Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
En artikel om hur Pentagon krigsspelar ett kinesiskt angrepp mot USA:s baser i västra Stilla havet (länk >>>)
O ja. Men hursomhelst betvivlar jag att vare sig amerikanarna eller kineserna vill ha en kalla kriget-upptrappning. De har för mycket business med varandra.Storuggla said:"Det finns ju snarlika scenarion där USA hamnar i konflikt med Kina."
Taiwan.
Storuggla, allt blev sämre efter Chang Kai-Shek
Klart man minns, men Borodino ligger väl i Ryssland?Storuggla said:De säger att de inte minns 1812 års krig men där ser man!
Storuggla, canada calling
Jag vet inte var du hänger, men jag tycker inte man hör annat än snack om stundande krig med Iran.Pendragon said:Jo, min poäng var att till skillnad från dina exempel, så är det aldrig några andra länder man hör om nuförtiden, trots att t ex Iran känns som en mer trolig framtida fiende. Det är alltså inte artikeln ensam, utan en hel trend.
Jag antar att en hotande konflikt med en stormakt som Kina eller Ryssland är det enda som kommer i närheten av att berättiga USAs försvarsbudget... och att man antagligen inte behöver planera och förbereda sig lika mycket för att köra över Iran på en förmiddag.
Det hängde en del militärer på Twilight 2013-forumen innan de lades ned. Lurkar runt på några andra ställen där amerikanska militärnissar (riktiga och wannabees) dyker upp. Överlag verkar militärer prata Kina och politiker prata Iran.Dnalor said:Jag vet inte var du hänger, men jag tycker inte man hör annat än snack om stundande krig med Iran.
Makes sense. Krig med Kina är väl kanske häftigare att föreställa sig om man diggar krig. Iran är ju bara ännu ett tröstlöst ökenland nånstans nere till höger.Pendragon said:Det hängde en del militärer på Twilight 2013-forumen innan de lades ned. Lurkar runt på några andra ställen där amerikanska militärnissar (riktiga och wannabees) dyker upp. Överlag verkar militärer prata Kina och politiker prata Iran.
Jag vet inte om man behöver berättiga det. Den amerikanska militären verkar rätt allmänt omtyckt och respekterad i USA. Och vem skulle inte bli lite mallig av tanken att man lever i landet med världens största militärmakt.Pendragon said:Sen är det självklart att någon direktkonflikt mellan Kina och USA inte är aktuell i nuläget, men att konstant piska upp hotbilden med artiklar som "Herrejistanes vad farligt att Kina rustar upp sin flotta!" (be mig inte om en källa för jag minns inte var jag läste det) kan man försvara ställningen att USA absolut inte ska skära i sin försvarsbudget. Visst är det sen många som vill skjuta på Iran, men det är kanske för att de har den massiva militär som krävs för att kunna göra det. Och en sån massiv militär kan inte enbart Iran och några andra despoter berättiga. För att folk ska acceptera den måste man vifta med Kina och Ryssland i bakgrunden. Kanske.
Se det från den ljusa sidan. Bägge länderna ligger ganska långt från Sverige. Till skillnad från Ryssland.Dnalor said:Man får väl hoppas att det aldrig kommer till direkt kraftmätning mellan de två länderna, för de har ju som bekant bägge kärnvapen.
Kina har dock, olikt USA, lovat att bara använda sina kärnvapen som direkt respons på en annan attack med kärnvapen. Sedan må väl sådana löften vara luft i praktiken, men jag får ändå liksom intrycket att USA, obehagligt nog, är mer kärnvapen-trigger happy än Kina.Man får väl hoppas att det aldrig kommer till direkt kraftmätning mellan de två länderna, för de har ju som bekant bägge kärnvapen.
Tja, det där är svårt att veta så mycket om, eftersom kärnvapenplanering är något som sker i hemlighet.Ymir said:Kina har dock, olikt USA, lovat att bara använda sina kärnvapen som direkt respons på en annan attack med kärnvapen. Sedan må väl sådana löften vara luft i praktiken, men jag får ändå liksom intrycket att USA, obehagligt nog, är mer kärnvapen-trigger happy än Kina.Man får väl hoppas att det aldrig kommer till direkt kraftmätning mellan de två länderna, för de har ju som bekant bägge kärnvapen.