entomophobiac
Low Prep High Play
Har en nördig fascination för militär-scifi. Oavsett om det är den fascistläskiga Starship Troopers-formen, eller den endast läskiga The Forever War-formen. Skall sanningen fram så gillar jag dålig stämning, särskilt i underhållning, och allra mest i spel och litteratur.
Så 3:16 Carnage Among the Stars känns som det självklara spelet.
The Best Thing in all of the Cosmos
Det vilar en lite dumdryg machismostämning över 3:16. Ditt initiala intryck kan absolut vara, "vafan, det här är bara ett massmordsspel". På ytan stämmer det. Du skapar en soldat med endast två nuffror på formuläret; Fighting Ability, som du behöver slå under för att panga aliens, och Non-Fighting Ability, som du rullar under för allt annat. Inklusive att köra APC eller försöka förhandla till dig fler giftpinnar.
Spelledaren får en bunt Threat Tokens som representerar allt äckligt utomjordiskt liv på en äcklig utomjordisk planet någonstans i galaxen. Er stående order är att utplåna det här äckliga livet, oavsett vad det visar sig vara för något. Faktum är att det är allt ni har att gå på från början. Ni är skyttesluskar med varsitt gevär.
Order 1: Mörda så många livsformer du kan.
Två av er kommer ha lite högre grad. Korpral och Sergeant. Som korpral får du lite mer kött på benen:
Order 2: Maximera antalet livsformer mördade per soldat.
Sergeanten har slutligen lite fler saker att tänka på:
Order 3: Gör som chefen säger.
Order 4: Skydda dina skyttesluskar. Du kan beställa evakuering om du verkligen verkligen måste men kommer bli ifrågasatt varför.
Den här knappa informationen och spelledarens verktyg för att generera planeter fyllda till bredden med livsformer som förtjänar att dö gör att det känns precis sådär Vietnamskadat som krig kan verka vara för en utomstående. Håll käften och gör som du blir tillsagd. Skjut fienden, för det är ditt jobb. Ställ inga frågor. Are we the baddies? Nej. Det här är Kampen med stort K, och den är rättfärdig för att vi säger det.
Skjut först, skjut igen. Frågor på det?
Dumb ass...
These EEL-beasts ambushed us every fucking time
Självklart finns det en twist här. Det stannar inte i våldsvältrandet. När ni landar på spelledarens äckelplanet så rullar ni tärningar för att ta bort Threat Tokens till dess det inte finns några Threat Tokens kvar och allt liv på planeten är utplånat. Varje gång en token tas bort får du rulla en tärning för ditt vapen, inte för att se hur mycket skada du gör eller så, utan för att se hur många livsformer du spränger i bitar. Din framgång som skytteslusk mäts i antalet mördade livsformer, inget annat.
Längs vägen kommer de här livsformerna kämpa tillbaka, ni kommer sargas och dö. Men för att hantera det kan ni alltid finna styrkan i Flashbacks eller försöka förlora med stil genom Weaknesses.
En flashback kan du kryssa från ditt formulär för att helt avsluta en strid. Alla Threat Tokens i den striden tas bort direkt, och du får backa bandet för några ögonblick för att kanske berätta hur din farbror lärde dig ett schysst trick, eller varför du valde att ta värvning, eller något annat som gav dig en lösning på scenens problem.
En weakness är motsatsen. Eftersom du är en vek och dålig människa berättar den istället om en av dina stora brister och varför den bristen gör att just du exkluderas från resten av den pågående striden.
Varje flashback och weakness kan bara användas en gång, och ger sakta men säkert en tydligare bild av dinsamvetstyngda rättfärdiga massmördare. Mellan uppdragen läker du några skador och får med tiden (om du överlever) fler flashbacks och weaknesses du kan använda under spel.
Den sista svagheten, om du skulle överleva så långt, heter helt enkelt Hatred for Home. För alla ni i 3:16th Expeditionary Force är nämligen fast härute. Er kamp kämpas för mänsklighetens överlevnad och allt det där--men ni får heller aldrig komma hem. Något som under den långa aldrig tynande krigskampanjen ger ett växande förakt för det där imperiet som skickat ut er. Kanske även för kampen själv.
Mellan varven kommer stupade befäl lämna tomma stolar för skyttesluskar att ta över och ni kommer utföra saker på ett så bra sätt att ni stiger i graderna. Ni delges allt fler ordrar, som sakta men säkert ger en tydlig bild av hela kampanjens faktiska natur.
Lite spoilervarning givetvis, men:
Risken är ganska stor att ni, om ni överlever så långt, är på väg hemåt igen med en gigantisk bomb som kan utplåna imperiet en gång för alla. Because fuck them.
Slutsats--3:16 Carnage Among the Stars
Det här är ett litet tight ösigt spel som känns som det går att slänga in en planet lite här och där för att berätta historien om en Expeditionary Force. Utrymmet för rollspel blir nog inte större eller mindre än vad ni gör det. Mänsklig natur i sig är det som ger mest krydda till spelet.
För under ytan av automatvapen, bombningar från omloppsbana, och taktiska kärnvapen, så handlar inte 3:16 så mycket om actionpangpang som det kan tyckas vid första anblicken. Det är inte alls det lite dumma oneshot-spel du kanske vill tro det är, eller rentav läst att det är. Det är snarare ett spel som har något att säga om hur vi förlorar vår mänsklighet när vi följer order och hur alltings meningslöshet till slut riskerar att sparka bakut.
Det är ett spel med en smart premiss som känns perfekt att plocka upp lite nu och då mellan de ordinarie kampanjer och oneshots ni spelar. I alla fall om ni vill fundera lite på "vafan håller vi på med?" medan ni mördar hundratals och sedan tusentals utomjordiska livsformer.
Brigadiergraden kan faktiskt bli din; förutsatt att du har oturen att överleva så många field promotions.
Så 3:16 Carnage Among the Stars känns som det självklara spelet.
The Best Thing in all of the Cosmos
Det vilar en lite dumdryg machismostämning över 3:16. Ditt initiala intryck kan absolut vara, "vafan, det här är bara ett massmordsspel". På ytan stämmer det. Du skapar en soldat med endast två nuffror på formuläret; Fighting Ability, som du behöver slå under för att panga aliens, och Non-Fighting Ability, som du rullar under för allt annat. Inklusive att köra APC eller försöka förhandla till dig fler giftpinnar.
Spelledaren får en bunt Threat Tokens som representerar allt äckligt utomjordiskt liv på en äcklig utomjordisk planet någonstans i galaxen. Er stående order är att utplåna det här äckliga livet, oavsett vad det visar sig vara för något. Faktum är att det är allt ni har att gå på från början. Ni är skyttesluskar med varsitt gevär.
Order 1: Mörda så många livsformer du kan.
Två av er kommer ha lite högre grad. Korpral och Sergeant. Som korpral får du lite mer kött på benen:
Order 2: Maximera antalet livsformer mördade per soldat.
Sergeanten har slutligen lite fler saker att tänka på:
Order 3: Gör som chefen säger.
Order 4: Skydda dina skyttesluskar. Du kan beställa evakuering om du verkligen verkligen måste men kommer bli ifrågasatt varför.
Den här knappa informationen och spelledarens verktyg för att generera planeter fyllda till bredden med livsformer som förtjänar att dö gör att det känns precis sådär Vietnamskadat som krig kan verka vara för en utomstående. Håll käften och gör som du blir tillsagd. Skjut fienden, för det är ditt jobb. Ställ inga frågor. Are we the baddies? Nej. Det här är Kampen med stort K, och den är rättfärdig för att vi säger det.
Skjut först, skjut igen. Frågor på det?
Dumb ass...
These EEL-beasts ambushed us every fucking time
Självklart finns det en twist här. Det stannar inte i våldsvältrandet. När ni landar på spelledarens äckelplanet så rullar ni tärningar för att ta bort Threat Tokens till dess det inte finns några Threat Tokens kvar och allt liv på planeten är utplånat. Varje gång en token tas bort får du rulla en tärning för ditt vapen, inte för att se hur mycket skada du gör eller så, utan för att se hur många livsformer du spränger i bitar. Din framgång som skytteslusk mäts i antalet mördade livsformer, inget annat.
Längs vägen kommer de här livsformerna kämpa tillbaka, ni kommer sargas och dö. Men för att hantera det kan ni alltid finna styrkan i Flashbacks eller försöka förlora med stil genom Weaknesses.
En flashback kan du kryssa från ditt formulär för att helt avsluta en strid. Alla Threat Tokens i den striden tas bort direkt, och du får backa bandet för några ögonblick för att kanske berätta hur din farbror lärde dig ett schysst trick, eller varför du valde att ta värvning, eller något annat som gav dig en lösning på scenens problem.
En weakness är motsatsen. Eftersom du är en vek och dålig människa berättar den istället om en av dina stora brister och varför den bristen gör att just du exkluderas från resten av den pågående striden.
Varje flashback och weakness kan bara användas en gång, och ger sakta men säkert en tydligare bild av din
Den sista svagheten, om du skulle överleva så långt, heter helt enkelt Hatred for Home. För alla ni i 3:16th Expeditionary Force är nämligen fast härute. Er kamp kämpas för mänsklighetens överlevnad och allt det där--men ni får heller aldrig komma hem. Något som under den långa aldrig tynande krigskampanjen ger ett växande förakt för det där imperiet som skickat ut er. Kanske även för kampen själv.
Mellan varven kommer stupade befäl lämna tomma stolar för skyttesluskar att ta över och ni kommer utföra saker på ett så bra sätt att ni stiger i graderna. Ni delges allt fler ordrar, som sakta men säkert ger en tydlig bild av hela kampanjens faktiska natur.
Lite spoilervarning givetvis, men:
Risken är ganska stor att ni, om ni överlever så långt, är på väg hemåt igen med en gigantisk bomb som kan utplåna imperiet en gång för alla. Because fuck them.
Slutsats--3:16 Carnage Among the Stars
Det här är ett litet tight ösigt spel som känns som det går att slänga in en planet lite här och där för att berätta historien om en Expeditionary Force. Utrymmet för rollspel blir nog inte större eller mindre än vad ni gör det. Mänsklig natur i sig är det som ger mest krydda till spelet.
För under ytan av automatvapen, bombningar från omloppsbana, och taktiska kärnvapen, så handlar inte 3:16 så mycket om actionpangpang som det kan tyckas vid första anblicken. Det är inte alls det lite dumma oneshot-spel du kanske vill tro det är, eller rentav läst att det är. Det är snarare ett spel som har något att säga om hur vi förlorar vår mänsklighet när vi följer order och hur alltings meningslöshet till slut riskerar att sparka bakut.
Det är ett spel med en smart premiss som känns perfekt att plocka upp lite nu och då mellan de ordinarie kampanjer och oneshots ni spelar. I alla fall om ni vill fundera lite på "vafan håller vi på med?" medan ni mördar hundratals och sedan tusentals utomjordiska livsformer.
Brigadiergraden kan faktiskt bli din; förutsatt att du har oturen att överleva så många field promotions.
Last edited: