Nekromanti 2003 - A roleplaying Vision

Storuggla

Champion
Jag tänkte, så här lagom inför det nya året, undra vad i här på forumet vill se i rollspelsväg år 2003. Det kan röra sig om publicerat material, nya förlag eller att Krille ska raka snorbromsen.

För att rulla igång det hela så kan jag spalta upp vad jag vill se:

Västmark 3 - behöver jag förklara?

Traveller d20 moduler - Traveller d20 visade sig bättre än jag väntat mig. Nu vill jag bara se om det kommer några go'a moduler så att några av kidsen dras in i Travellerträsket... >: D

Mutant: UA - Mer grejjor! Det jag har sett hittills är mumsigt, hoppas bara att Järnringen går runt.

Over The Edge - Nyutgåva av OTE skulle vara fint. Mitt ex börjar bli lite tummat och lusläst redan.

Upploppssinnen - Ja, jag vet inte vad Riotminds ska ge ut härnäst efter Expert, men jag ser fram emot det. Hittills har grejjorna rockat.

Western - Arizona för helsefyr! Vad fasen som helst, Fearsome Jack Ike ska ut och rida igen snart! Seriöst dock, detta är ett spel jag gärna väntar för att få moduler till, för när de väl kommer... mums.

CCC - Vore kul att se i handeln, Rising. Skulle inte köpa det, men det vore kul att se. ^_-

Hero Wars - Neeej, inte det är gamla GW-liret med plastgubbar utan det nya Runequest! ...Okej, det är i alla fall Glorantha, och med Robin D Laws-regler.

Arabian Adventures - WotC gav ut gamla Oriental Adventures igen, så jag hoppas starkt på att återse de elaka vizierna och slemma ökenbanditerna igen fast denna gång med läckra feats och mulligt flerfärgstryck.

Sen kommer jag inte på mer faktiskt. Nå, vad väntar ni på då? kom igen, jag vet att ni sitter och vill dela med er av era förhoppningar, även ni anonyma användare som inte registrerat er ännu, skriv bara in er och berätta för bövelen.

Storuggla, hoppas på ett bra år

DanielSchenström

Swashbuckler
Wizards of the Coast/Hasbro/whomever säljer av D&D som köps upp av Gary Gygax, Ed Greenwood och Tracy Hickman och kommer ut med en ny utgåva utan massa taggar och spännen på kläderna och utan feats.
De återstartar Dark Sun, Planescape, Greyhawk, Forgotten Realms, Birthright och Spelljammer från där vi lämnade av dem sist. De gör också färdigt Gamma Worldserien som följer alfabetet med de sista 16 modulerna.

Skyrealms of Jorune hardcover på 400 sidor rakt genom med färg.

Star Trek RPG Limited edition. Dvs att Deciphers tryckeriproblem ska försvinna så att släppen kommer igång.

Krille vinner 20 miljoner på Bingolotto och kan trycka alla sina favoritspel, läderinbundna med färgtryck samt genmanipulera fast rävsvansar på hans sexiga rödhåriga kvinnliga groupies.

Rising vinner 20 miljoner på Bingolotto och hyr reklampelare runtom Krilles hus där hans senaste inlägg i deras debatter postas i storlek 200.

Jag vinner 20 miljoner på Bingolotto och har råd att köpa upp alla rollspel jag vill ha.

Ett svenskt bolag kommer ut med något som inte är ett gammalt spel i ny tappning och överraskar lika mycket som Kult en gång gjorde.

Johan K

Gammal & dryg
Vilken smaskig lista !!!

Det där är ju trevlig läsning !!
Vad jag skulle vilje se är åxå:

Star Wars 1:a: Behövs det sägas nått mer.. Även om jag vet att det inte görs nått mer. Så skulle iaf jag vilja se nått trevligt äventyr till detta eller avrför inte nått konvetsäventyr..

Vampre the Masqerade: Åxå ett trevligt spel ! Nån som vet ifall det släpps nått under 2003 ?

Ps: Eksem, såg du att jag INTE skrev förkortningar den här gången.... :gremgrin:

Tarill

Warrior
Re: Vilken smaskig lista !!!

Vampre the Masqerade: Åxå ett trevligt spel ! Nån som vet ifall det släpps nått under 2003 ?

Står det inget på white wolfs hemsida?

Fast de kanske har fullt upp med att mjölka pengar ur Victorian Age...

Johan K

Gammal & dryg
Ska kolla lite mer där åxå ! (ANT)

Bra idé !!
Tack för förslaget..

Troberg

Sinister eater
Traveller d20 moduler - Traveller d20 visade sig bättre än jag väntat mig. Nu vill jag bara se om det kommer några go'a moduler så att några av kidsen dras in i Travellerträsket... >: D
Kommer det dessutom fler Traveller-pryttlar till GURPS så fångar vi folk från båda sidorna.

Jag skulle dessutom vilja se ett renodlat nybörjarspel, allt för att underlätta nyrekryteringen.

Annars vill jag egentligen se något som överraskar mig, det var lite väl länge sedan det hände.

Re: Vilken smaskig lista !!!

Få se här...
jag kopierar från forumet:
Caine's Choosen: The Black Hand--Talks about the
paramilitary branch of the Sabbat, not the True Black Hand,
which is already covered in the Storyteller's Handbook
Revised.

Council of Primogen--A book detailing on how the Primogen
of a city works in the real politique of the Revised settng
I guessed. SHould be fun, as I wonder how the hell this
branch of a city even works if Clans don't have real unity
anymore in Revised.

Kindred of the Ebony Kingodm--A hardback detailing African
Kindred and the land they live in. Whether or not its fora
theme next year, to hell if I know.

Victorian Age Companion--Weapons list, probably bloodlines
and the Sabbat, and all that other good stuff for VA: V.

Ventrue Chronicles--FIrst installment of it next year or
something. Finally will show the Ventrue doing something
in the game setting, which should be cool if you ask me:)

Dead Man's Party--Think the Gilded Cage's social chapter
expanded on a bit. I get a feeling it might deal with
actual Kindred socialiteness more then anything else. Be
good to see more examples of Elysium.

Chaining the Beast--A book onf Paths of ENlightenemnet, the
Beast, and all that other good stuff. THink of something
that expands a bit more on that little section in SIns of
the Blood.

Storuggla

Champion
"Kommer det dessutom fler Traveller-pryttlar till GURPS så fångar vi folk från båda sidorna."

Jasså Troberg lirar GURPS: Traveller. Trevligt, trevligt.

"Jag skulle dessutom vilja se ett renodlat nybörjarspel, allt för att underlätta nyrekryteringen."

Någon måste ju göra uppoffringen att göra det och där faller nog det projektet, trots nyttan det skulle göra. Trots att jag gillar idéen och allt så tor jag att få klarar av att göra ett attraktivt nybörjarlir, det ska till kreativitet, pengar och begåvning att klara av det och jag kan inte nämna många som har alla tre.

"Annars vill jag egentligen se något som överraskar mig, det var lite väl länge sedan det hände."

...Som att jag eller Walle skulle göra någon On Topic då? ^_-

DanielSchenström

Swashbuckler
"Jag skulle dessutom vilja se ett renodlat nybörjarspel, allt för att underlätta nyrekryteringen."

Finns inte det då? D&D adventure game är väl precis ett sådant. Eller ska det prompt vara ett svenskt? Jag tror att DoD klarar av att introducera nybörjare bra nog även om det säkert kunde vara aningen mer pedagogiskt.

Johan K

Gammal & dryg
Ang. nybörjarspel..

Jag skulle dessutom vilja se ett renodlat nybörjarspel, allt för att underlätta nyrekryteringen.

Tjaa, för min del så skulle nog jag varmt rekomendera nån av de första upplaorna av DoD eller SW 1a upplagan. Det är ju 2 synnerligt enkla spel & dessutom mre än väl godkända i sin helhet.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Min önskelista:
Eon d20
Neotech d20
Vampire d20
www.rollspel.nu d20
Real Life d20
rollspel.nu t-shirt...

Nja... kanske inte riktigt den här listan... :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Jasså Troberg lirar GURPS: Traveller. Trevligt, trevligt.
Egentligen inte, men jag har kört mycket Travellerinspirerad SF i GURPS.

Det är också trevligt.

Någon måste ju göra uppoffringen att göra det och där faller nog det projektet, trots nyttan det skulle göra. Trots att jag gillar idéen och allt så tor jag att få klarar av att göra ett attraktivt nybörjarlir, det ska till kreativitet, pengar och begåvning att klara av det och jag kan inte nämna många som har alla tre.
Jag har övervägt det, men jag skulle inte vara beredd att göra något seriösare av distribution än att publicera det på internet.

Vi får se, jag kanske har kontakter för att göra något seriösare nu när jag har en syster som är förläggare.

Det skulle vara kul att kunna göra ett spel utan att ha krav på sig att vara nyskapande eller ha ett system som är mycket smartare och annorlunda än andra. Att helt enkelt kunna ett system som liknar andra system så mycket som möjligt så att nybörjaren känner igen sig när han/hon är lite mindre nybörjare och vill fortsätta med mer avancerade spel.

...Som att jag eller Walle skulle göra någon On Topic då? ^_-
Må så vara att det är jul, men jag begär inga mirakel. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Finns inte det då? D&D adventure game är väl precis ett sådant. Eller ska det prompt vara ett svenskt? Jag tror att DoD klarar av att introducera nybörjare bra nog även om det säkert kunde vara aningen mer pedagogiskt.
Det här har diskuterats tidigare, så jag går inte in på detaljer här. Tanken var ett mycket simpelt spel, tänkt att hålla tio spelsessioner eller så innan man växer ur det. Ungefär som att lära sig cykla med stödhjul, så är det inte tänkt att man ska fortsätta använda det.

Troberg

Sinister eater
Re: Ang. nybörjarspel..

Tjaa, för min del så skulle nog jag varmt rekomendera nån av de första upplaorna av DoD eller SW 1a upplagan. Det är ju 2 synnerligt enkla spel & dessutom mre än väl godkända i sin helhet.
Det behövs mer beskrivning av vad ett rollspel är och hur det spelas, med spelexempel och bra introduktionsscenarion med bra spelledarstöd.

DanielSchenström

Swashbuckler
Om vi ska gå lite OT.

Jag tror inte det är ett nybörjarspel som behövs för att få in folk i hobbyn, jag tror snarare det behövs en större förståelse vad det är och rollspel tillbaks i leksaksaffärer.

Om man ser tillbaks ett bra tag så var rollspelen så opedagogiska att man häpnar och ändå lärde sig folk att spela det.

Tror också rollspel är en av de där hobbysarna som man blir invigd i av kompisar mer än något annat.

Samtidigt kan man iofs konstatera att alla bäckar små, så det är ju inte en dum idé, bara en som helst ska föras samman med större distribution för att det ska få en ordentlig effekt.

Troberg

Sinister eater
Om man ser tillbaks ett bra tag så var rollspelen så opedagogiska att man häpnar och ändå lärde sig folk att spela det.
Men det var också många som provade, tyckte att det var för svårt och för mycket text och gav upp. Det är dessa jag tror man skulle kunna hjälpa över tröskeln med ett renodlat nybörjarspel.

Morgoth

Swashbuckler
CCC

Som iblandad i projektet skulle jag gärna vilja veta hur många av er tosserumpor där ute som ens skulle spela det i första hand. Just nu står vi still, men en spark i baken kanske skulle få allt i rörelse igen?

/Mogge, vill inte skriva om Nuaie längre

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag har inte stött på en enda sådan så antingen behöver jag skaffa fler folk att tala med, eller så är någon av oss utsatt för statistisk svält.

Johan K

Gammal & dryg
Aha, sån beskrivning..

Hmm, det har du ju rätt i !
Vi får på nått sätt då gå ut & informera om det isåfall...