Nekromanti 28 raser???

Pendragon

Swashbuckler
Men de är inte direkta fiender, de är mer ärade fiender enligt min åsikt. Henea har inget krig mot Thism, däremot så dödar de var 10:e Thism tills dess att de fått vedergällning för var och en dödad SlavHenea.
Bara en enkel fråga... vem håller räkningen på döda Thism? Eller hur många Henea som ska hämnas?

Nä du, Henea kommer fimpa var 10:e Thism tills vidare helt enkelt. Dessutom ser de inte Thism som hedervärda om de inte bevisat det först, t e x genom att gå in på deras territorium obeväpnad för att be om fri lejd.
Annars skjuter de ner dem på fläcken.

Detta vet Thism om vilket definitivt lär påverka deras syn på Henea.

Nej, jag tror definitivt inte det finns särskilt mycket heder i fiendskapen mellan Henea och Thism.

carmon

Veteran
Klart de gör, om en Thism ber om fri lejd fram och tillbaka för att tala med en hövding så får han det. Jag tror att Henea håller stenkoll på hur många det är...

Phelan

Hero
Hur mycket kontakter har de olika områdena där henéa lever? Finns det inte en viss risk för att... thism blir "dubbelt bokförda"?

Mvh / Phelan

Krille

Super Moderator
"Klart de gör, om en Thism ber om fri lejd fram och tillbaka för att tala med en hövding så får han det. Jag tror att Henea håller stenkoll på hur många det är..."

Näe. Henéa har inte så mycket inbördes kommunikation att de kan hålla räkningen, så de kommer att fortsätta att pricka var tionde thism tills vidare.

Skulle thism officiellt och så högt som möjligt erkänna att det var deras fel att så många henéa dog i fångenskapen så skulle henéa kanske kunna tänka sig att släppa fiendskapen. Men bara kanske, eftersom de är medvetna om att thism är svekfulla jävlar.

Thism, å andra sidan, har inga som helst planer på att erkänna att det var deras fel. Enligt dem så var det ju inte det - det var henéa som själva satte sig i sin sits genom att hårdnackat göra motstånd i väntan på en undsättning som var omöjlig att skicka. De har sig själva att skylla, och om de nu är så jefla långsinta men bakåtsträvande så är det väl lika bra att hålla sig undan. Så thism håller sig undan från henéas skogar.

carmon

Veteran
jag anser ändå att schamanerna borde ha ett sådant rättsinne att de håller koll, de har ju kontakt med förfäderna som kan räkna sig antar jag och då borde det vara en smal sak att räkna Thismer.

Pendragon

Swashbuckler
56783 Thism down, 98345 to go...

om en Thism ber om fri lejd fram och tillbaka för att tala med en hövding så får han det.
Frågan är hur många Thism som vet om att de får fri lejd om de frågar först. För de flesta Thism är Henea nog mest kända som besinningslösa mördare som skjuter ihjäl en på fläcken. Skulle tro att de flesta Thism tar det säkra före det osäkra och tar en rejäl omväg Heneas revir.

Jag tror att Henea håller stenkoll på hur många det är...
Hör du inte hur bisarrt det låter?
Hur i h-e skulle det gå till? De lever ju tämligen isolerat från omvärlden och varandra. Vem är det som sitter och håller räkningen egentligen? Skickar alla flockarna sitt årsresultat till nån ärkeshaman? Har de en månatlig kvot att uppfylla?

Nej du... ett sådant företag skulle vara nog endast gå att jämföra i ett organiserat land som Jargien, och då endast med svårighet.

För Henea som antagligen endast i undantagsfall kan läsa eller skriva, är det mer eller mindre omöjligt.

carmon

Veteran
Re: 56783 Thism down, 98345 to go...

Jag tror iaf på det. Antingen det eller så litar de på att Andarna säger till när det finns lika många Thism som henea i andevärlden. Låter det bättre??
Att de litar blint på andarna och på så sätt "håller räkningen"

ALLA alver vet att om Gästfrihetens lag eller vad den nu heter..

Pendragon

Swashbuckler

Jag tror iaf på det. Antingen det eller så litar de på att Andarna säger till när det finns lika många Thism som henea i andevärlden. Låter det bättre??
Öh... med tanke på att tid och framför allt rum beter sig lite annorlunda på andeplanet kan det bli lite problem med att införa folkbokföring där...

"Om alla Thismandar som blivit dödade av Heneaalver som hämnd för sitt svek och alla Heneaandar som dödads av dvärgar ställer upp i var sitt led så kommer det här mycket snabbare! Var ni ska ställa upp? Öh... här?"

Svaret är nej. Det låter inte ett dugg bättre.

ALLA alver vet att om Gästfrihetens lag eller vad den nu heter..
Jo, men Thism skulle nog se att skjuta var tionde av dem som att Henea inte riktigt respekterar den vettu...

Krille

Super Moderator

"Att de litar blint på andarna och på så sätt "håller räkningen""

Tja, det förutsätter ju att andar inte är långsinta och inte säger "ni är inte klara än" när de rådfrågas. Och jag skulle faktiskt inte förutsätta att de inte är långsinta - känslor verkar liksom vara starkare för andar än logik, annars skulle det inte spöka så mycket.

"ALLA alver vet att om Gästfrihetens lag eller vad den nu heter.."

Betänk att livets lag är överordnad gästfrihetens, och henéa skiter högaktningsfullt i livets lag när det gäller thism. Så varför skulle de inte skita i gästfrihetens lag?

carmon

Veteran

ja! hur vet vi att inte andarna har koll på hur många som dött??
Om andarna kan skicka järtecken å sånt så borde det inte vara alltför svårt att kontrollera hur mångs som dött, speciellt inte för lite mäktigare andar..
Men visst kan de få en felmarginal på flera tusen pga demoner som e hungriga..

Pendragon

Swashbuckler

Men visst kan de få en felmarginal på flera tusen pga demoner som e hungriga..
Alltså är det bäst att alltid fimpa ett par tusen Thism till... för att vara på den säkra sidan.

Zug209_ivenhoe

Warrior
Skulle thism officiellt och så högt som möjligt erkänna att det var deras fel att så många henéa dog i fångenskapen så skulle henéa kanske kunna tänka sig att släppa fiendskapen. Men bara kanske, eftersom de är medvetna om att thism är svekfulla jävlar.
Thism svekfulla? Även om det är tydligt att vissa personer har något emot Thism så är de vällfortfarande alver?(Thism, inte de som ogillar dem)
Och ifall jag inte är helt ute och cyklar är alver hedersamma långöringar och ljuger inte.

carmon

Veteran

för att de kanske anser att vissa saker bör vara som standard?
Om man inte kan llita på gästfriheten, vad kan man då lita på?

Andarna må vara långsinta men jag tror att de vill ha vedergällning på de som är ansvariga och några till.
Men allvarligt:
Jag tror att inte att en Thism kan räkna med läkarvård eller ens någon lyxsvit, däremot kanske en vilopaus eller ett vattenskinn, Henea är itne hjärtlösa. Bara lite griniga, med rätta.

carmon

Veteran
Frakker är stora starka Tiraker som äter rått/ruttet kött och som är fruktansvärda att möta. De plundrar och härjar.
Vikingarna var Flowerpower jämfört med dessa bestar..

Krille

Super Moderator

"för att de kanske anser att vissa saker bör vara som standard?"

Standard enligt vemdå? Svenska Standardiseringsinstitutet?

Liksom, redan i modulen Alver konstateras det svart på vitt att lagarna tolkas olika av olika alver. Ergo: det finns ingen standard.

"Om man inte kan llita på gästfriheten, vad kan man då lita på?"

Definitivt inte henéa i alla fall. Eller thism, om man ska se på det på andra sidan.

Lagar följs för att man anser sig tjäna på det - det är trots allt en inskränkning av ens frihet i utbyte mot en viss trygghet. Den tryggheten finns inte ens i relationen mellan henéa och thism, så varför inskränka sin frihet utan att få någon trygghet i utbyte?

Övriga stammar respekterar konventionen. Där har man att tjäna på att följa lagarna. Men när det gäller thism och henéa så är det tämligen ömsesidigt.

"Jag tror att inte att en Thism kan räkna med läkarvård eller ens någon lyxsvit, däremot kanske en vilopaus eller ett vattenskinn, Henea är itne hjärtlösa. Bara lite griniga, med rätta."

Henéa träffar ytterst sällan på thism. Det är många henéa som aldrig ens sett en thism-alv. Det enda som finns är stårysarna om hur hemska thism är. Detta brukar emellanåt förstärkas av thisms egna påhitt (Ymir kan säkert berätta den tragiska historien om Första Snön här). De tillfällen då thism uppför sig korrekt och henéa får en chans att uppfatta det försvinner i bruset.

En henéa på gott humör låter bli att skjuta thism-alven. Det är all gästfrihet och medkänsla som thism-alven kan förvänta sig.

Krille

Super Moderator
"Thism svekfulla? Även om det är tydligt att vissa personer har något emot Thism så är de vällfortfarande alver?"

Observera att jag skrev ur henéas perspektiv i det stycket (och i stycket därpå skrev jag ur thisms perspektiv).

Pendragon

Swashbuckler

Det är många henéa som aldrig ens sett en thism-alv.
Heh. Som min nuvarande Henéa-kampanj. Den enda i flocken som nånsin sett en Thism, eller en annan alv än en Henea för den delen, är en närmast uråldrig schaman som gick och blidde inåtvänt och nyligen traskade iväg ensam ut i skogen för att inte återvända.

Frågan är om de skulle kunna skilja en Thism från en Kiriya, Sanari, Learam eller Pyar. Eller en människa för den delen.

(Ja, jag bäddar medvetet för en fin liten kulturkrock... :gremlaugh: )