar vara skrivna.) Kommer man senare med ett inlägg så blir det ingen större reaktion av de inblandade - förutsatt att man inte ställer sig i motpol till de tidigare skrivna sanningarna.

Rosen

Myrmidon
Men jag har ingen aning om vad man ska göra åt det, eller om man SKA göra nåt åt det.

Tja, som f.d. nr 3 - jag var det en gång i tiden, efter Krille och Riddaren - kan jag ibland undra hur mycket liv vissa av alla de som sedan gått om egentligen har. (-:
Å andra sidan är ett aktivt forum ett friskt forum - så länge man inte ser tecken på att en massa folk ger upp och lämnar rollspel.nu för att "det är ändå bara han och honom som snackar med varandra" (har sett andra ställen gå sådana öden till mötes) så är det inget att bekymra sig för IMO.

--
Åke

Whizzman

Warrior
Re: 20 personer skriver allt, och fort går det.

Jag upplever att det ibland kan vara ett fåtal personer som utveclar ämnet i en rasande fart och efter ett par timmar så känner man att det finns inte mycket att tillägga. (Eftersom alla sanningar till synes verkar vara skrivna.) Kommer man senare med ett inlägg så blir det ingen större reaktion av de inblandade...
Ungefär som den här tråden då. Nu har jag inte orkat fördjupa mig i ens hälften av alla inlägg på grund av massa anledningar mest;

från Feuflux said:
Förvisso med en smiley efteråt men det är ju i princip sant ändå, och det är inte nog med att dessa 20 personer skriver "allt" det skriver så fort att vi som vill ha lite betänketid kollar på tråden: "74 nya inlägg när jag en trött vardagskväll vill ströläsa forumet lite, den tråden skiter jag i".
Jag är ju en sådan där som inte skriver så mycket och som oftast inte tillägger någonting viktigt. Så förmodligen även i det här fallet då jag är alldeles för lat ("74 nya inlägg när jag en trött vardagskväll vill ströläsa forumet lite, den tråden skiter jag i".) för att läsa igenom ens hälften av de inlägg som i skrivit och bara konstaterar lite kort att:

Ja det är banne mig tjugo pers som präntar ner nästan allt! :gremgrin: