Ehm nej. Hatred for home står där för att spelet dikterar att den sista weaknessen du tar kommer innebära det, den får du inte styra själv vad den har för innehåll men jag tror du missar helt att du inte behöver kryssa för den. Det finns inget krav. Det är inte din slutpunkt. Det är ditt val. Ditt eget val att göra i spel om du så önskar.
Perspektivet du för fram med rollspelande mellan set piece encounters är också helt i motsättning till vad spelet själv säger, tanken är ju att du inleder med uppdrag, men sen ska det inte vara uppdragen som står i centrum utan allt det andra. Det är det jag försöker påtala, hur vi tar med oss en idé om spel sprungna ur the forge som att de drivs mekaniskt framåt men det missar som poängen att de fortfarande är helt vanliga jävla rollspel.
Så om du väljer hatred for home då? Om vi säger att du gör det, jag gör det, ento gör det, vi är alla spelare i samma kampanj. Vi hatar alla terra för vad de är. Härifrån kan ju spelet ta precis vilken riktning som helst? Det finns ingen slutpunkt. Ingen räls. Vi rollspelar och vi agerar och vi driver. Spelet är än mer tydligt på den punkten. Så vi kanske gör myteri långt innan vi själva har sådan kontroll över skeppet, vi skjuter officerarna och tar kontroll över skeppet. Kanske fortsätter vi bara uppdragen, super ner oss i mässen och börjar hata varandra och den som ständigt är den som får mest kills och under ett uppdrag ser vi till att det helt enkelt inte går så jävla bra för den personen? Kanske enas vi om att vi tar skeppet, och spränger Terra? Kanske vill jag något du inte vill och Ento vill en tredje sak och det slutar med ett blodbad i gymmet på vårt skepp? Eller ett sabotage under ett uppdrag? Kanske enas vi? Kanske tar vi skeppet och drar från galaxen? Kanske tar vi skeppet och gör något helt annat? Det finns NOLL räls här. Det finns inget förutbestämt. Och allt detta informeras ju direkt av själva rollspelandet, vilken riktning jag kommer vilja gå som min karaktär är ju beroende på andra saker än de som sker i uppdragen, det är ju beroende på hur jag blir bemött i mässen, hur officerarna på skeppet ser oss eller inte ser oss, det är beroende på saker under uppdragen som ligger utanför det taktiska, vad tvingades vi göra, och det är beroende på hur våra karaktärer interagerar och samtalar om dem mellan uppdragen. Så, istället för att se spelet som set piece encounters med pliktskyldigt rollspelande emellan striderna, se det som ett rollspel. Precis som Apocalypse World inte begränsar dig till att bara utföra Moves, eller att Basic D&D begränsar dig till att bara slå saker på käften och ta deras guld, så begränsar inte 3:16 oss att bara mörda utomjordingar om och om igen, det är något vi själva för med oss till dessa spel och inget som står i speltexten att det är så vi ska göra.