Rickard
Urverk speldesign
Att ta steget för långt... Våld kan förekomma inom rollspel.. Mest i form av monsterdödande, men kan också urarta i en masslakt utav "oskyldiga människor".. Misshandel kan ha förekommit och kanske har även de flesta spelgrupper också haft med en våldtäckt i ett spelscenario..?
Jag undrar om det är några som har haft värre saker? Incest (sex med nära släkting), zoofili (sex med djur) och massvåldtäckter... Hmmm.. Just nu kommer jag bara på saker som har med sex att göra.. Det kan vara den sena timmen som hindrar min fantasi? Längre tortyr höll jag exempelvis på att glömma..
Jag undrar hur era spelare har reagerat när ni har haft med det och hur ni gjorde för att få de att reagera? Ska man säga till i förväg innan spelmötet, så att de hinner tänka efter hur man borde reagera? De få gånger jag har haft med några sådana saker så har spelarna ofta "slagit lock" för sina känslor och inte reagerat nämnvärt.. Skulle jag möta något sådant i verkligheten skulle jag bli otroligt skärrad..
Sedan kan man prata om etiska vinklingar och fråga sig om man borde ha med sådant, men det tycker jag är upp till var och en att avgöra.. Just i denna tråd vill jag endast veta hur bra ni lyckats med att ha med denna sortens element..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker man ska ha bra koll på vad spelgruppen varit med om så att man inte har med ett otäckt spelscenarion som en i spelgruppen varit med om IRL
<CENTER><a href="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=503126" target="_blank">[color:"green"]"Läromästaren, kallad Sensei, lär antingen upp sin egen av-
komma eller studerar individer i åratal, innan denne tar upp
sin elev för att avslöja de dunkla förmågor som ligger som
grund för den orientaliska myten om kampkonsten."</a></CENTER>
Jag undrar om det är några som har haft värre saker? Incest (sex med nära släkting), zoofili (sex med djur) och massvåldtäckter... Hmmm.. Just nu kommer jag bara på saker som har med sex att göra.. Det kan vara den sena timmen som hindrar min fantasi? Längre tortyr höll jag exempelvis på att glömma..
Jag undrar hur era spelare har reagerat när ni har haft med det och hur ni gjorde för att få de att reagera? Ska man säga till i förväg innan spelmötet, så att de hinner tänka efter hur man borde reagera? De få gånger jag har haft med några sådana saker så har spelarna ofta "slagit lock" för sina känslor och inte reagerat nämnvärt.. Skulle jag möta något sådant i verkligheten skulle jag bli otroligt skärrad..
Sedan kan man prata om etiska vinklingar och fråga sig om man borde ha med sådant, men det tycker jag är upp till var och en att avgöra.. Just i denna tråd vill jag endast veta hur bra ni lyckats med att ha med denna sortens element..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker man ska ha bra koll på vad spelgruppen varit med om så att man inte har med ett otäckt spelscenarion som en i spelgruppen varit med om IRL
<CENTER><a href="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=503126" target="_blank">[color:"green"]"Läromästaren, kallad Sensei, lär antingen upp sin egen av-
komma eller studerar individer i åratal, innan denne tar upp
sin elev för att avslöja de dunkla förmågor som ligger som
grund för den orientaliska myten om kampkonsten."</a></CENTER>