Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,288
Jag kanske gör fel på något sätt, men mina encounters funkar än så länge rätt fint med hjälp av SR och knäppa monster, vars fysik inte så lätt låter sig nedgöras med fireballs.
Så jag vet inte, jag tycker att 3,5:an har så många olika taktiska alternativ att det går att skapa utmaningar svåra nog för en caster. Beholderns antimagic-ray tex.
Och de andra klasserna har ju sina fördelar som casters inte har, på samma sätt, tycker jag. Tex så använder min brorsa sig av "Disarm" och "Trip" på ett sätt som jag inte ser att en caster hade kunnat göra. Ett förhållningssätt till casterns många möjligheter tycker jag är att det sätts press på vilken av förmågorna som borde vara bäst i en viss situation.
Hursom, jag tror att ett bra äventyr ofta fixar rätt många av de där balanseringsmissarna och jag skulle gärna se en diskussion av balanseringsproblematiken som hade själva äventyret/encountern som utgångspunkt.
Men, men...visst är 3,5:an en neanderthalare i många avseenden, jämfört med fyran. Även jag kan se det. Tex så blir det väldigt mycket att hålla koll på för DM. Och mängden splatbooks gör spelet omöjligt att överblicka.
Samtidigt så...jag menar, det kommer aldrig att finnas ett helt perfekt spel. När man väljer ett spel, så väljer man också spelets dåliga sidor. Frågan är om man tycker att det ena kompenserar för det andra.
Och en riktigt intressant diskussion tycker jag skulle kunna handla om ifall det går mode i rollspel. Och om detta får konsekvenser för hur vi bedömer dem. Jag får ofta känslan av att diskussionerna, som i grund och botten består av subjektiva, personligt färgade åsikter, ges någon form av objektiv status.
Så jag vet inte, jag tycker att 3,5:an har så många olika taktiska alternativ att det går att skapa utmaningar svåra nog för en caster. Beholderns antimagic-ray tex.
Och de andra klasserna har ju sina fördelar som casters inte har, på samma sätt, tycker jag. Tex så använder min brorsa sig av "Disarm" och "Trip" på ett sätt som jag inte ser att en caster hade kunnat göra. Ett förhållningssätt till casterns många möjligheter tycker jag är att det sätts press på vilken av förmågorna som borde vara bäst i en viss situation.
Hursom, jag tror att ett bra äventyr ofta fixar rätt många av de där balanseringsmissarna och jag skulle gärna se en diskussion av balanseringsproblematiken som hade själva äventyret/encountern som utgångspunkt.
Men, men...visst är 3,5:an en neanderthalare i många avseenden, jämfört med fyran. Även jag kan se det. Tex så blir det väldigt mycket att hålla koll på för DM. Och mängden splatbooks gör spelet omöjligt att överblicka.
Samtidigt så...jag menar, det kommer aldrig att finnas ett helt perfekt spel. När man väljer ett spel, så väljer man också spelets dåliga sidor. Frågan är om man tycker att det ena kompenserar för det andra.
Och en riktigt intressant diskussion tycker jag skulle kunna handla om ifall det går mode i rollspel. Och om detta får konsekvenser för hur vi bedömer dem. Jag får ofta känslan av att diskussionerna, som i grund och botten består av subjektiva, personligt färgade åsikter, ges någon form av objektiv status.